DailyBusiness
: Cat de greu este sa-ti construiesti un brand in domeniul cafenelelor pornind de la zero, avand in vedere ca este o piata aglomerata?
Tudor Niculescu: Noi am inceput constructia brand-ului cu 5 ani in urma si a fost mai usor, pentru ca nu erau atat de multi jucatori pe piata. In momentul de fata, este foarte greu sa-ti construiesti un brand si sa-l aduci la un anumit nivel. (in Bucuresti sunt peste 300 de cafenele – n.r.)
DB: De ce?
TN: Pentru ca brand-ul se construieste prin numarul de localuri operate. Cu cat servesti mai multi clienti in fiecare zi, cu atat notorietatea brand-ului creste. Spre exemplu, sunt persoane din Timisoara, Brasov sau Cluj, care ne stiu din Bucuresti, si atunci, cum ajungem cu o cafenea in orasele acestea, ei perpetueaza „povestea noastra”.
DB: Ce dificultati ati intampinat la inceput?
TN: Ca orice afacere de inceput, am intampinat dificultati financiare. La inceput nu ai capacitatea de a te dezvolta prin forte proprii, iar bancile, in ciuda reclamelor lor, nu sprijina un start-up. Noi am gasit foarte greu 2-3 banci cu care sa avem relatii. Dupa ce am crescut, am inceput sa intram si in atentia bancilor, care au devenit mai receptive si au inceput sa aiba incredere in business-plan-ul nostru.
DB: Care credeati ca sunt sansele de reusita ale acestei afaceri la inceput?
TN: In primul rand, ne-am gandit ca afacerea va muri daca nu o dezvoltam cu mai multe localuri. De aceea, din 3 asociati, am ramas doar eu. Ceilalti nu doreau sa ne dezvoltam. In acest moment sunt asociat cu sora mea, care detine 20% din actiuni.
DB: Cat de importanta este zona pentru notorietatea unui brand?
TN: Un brand renumit poate functiona si intr-o zona mai slaba. Cred ca in Bucuresti sunt zone care astazi nu au o notorietate mare, dar care au potential. Daca cei care au o cafenea au viziune si vad acel potential, atunci vor avea avantajul de a merge acolo acum, cand chiriile sunt inca mici.
DB: In prezent aveti 4 extensii ale brand-ului Turabo (Turabo Café, Turabo Grand Ballroom, Turabo Royal Ballroom, Turabo Society). Ce urmeaza?
TN: O sa urmeze si extensia legata de hoteluri, anul viitor, de care am mai vorbit, tot sub brand-ul Turabo. Detalii despre acest proiect pot da in ianuarie, moment in care vom prezenta proiectul.
[quote=Tudor Niculescu, Turabo]Din punctul meu de vedere, brand-ul iti da posibilitatea de a aduce foarte repede o afacere noua in mintea consumatorului[/quote]
DB: Este mai mare investitia in brand decat investitia in unitatea in sine?
TN: Investitia in brand se poate face prin doua moduri: prin local in sine, si atunci localul iti creeaza brand-ul, si cu bani in publicitate.
DB: Ce conteaza mai mult pentru clienti, brand-ul sau serviciile oferite?
TN: Conteaza atat brand-ul, cat si calitatea serviciilor. Mai conteaza apoi amenajarea cafenelei si modul in care clientii pot socializa acolo. Cu cat designul este mai plin de viata, cu atat oamenii se simt mai bine si vin mai des.
DB: Cati clienti aveti in medie zilnic, in fiecare cafenea?
TN: In cele 30 de cafenele deschise pana in prezent avem in jur de 14.000-16.000 de clienti zilnic. In fiecare din centrele de evenimente avem 3-4 evenimente saptamanal indiferent de sezon, iar in club, in fiecare vineri si sambata inregistram un numar constant de 2.000 de platitori de bilete.
DB: In ce procent oamenii vin in cafenele doar pentru a savura o cafea?
TN: Cred ca acesti clienti reprezinta circa 30% din numarul total. Restul vin sa socializeze, sa se uite la un meci, sau pentru a se intalni cu prietenii. Lucru care noua ni se pare extraordinar, deoarece acest tip de socializare ajuta si celelalte activitati conexe: centrele de evenimente si clubul.
DB: Ce probleme intampinati in dezvoltarea unitatilor?
TN: Singura noastra problema in a ne atinge targetul de dezvoltare, de numar de locatii, este faptul ca nu mai gasim spatii comerciale la preturi la care sa putem face si profit. Este singurul nostru semn de intrebare la inceput de an, cand suntem chestionati ce vom face in anul in curs.
DB: Ati renuntat la ideea de a va extinde si in alte tari?
TN: Nu am renuntat. Insa nu am avut posibilitatea fizica de a deschide acolo. Intrarea in alte tari ar insemna foarte mult timp ocupat acolo de mine sau de sora mea, timp pe care nu l-am avut. Anul viitor este absolut necesar sa deschidem in afara tarii.
DB: De ce absolut necesar?
TN: Pentru ca in Romania nu prea mai avem unde sa deschidem. In Bucuresti avem acoperita majoritatea zonelor de interes, iar in marile orase suntem deja prezenti. Asteptam ca Bucurestiul sa se dezvolte, centrul vechi de asemenea, sau sa se faca si un centru comercial mai in centru, pentru a mai deschide cafenele in Capitala.
DB: Vroiati la un moment dat sa deschideti o cafenea in Praga, ati renuntat la idee?
TN: Intr-adevar, vroiam in Praga, pentru ca gasisem si un loc potrivit pentru cafenea, insa nu eram pusi la punct cu toate datele. Vizam in continuare Cehia, pe langa Ucraina, Republica Moldova sau Bulgaria, mai ales ca noi in Bulgaria, avem deja un partener de unde importam prajiturile pe care le comercializam in cafenelele Turabo.
