Pe lista celor mai luxoase trenuri din lume se numara Venice Simplon, varianta mai rapida a Orient Express-ului, The Palace on Wheels din India, sau noul Golden Eagle Trans-Siberian Express, ce urmeaza sa fie lansat in aprilie in Rusia.
Desi cea mai mare companie de trenuri de lux ramane Orient Express, cu sase trenuri pe trei continente, exista si alti antreprenori care dezvolta aceasta afacere, relateaza NBC. Astfel, marile hoteluri din lume, precum Taj sau Palace din India, incep sa opereze astfel de curse de lux. De asemenea, o serie de antreprenori din Africa de Sud au cumparat si restaurat trenuri vechi, abandonate, transformandu-le in adevarate hoteluri de lux pe roti.
De exemplu, Rohan Vos, un restaurator de trenuri sud african, care si-a deschis afacerea in urma cu aproximativ 20 de ani, detine compania Rovos Rail, cea mai scumpa si mai intinsa retea de trenuri turistice din Africa. Trenurile sale sunt decorate in stilul anilor ’20, avand peretii interiori captusiti cu plus de tip Edward, vagoanele restaurant dotate cu coloane decorative si trei feluri de vagoane de dormit, fiecare dispunand de un serviciu de servire „in camera” non-stop.
Apartamentele regale de 15-16 metri patrati (incomparabil cu o cabina privata de pe vasele de croaziera, dar enorm pentru un tren) au sufragerii private, birouri de scris si cazi de baie. Trenurile circula prin Namibia, catre Africa de Sud, in Cape Town si ajung la Cascada Victoria. Pretul unei astfel de calatorii variaza intre 1.200 si 2.300 de dolari (900-1.700 euro) pentru itinerariile de trei zile si ajunge la 9.800 de dolari (7.500 euro) pentru excursii safari de doua saptamani.
Golden Eagle Trans-Siberia Express, detinut de compania de turism GW Travel din Marea Britanie, circula pe mai mult de 9.600 de km pe rute trans-siberiene in timpul verii si pe „drumul matasii”, intre Moscova si Beijing, toamna.
Cabinele interioare sunt amenajate cu paturi duble, incalzire prin pardoseala, aer conditionat, sisteme DVD/CD si televizoare LCD, iar trenul are, pe langa vagoanele restaurant, si o sala de conferinte special amenajata pentu clientii de business. Pretul unei calatorii de 15 zile variaza intre 7.000 si 12.000 de dolari (5300-9200 euro) pentru cursa de la Moscova la Vladivostock, iar o calatorie de 21 de nopti pe „drumul matasii” costa de la 14.000 la 25.000 de dolari (10.000-20.000 euro).
Un alt tren de lux este Venice Simplon-Orient Express care, in decurs de doua zile si pentru un tarif de 2.600 de dolari (2.000 euro) de persoana, trece prin Londra, Paris, Venetia, Praga, Roma si Budapesta, fiind o replica a clasicului Orient Express.
Astfel, trenul nu are nici aer conditionat, nici paturi duble, iar locomotiva este de acelasi tip folosit si in calatoriile regelui Carol al II-lea al Romaniei in anii ’30, tocmai pentru a recrea atmosfera acelor ani. Cu toate acestea, bucataria este destul de bogata: caviar, stridii, foie gras, totul servit de chelneri italieni in trei vagoane restaurant. In acest an vor fi aniversati 125 de ani de la prima calatorie a trenului Orient Express.
The Palace on Wheels din Rajdasthan este o alternativa mai ieftina pentru un amator al calatoriilor cu trenul. Pentru un pret intre 300 si 400 de dolari pe noapte (230-300 euro), o calatorie de o saptamana poarta turistii din Delhi in Jaipur, Jaisalmer, Jodhpur si Udaipur. Trenul, care circula doar in timpul noptii, are 56 de cabine de lemn simple si duble, doua vagoane restaurant si un lounge-bar.
Pentru amatorii unor excursii mai scurte este potrivita ruta urmata de Orient-Expresul scotian, The Royal Scotsman, care circula intre 2 si 7 zile (3 zile costa 3000 de dolari, sau 2300 de euro), de la Edinborough prin muntii scotieni avand ca puncte de oprire castele, distilerii si case de fumat.
Alte trenuri de lux sunt The Blue Train, in Africa de Sud, care, pentru un pret cuprins intre 1.000 si 1.800 de dolari (760-1400 euro) de persoana, circula intre Pretoria si Cape Town, precum si Royal Canadian Pacific din Muntii Stancosi Canadieni – 6.600 de dolari (5.000 euro) de persoana, avand doar 32 de locuri.
De asemenea, mai pot fi enumerate si The Eastern & Oriental Express, din Asia de Sud, construit dupa modelul Shanghai Express in care a fost facut filmul cu acelasi nume avand-o in rolul principal pe Marlene Dietrich in 1932, si cu care se poate calatori timp de 4 zile pentru 1.860 de dolari (1.400 euro).
The Deccan Odyssey din India, operat de hotelurile Taj cu preturi de 350 de dolari (270 euro) pe noapte si The Hiram Bingham, din Peru, care circula trei ore si jumatate de la orasul Cusco pana la ruinele Machu Picchu, drumul de intoarcere fiind inclus in pretul de aproximativ 500 sau 550 de dolari (380-420 euro).