Companiile romanesti vor investi de sarbatori 3-4 milioane de euro in petreceri pentru angajati, piata creata de ele fiind in crestere cu 50% anual, in ultimii 2-3 ani, potrivit firmelor organizatoare.
Petrom, de pilda, va organiza o petrecere pentru angajati si colaboratori, cel mai probabil intr-un hotel bucurestean, unde, inainte, va avea loc intr-o alta sala conferinta interna anuala a companiei cu managementul, au spus pentru DailyBusiness reprezentantii celei mai mari corporatii romanesti.
Pe de alta parte, organizatiile cu mai multe segmente ale activitatii sau cu mai multe domenii de activitate organizeaza mai multe petreceri de sfarsit de an pentru angajatii fiecarei sectiuni.
De exemplu, grupul Porsche Romania va organiza trei petreceri, una pentru divizia de servicii financiare a grupului, una pentru importator si una pentru angajatii de pe segmentul de retail.
„Cei de la retail isi organizeaza petrecerea in showroom-uri de obicei, unde este spatiu mai mult, pentru ca pe segmentul de retail sunt 600 de angajati”, explica Florian Fugasin, responsabil cu relatiile publice la Porsche Romania.
In cadrul Porsche Romania se organizeaza de asemenea si un eveniment de sarbatori dedicat copiilor tuturor angajatilor, unde participa trupe de teatru, clovni si se impart jucarii.
La randul sau, operatorul telecom Orange Romania va organiza petreceri de sfarsit de an pentru angajati, insa reprezentantii companiei nu au oferit detalii despre locatii sau tematica.
O alta companie care organizeaza petreceri de sfarsit de an este agentia imobiliara Regatta. „Anul trecut am organizat la birou o mica reuniune cu toti angajatii, cu preparate traditionale indiene. A fost o atmosfera foarte relaxanta”, a explicat Luciana Petrescu, PR managerul companiei, adaugand ca si anul acesta traditia petrecerii la birou va fi pastrata.
Vodafone Romania organizeaza anual petreceri pentru angajati. Dupa ce anul trecut locatia aleasa a fost un club, „anul acesta nu stim inca unde vom organiza petrecerea. Locul este destul de greu de gasit atunci cand vorbesti de cateva mii de angajati”, a spus Diana Iosu, purtator de cuvant al companiei.
Romtelecom organizeaza la sfarsit de an evenimente pentru clientii mari ai companiei. Astfel, pe 5 decembrie la Palatul Copiilor, compania va organiza un spectacol pentru cateva sute dintre clienti mari ai companiei. In plus, Romtelecom organizeaza in interiorul companiei si petreceri pentru angajati.
O idee usor diferita despre petrecerea de Craciun vine din partea lui Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia. „La sfarsit de an le dam angajatilor o vacanta bine-meritata si o prima sa se poata bucura de vacanta, nu organizam o petrecere. Totusi, facem o mica reuniune la birou cu 200-300 de persoane si cam atat”, a explicat Stroe.
Organizatorii: cererea de petreceri este in crestere
„Piata a avut o dinamica puternica in ultimii ani, asa ca rata de crestere anul viitor va fi ceva mai redusa, de 30-40%”, este de parere Mircea Vladu, vice-presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
„Piata valoreaza cateva milioane de euro anual si creste. Fiecare companie care organizeaza evenimente are clientii sai fideli si pe langa acestia, anual, apar noi clienti interesati”, explica Raluca Gagiu, event coordinator in cadrul companiei Events4You.
Petrecerile de sfarsit de an organizate de companii pentru angajati si partenerii de afaceri sunt de obicei organizate in perioada 1-20 decembrie, majoritatea acestor evenimente fiind organizate fie direct de beneficiari, fie de firme specializate.
„In general, organizarea acestor petreceri sau rezervarile la hotel se fac in regim propriu si nu prin agentii”, a explicat Adrian Albu, directorul general al agentiei de Turism Visit Romania, agentie specializata pe turismul de evenimente.
El a mai spus ca, in general, companiile mari aleg sa organizeze aceste petreceri in hoteluri si cluburi din oras, in timp ce companiile cu un numar mai mic de angajati, cand nu raman in oras, inchiriaza vile sau pensiuni la munte.
