In ceea ce priveste ponderea celor care nu vor da niciun ban pe cadouri, Romania este aproape la acelasi nivel cu Olanda. Numai ca daca pentru olandezi, explicatia este simpla, in mod traditional ei oferind cadouri mai mult de Mos Nicolae, pentru romani acest lucru se explica prin dificultatile economice, potrivit autorilor sondajului.
Cu toate acestea cei mai multi dintre romani (44,65%) vor cheltui intre 1 si 50 de euro pentru cadourile de Craciun, iar 12% intre 51 si 100 de euro.
In conditiile in care contextul economic s-a schimbat dramatic in ultimii 3 ani, 66,62% dintre romani vor aloca mai putini bani pentru cadouri decat in 2007 si numai 13,64% mai multi.
Criza economica nu a schimbat comportamentul de consum insa. Daca in 2007, 66,62% dintre romani preferau sa cumpere cadourile de Craciun din magazine mari de tip supermarket, anul acesta ponderea acestora a crescut usor pana la 71,02%.
In ceea ce priveste tipurile de cadouri pe care le vor oferi, aproape 60% vor opta pentru haine si accesorii, 50% pentru mancare si bautura si 29% pentru produse de infrumusetare, cum sunt parfumurile.
La sondajul realizat de GfK CR Academy Brussels pentru The Wall Street Journal Europe (WSJ), in septembrie, au participat 12.750 de persoane din 12 tari europene si SUA.
Cadouri de criza si in Europa
Aproape 38% dintre europeni spun ca vor cheltui mai putini bani pe cadouri decat in 2007, iar 48% aceeasi suma de bani. Majoritatea europenilor (72%) au declarat ca vor cheltui mai putin de 250 de euro pe cadourile de Craciun, anul acesta.
Unul din doi europeni planuieste sa ofere de Craciun posete sau esarfe, aceste accesorii situandu-se pe primul loc in topul darurilor. Astfel de accesorii sunt preferate in vestul Europei, in tari mediteraneene ca Spania (67%), Portugalia (63%) si Italia (57%), dar si in centrul Europei (57%).
La nivel general, pe locul al doilea in topul cadourilor de Craciun se afla jucariile, preferate de o treime dintre europeni, in mod particular de portughezi (47%), francezi (44%) si spanioli (42%). Totusi, in Europa centrala, pe locul al doilea s-au situat produsele de infrumusetare – parfumuri, rujuri -, in timp ce jucariile s-au situat pe locul al treilea.
Pe locul al treilea in topul general realizat de GfK s-au situat cartile.