Reprezentantii A&A Records preconizeaza o scadere a vanzarilor cu 10-15% in 2009, estimarile acestora bazandu-se pe inchiderea sau restrangerea unor magazine sau segmente de retail muzica, dar si pe fenomenul pirateriei si al descarcarii ilegale de muzica de pe Internet.
„Totdeauna, segmentul afectat este cel mai popular sau sa-i spunem cel comercial, pentru marea masa. Din pacate, comparatia intre artistii locali si cei internationali nu poate fi o alaturare corecta, fiecare avand target diferit, desi in catalogul nostru sunt multi artisti locali care se apropie de vanzarile unora din afara”, a declarat, pentru NewsIn, Andi Enache, managerul A&A Records.
Daca segmentul asa-zis comercial va fi in regres la capitolul vanzari, cei de la A&A spun ca 2009 va fi, in schimb, un an bun pentru artistii de nisa, cum ar fi Ada Milea si Alexandru Andries, anticipand un interes in crestere al publicului catre aceasta categorie de muzicieni.
Mult mai pesimiste sunt previziunile casei de discuri Patpong Records (specializata in promovarea genurilor foarte populare in randul adolescentilor – electro, trance, house si techo), potrivit carora vanzarile de discuri „fizice”, traditionalele de-acum CD-uri, vor scadea cu 60%. Se anticipeaza, in schimb, o crestere similara pe segmentul de albume digitale, pe platforme de download. Patpong Records s-a orientat catre aceste directii inca din 2008.
Radu Baron, managerul casei de discuri RBA, spune ca principalele cauze ale scaderii vanzarilor de albume ale artistilor autohtoni sunt descarcarea ilegala de pe Internet si legislatia, care, in opinia lui, a distrus piata muzicala.
„Magazinele mari nu mai comercializeaza albumele artistilor romani, deoarece sunt mai rentabili artistii straini, muzica de import. A fost distrusa reteaua de distributie, multe magazine s-au inchis, iar comercializarea stradala si cea din magazinele mixte a fost interzisa”, a declarat Baron.
„Incasarile principale ale interpretilor vin din concerte, nu din vanzarile de discuri. Piata muzicala din Romania a scazut pana in prezent la jumatate. De aceea, noi alegem alte metode de promovare, prin vanzarea pe Internet, contra cost – dai un sms si primesti o melodie, la pretul de 1 euro – sau, incepand din acest an, prin achizitionarea prin posta”, a adaugat acesta.
Reprezentantul RBA mai spune ca in 2009, va miza in continuare, ca genuri muzicale, pe etno si folclor, pentru ca acestea „inca mai au priza la public”.
Casa de discuri Intercont Music reclama si ea pirateria, iar planurile pentru 2009 nu includ contractarea de noi artisti.
„In 2009, nu preconizam o crestere a numarului de artisti pe care casa noastra de discuri ii va promova si scoate pe piata, deoarece in 2008 s-a prelungit promovarea unor artisti din 2007. Bineinteles ca numarul de vanzari ale albumelor este influentat si de piraterie”, a spus Beatrice Cuperman, special project assistant la Intercont Music.
Regresul vanzarilor in 2009 este anticipat si de Paul Nanca, managerul Fundatiei Culturale Phoenix, ale carui argumente ating si problema drepturilor de autor.
„Este clar ca anul acesta va fi o scadere substantiala. Majoritatea caselor de productie nu mai investesc in artisti, acestia trebuind sa produca si sa lanseze un album cu bani proprii. S-a schimbat si maniera de contractare a artistilor, casele de discuri cerandu-le acestora cedarea drepturilor de autor, daca nu total, macar partial „, a explicat Nanca.
„Veniturile cele mai mari ale cantaretilor autohtoni provin din concerte, nu din vanzarea de albume. Uneori, vanzarile pe o luna ale unui album sunt cat plata pe un concert. Pe de alta parte, de vina pentru scaderea vanzarilor de albume pe suport traditional este si fenomenul de promovare a pieselor sau a intregului album pe Internet, pe site-uri precum myspace si youtube, care din 2008, a inceput sa ia amploare si in Romania”, a aratat managerul Fundatiei Culturale Phoenix.
Reprezentantii casei de discuri Universal Music Romania vad problema si din perspectiva surselor alternative de venituri pentru industria muzicala si anticipeaza, la randul lor, ascensiunea produselor digitale.
„Nu cererea va fi o problema, ci disponibilitatea de a investi in proiecte muzicale. Cu siguranta ca vor exista, si in acest an, la fel de multi artisti care vor dori sa se afirme”, au explicat reprezentatii casei de discuri Universal.
„Ramane de vazut daca vor putea sa duca la bun sfarsit productia materialelor lor.
Asistam, chiar din anii anteriori, la dezvoltarea unor noi tendinte. Piata muzicala se indreapta spre sursele alternative de venituri. Nu se mai axeaza, in principal, doar pe vanzarea de produse fizice. Vin puternic din urma produsele digitale, veniturile generate din concerte si asocierea cu branduri”, au mai spus acestia.