DB: Deschiderea unei cafenele in afara tarii necesita o investitie mai mare?
TN: Cu siguranta, pentru ca trebuie sa creezi o baza de plecare. Nu vrem sa intram pe acele piete doar prin deschiderea unei singure cafenele.
DB: V-ati mai gandit la posibilitatea extinderii in centre comerciale?
TN: Politica noastra de dezvoltare in centrele comerciale este destul de restrictiva, dupa problemele cu City Mall. (anterior, Tudor Niculescu a declarat ca a inchis cafeneaua din acest mall din cauza diferentelor dintre target-ul Turabo si persoanele care frecventeaza City Mall – n.r). Suntem foarte atenti in acest moment in ce proiecte ne implicam.
Va veni vremea cand centrele comerciale vor alerga dupa client
DB: Credeti ca notorietatea se castiga mai repede cu o amplasare stradala decat intr-un centru comercial?
TN: Este mult mai bine pe strada, insa este si mult mai riscant. Sa detii o cafenea stradala poate insemna sa nu ai niciun client, pe cand un mall iti asigura mereu un numit numar de clienti. Noi reprezentam cel mai mare lant de cafenele din toate punctele de vedere, deoarece companiile concurente au 2-4 unitati, dintre care una in centru.
DB: Care sunt principalii competitori ai Turabo in Capitala?
TN: Principalii competitori sunt cei care deschid o unitate intr-o anumita apropiere de Turabo. Dar pentru orice business, competitia este foarte buna, deoarece te poate face sa cresti mult mai mult decat ai putea singur, prin a-ti observa slabiciunile foarte repede.
DB: Puteti face o comparatie, care din afacerile Turabo este mai profitabila?
TN: Sunt 4 afaceri total diferite. De exemplu, cafenelele sunt un aflux de cash zilnic. Pe de alta parte, centrele de evenimente iti aduc cash-ul la o anumita perioada de timp, in functie de parteneriate. Apoi, clubul, care genereaza incasari in weekend. Din punctul meu de vedere, cafenelele sunt cea mai sigura si mai simpla afacere din grupul nostru.
[quote=Tudor Niculescu, Turabo]Cea mai buna publicitate pentru un loc public este cea facuta de clienti, pentru ca este dezinteresata (comparativ cu publicitatea clasica – n.r.)[/quote]
DB: De ce ati renuntat definitiv la conceptul de deschidere in sistem de franciza?
TN: Am deschis doua in Bucuresti, una am inchis-o si deja avem un proces pe care francizatii l-au pierdut si au facut apel. Cea de-a doua cred ca a primit de curand cererea de reziliere de contract. Am renuntat la prima pentru ca nu au fost respectate conditiile contractului si cele impuse de noi. In cazul celei de-a doua, pe langa faptul ca au incalcat contractul, francizatii au datorii de circa 2 miliarde de 2 ani.
DB: Care au fost, mai exact, conditiile pe care nu le-au respectat?
TN: Au incercat sa schimbe produsele, sa introduca altele, au avut cunostinte care si-au bagat marfa in cafenea spre vanzare. Au considerat ca au idei mult mai bune decat ale noastre, care le-ar fi putut creste afacerea. Au impresia ca dupa un an de operare stiu ce inseamna business-ul asta si nu mai au nevoie de noi.
DB: Cat veti investi in cele 4 cafele pe care planuiti sa le mai deschideti anul acesta?
TN: Investitiile in cele 4 unitati vor fi de circa 600.000-700.000 euro, si ar duce la un volum de investitii de 3,5 milioane euro in 2008.
DB: Sunteti interesat sa vindeti o parte din companie?
DB: In cazul in care vom vinde, o vom face numai pe partea de cafenele, in totalitate.
DB: Purtati negocieri cu companii pentru vanzarea cafenelelor?
TN: Suntem in prezent in discutii avansate cu 3 companii mari internationale din Uniunea Europeana. De 3 luni facem schimb de impresii, de date, de documente.
DB: Puteti da o valoare a lantului?
TN: Valoarea este data de cat va plati la un moment dat compania respectiva.
Sanse zero pentru producatorii de cafea care deschid cafenele
DB: Anumiti producatori de cafea au anuntat de curand deschiderea unor cafenele. Ce sanse de reusita credeti ca vor avea?
TN: Cred ca zero. Pentru ca eu am o experienta de 5 ani in spatele acestui business si stiu cat de greu este. In primul rand, ai nevoie de implicarea ta personala, de timp si de oameni. Nu cred ca vor absorbi prea mult din aceasta piata. Ar putea in schimb sa cumpere cativa jucatori carora sa le lase 20%, din afacere, iar acestia sa opereze locatia sub numele lor.
DB: In 2007 ati intrat pe piata imobiliara. Ce succes ati inregistrat?
TN: Am facut un bloc cu apartamente, pe care le-am vandut in totalitate, la un pret de 4.000 de euro pe metru patrat. Cred ca orice proiect imobiliar intr-o zona buna se va vinde scump, oricand, insa daca aveti un proiect ieftin, la periferie, nu se va vinde.
DB:Ce alte planuri mai aveti pentru viitor in imobiliare?
TN: Am cumparat doua spatii comerciale, mai avem un proiect de birouri pe Mircea Voda si inca unul pe B-dul Dacia, cu 12.000 mp.
DB: Care ar fi bugetul de investitii in imobiliare pentru 2009?
TN: In jur de 5 milioane euro, dar suma exacta depinde de multi factori. E posibil sa iasa autorizatia si sa gasim un client si sa vindem proiectul imediat, ori sa mai achizitionam cateva spatii comerciale. In imobiliare nu trebuie neaparat sa construiesti.