„Noi nu am avut pana in prezent solicitari pentru petreceri in afara orasului, in general fiind preferate hotelurile si restaurantele sau cluburile din oras”, a explicat Raluca Gagiu, adaugand ca sunt si companii mici are isi fac petrecerile chiar la sediul propriu.
In general, costurile de organizare ale petrecerii variaza in functie de bugetul fiecarei companii intre 50 de euro si 500 de euro pe angajat, potrivit organizatorilor de evenimente.
Petrecerile intaresc unitatea organizationala
Reprezentantii companiei JM Events au explicat ca organizarea unui astfel de eveniment poate avea diverse grade de complexitate, depinzand de bugetul companiei respective. Astfel, exista firme cu filiale in alte orase, iar angajatii trebuie cazati in orasul in care se organizeaza evenimentul, companii care isi duc angajatii in alt oras sau in strainatate, in timp ce alte firme prefera sa ofere un bonus salarial angajatilor si sa nu mai organizeze o petrecere.
Oficialii JM Events au explicat ca acest tip de petrecere a devenit unul esential pentru cultura organizationala si fidelizarea angajatilor unei companii.
In general, angajatii petrec circa 9 ore pe zi la birou si atunci este important mediul care se creeaza in cadrul companiei, explica organizatorii de la JM Events.
Organizarea unei astfel de petreceri incepe cu circa doua luni inainte, pentru ca gasirea unei locatii in aceasta perioada este destul de problematica, majoritatea firmelor preferand hotelurile de 4 sau 5 stele, sau restaurantele si cluburile spatioase.
Pe de alta parte, multe companii doresc muzica live in cadrul acestor petreceri, si tematici speciale.
Hotelurile de 4 si 5 stele din Bucuresti organizeaza cateva zeci de petreceri de sfarsit de an
Hotelurile de 4 si 5 stele sunt in preferintele companiilor pentru organizarea petrecerilor de sfarsit de an, potrivit organizatorilor de evenimente.
Numarul mediu de petreceri corporate de sfarsit de an la hotelul Howard Johnson din Bucuresti se situeaza intre 15 si 20, a declarat Laura Hamzea, PR managerul hotelului.
Solicitarile de inchiriere a salilor pentru astfel de evenimente sunt insotite, in cazul companiilor mari, si de solicitari de cazare pentru angajatii invitati din provincie, a adaugat Laura Hamzea.
Reprezentantii Hotel Novotel din Bucuresti explica la randul lor ca se asteapta ca anul acesta sa organizeze cateva zeci de astfel de petreceri, explicand ca sunt si companii care ii cazeaza la hotelul in care organizeaza evenimentul angajatii de la filialele din tara.
In ceea ce priveste perioada in care companiile organizeaza evenimentul, reprezentantii Novotel explica ca desi majoritatea prefera sfarsitul de saptamana, aceste evenimente sunt organizate si in timpul saptamanii pentru ca nu exista suficiente week-end-uri pentru toate companiile.
Nu doar hotelurile de 4 si 5 stele bucurestene sau din zone montane sunt cautate, ci si cele de pe litoral, hotel Iaki din Mamaia avand de organizat pentru sezonul acesta 6 petreceri de sfarsit de an fara cazare si 6 petreceri cu cazare pentru companii din afara orasului.
Cazarea la Hotel Iaki costa de la 50 de euro pentru angajatii companiilor, iar pachetul standard oferit de hotel in cadrul petrecerii costa circa 95 de lei (28 euro) de persoana.
In mare parte, pentru petrecerile de sfarsit de an organizate in hotelurile de 4 stele din zonele montane care necesita cazare, se apeleaza la agentiile de turism, numarul petrecerilor organizate aici fiind mai redus decat al celor organizate in hotelurile bucurestene.
Spre exemplu, hotel International Sinaia va organiza in acest sezon doua petreceri de sfarsit de an pentru companii, oferind insa si cazare participantilor la petrecere.
Update: Potrivit agentiei de comunicare 4Ace, mai putin de 20% dintre companiile care organizeaza petreceri de sfarsit de an pentru angajati si colaboratori aleg destinatii din afara orasului.
O petrecere de sfarsit de an poate costa companiile intre 10.000 euro si 100.000 de euro, in functie de locatie, numar de participanti si programul ales, au adaugat reprezentantii 4Ace.