Show-room-ul L’Atelier de Renault de pe celebrul bulevard parizian are drept piesa de rezistenta Duster-ul de la Dacia. Reprezentantul de vanzari spune ca Duster a intrat la vanzare in martie, si de atunci se vinde foarte bine, „mult mai bine decat ce mai vedeti pe aici”, gesticuleaza el, aratand modele Renault de lux cu preturi cel putin duble fata de SUV-ul romanesc.
Nici nu e de mirare, vorbim totusi de clienti care se plimba pe Avenue de Champs-Elysees, locul unde metrul patrat de spatiu comercial se inchiriaza cu 10.000 de euro pe an, cel mai mare tarif din Europa, iar preturile produselor trebuie sa fie deci in concordanta.Asa ca aici nu e loc pentru no-name-uri. Printre brandurile cu magazin pe Champs-Elysees se numara Benneton, Disney, Nike, Zara, Gap, Louis Vuitton, Yves Rocher sau Cartier.
Vizavi de Renault, pe partea cealalta a bulevardului, show-room-ul Peugeot isi asteapta vizitatorii cu un model auto atat de „futuristic” incat numai un reprezentant al producatorului auto poate lamuri care este spatele si care fata masinii. Intr-un loc unde imaginea conteaza mai mult decat oriunde, evident ca scopul modelului nu poate fi decat sa impresioneze. Masina, bazata pe un concept propus de un artist german, nu functioneaza, pentru ca a fost construita doar pentru a da o mostra a fortei si inventivitatii brandului Peugeot.
Firmele de echipament sportiv se intrec pe Champs-Elysees cu magazinul clubului de fotbal Paris St. Germain. Criza se simte, totusi. Un tricou original al echipei Frantei costa doar 35 de euro, fata de 70-80 in mod obisnuit, iar anunturile cu reduceri impanzesc multe vitrine.
Chiar si restaurantele cu terase in strada au mai coborat tarifele. Mesele „la meniu” (antreu + fel principal + desert) au patruns si pe Champs-Elysees, iar tarifele, desi in general duble fata de zonele mai putin celebre din Paris, pot cobori chiar si la 20 de euro de persoana.
Pentru ca acolo unde sunt oameni cu bani trebuie sa fie si cersetori, nici celebrul bulevard parizian nu este scutit. Romanii de etnie rroma si-au sofisticat insa abordarea, adaptand-o la profilul „publicului”-tinta. „Do you speak English?”, sunt abordati turistii, iar in cazul unui raspuns afirmativ, li se pune in fata o hartie cu un text menit sa disloce cat mai multe monezi din buzunarele trecatorilor.
Champs-Elysees incepe de la uriasa Place de la Concorde, o piata intinsa pe 8 hectare, si se termina la Arcul de Triumf, aflat partial in renovare. Schelele muncitorilor, care au aparut peste sculpturile Arcului, sunt insa mascate de panze protectoare, pe care se afla o fotografie la scara 100% a originalului. Privit de la distanta, santierul nici macar nu e vizibil. Pentru ca, e foarte clar deja, pe Champs-Elysees imaginea vinde, deci trebuie protejata.
VIDEO: Melodia Aux Champs-Elysees, cantata de Joe Dassin
[dbvideo=432]