In Romania, barbatii estimeaza ca vor cheltui in medie 136 de euro, cu circa 25% mai mult decat femeile. Romanii cu varsta cuprinsa intre 30 si 39 de ani si-au planificat anul acesta cel mai mare buget de cadouri (172 euro), mai mult decat dublu fata de romanii cu varsta peste 50 de ani (80 euro), potrivit studiului GE Money.
Potrivit aceleiasi cercetari, romanii vor cumpara cadouri de Craciun in medie pentru patru persoane, spre deosebire de maghiari si cehi, pentru care lista este mai lunga, de 8 si respectiv 7 persoane.
In consecinta, si timpul petrecut la cumparaturi difera de la o tara la alta: daca romanii au nevoie de aproximativ 5 ore pentru a alege cadourile pentru cei dragi, rusii si maghiarii petrec in jur de 11 ore la cumparaturi, iar cehii conduc detasat, cu o medie de 14 ore, dar si un buget de cadouri pe masura (327 euro).
Aparent organizati, romanii intocmesc liste de cumparaturi si se bazeaza pe cunostintele pe care le au despre cei carora vor sa le cumpere cadouri, dar urmaresc sa se incadreze si in buget. Totusi, ei lasa cumparaturile pe ultima suta de metri, 58% dintre respondenti afirmand ca incep sa caute cadouri in ultima saptamana de dinainte de Craciun.
In privinta ideilor de cadouri, romanii par a fi mai putin inventivi – asemenea polonezilor – cumparand de obicei haine si cosmetice.
Doar 10% dintre barbatii din Romania le daruiesc sotiilor/partenerelor bijuterii, acestea reprezentand cadoul preferat de letoni (28%).
Unde merg la cumparaturi romanii
In proportie de 65%, romanii participanti la sondaj au declarat ca aleg magazinul de unde cumpara cadourile in functie de preturile practicate, dar si de orarul de lucru, tinerii in mod special preferandu-le pe cele deschise pana tarziu.
Procentul celor care aleg sa mearga la cumparaturi de Craciun in strainatate este inca foarte mic: 83% dintre romani nu au facut inca niciodata acest lucru, si doar 7% iau in calcul alternativa cumparaturilor in alta tara.
Cat de importanta este ambalarea cadourilor? Felul in care este ambalat cadoul pare a fi important pentru rusi; peste jumatate dintre acestia au declarat ca apeleaza la serviciile specializate din magazine, in timp ce maghiarii si cehii prefera in proportie de peste 70% sa ambaleze ei insisi, in hartie, cadourile pentru cei dragi.
47% dintre romani si 51% dintre polonezi ofera cadourile in pungi speciale, gata facute. 10% dintre romanii care au participat la acest sondaj au declarat ca nu ambaleaza darurile, iar inca 10% au recunoscut ca altcineva din familie se ocupa de acest lucru pentru ei.
GE Money a intrat pe piata din Romania in 2006 prin achizitionarea celor trei companii specializate in servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV (detinatoare a companiei Motoractive Leasing), Ralfi SA (companie care ofera credite de consum) si Domenia Credit SA (companie specializata in credite ipotecare si imobiliare).
Din iunie 2008, cele trei companii comunica sub brandul GE Money. In Romania, GE Money ofera o gama larga de produse, printre care se numara leasing auto si de echipamente, credite ipotecare si imobilare, imprumuturi de nevoi personale, carduri de cumparaturi, imprumuturi de consolidare a datoriilor, imprumuturi pentru nevoi personale cu garantii imobiliare.
Cele trei business-uri sunt detinute in parteneriat de catre General Electric Capital Corporation (GECC), companie a General Electric si Dogus Holding A.S.