Reprezentantii operatorilor de cinematografe au admis ca cinema-urile stradale au inca un public specific, insa extinderea celor din mall-uri a inclinat balanta in favoarea acestora din urma.
Proximitatea, locurile de parcare, existenta mai multor activitati intr-un singur loc, pe de o parte, sau pur si simplu caracterul „boem”, pe de alta parte, sunt motivele care ii determina pe cinefili sa aleaga fie un cinema dintr-un centru comercial, fie unul stradal.
Doru Bica, reprezentantul companiei Cityplex, care detine cinematograful din centrul comercial City Mall, sustine ca cinematografele stradale ar trebui sa sa repozitioneze pe piata pentru nu-si pierde clientii. Acesta a dat ca exemplu pozitiv in acest sens cinematograful Cinema Pro, care a fost modernizat. Bica mai considera ca o alternativa pentru cinematografele stradale este concentrarea doar pe un anumit tip de filme.
„Cred ca aceste cinematografe pierd foarte mult teren in fata celor din centrele comerciale pentru ca nu detin locuri de parcare”, considera Bica. Un alt avantaj al cinematografelor din centre comerciale ar fi faptul ca un mall reuneste mai multe posibile activitati intr-un singur loc, a mai spus reprezentantul Cityplex.
Sigurul comentariu, vizavi de acest subiect, facut de Maxim Meca, directorul RADEF, care detine cinematografe stradale precum Patria, Scala, Corso, Gloria sau Europa in Bucuresti, a fost ca intreaga industrie cinematografica are probleme in contextul economic actual, nu numai cele stradale.
Pe de alta parte, reprezentantii CinemaPro din Capitala sustin ca fiecare operator, fie ca este stradal sau intr-un centru comercial, are categoria sa de public.
„Cu siguranta insa, exista doua categorii distincte de public – sunt cei care merg la cinematografele stradale pe de o parte si bineinteles ca de regula acestia le aleg pe cele mai moderne, iar pe de alta parte sunt cei care prefera centrele comerciale datorita varietatii activitatilor oferite de catre acestea”, spun reprezentantii CinemaPro.
„Poate ca cel mai important motiv pentru care cinematografele stradale inregistreaza mai putini clienti fata de cele din mall-uri este acela ca sunt cinematografe cu o singura sala, pe cand cinematografele din centre comerciale sunt multiplexuri ce asigura clientilor o oferta mai variata”, spun si reprezenatantii Movieplex, care detine 11 sali de cinema in mall-ul Plaza Romania.
Cinematograful, una din ancorele cele mai importante intr-un centru comercial
Anul trecut au aparut pe piata romaneasca si primele sali de cinema 3D, in cadrul cinematografului Movieplex din Plaza Romania.
Movieplex Cinema din Plaza Romania a implementat conceptul de cinema 3D si cinema cu proiectie digitala pentru 6 sali de cinema – patru sali cu proiectie digitala si alte doua cu tehnologie 3D, printr-o investitie de 540.000 de euro.
Totusi, reprezentantii Cityplex sunt de parere ca cinematografele 3D sunt un divertisment de nisa, care nu vor impune un trend pe aceasta piata. „Momentan nu vom introduce si aceasta tehnologie, pentru ca este o investitie prea mare in ceva ce nu se stie ce succes va avea pe piata”, a comentat Bica, de la Cityplex.
Tot acesta sustine ca urmatorul pas pe care il va face va fi cinematograful digital.
Cu toate acestea, primul film care a rulat in Romania, sub format 3D, a fost un succes, spun reprezentantii Movieplex. „Calatorie spre Centrul Pamantului” a adunat peste 90.000 de spectatori, din septembrie 2008, pana la inceputul lui februarie.
„In luna septembrie 2008 (luna in care am deschis primele sali 3D) din totalul de 90.000 de spectatori inregistrati de Movieplex, 35.000 de persoane au cumparat bilete la filmul „Calatorie spre Centrul Pamantului” (singurul film 3D care a rulat in perioada aceea)”, au mai spus reprezentantii Movieplex.
[quote=Movieplex Cinema]Investitia pentru o sala de 3D este aproximativ 90.000 euro[/quote]
Preturile pentru unui bilet de film 3D sunt cu 7-10 lei mai mai mari decat spectacolele proiectate de pe pelicula si cu cu 5-7 lei mai mari decat spectacolele proiectate digital.
Cum vad reprezentantii cinematografelor evolutia numarului de spectatori
Cityplex a inregistrat o crestere cu 48% in 2008, fata de 2007, a numarului de clienti din cinematografele pe care le detine in centrul comercial City Mall din Bucuresti si o crestere de 100% a celui din Tomis Mall din Constanta.
„In ceea ce priveste anul acesta, la nivel de piata, in lunile ianuarie, februarie si martie vedem in continuare o crestere, insa ceea ce se va intampla dupa aceasta perioada este inca incert. De asemenea, in weekend-uri inregistram un numar dublu de clienti, fata de zilele de luni, marti, miercuri si joi”, a adaugat Bica.
„Pe viitor dorim sa deschidem cinematografe in mai multe orase din tara, discutam cu mai multi dezvolatori si bineinteles ca vom avea si sali 3D”, sustin reprezentantii Movieplex Cinema.
Movieplex Cinema a inregistat in 2008 venituri de aproximativ 4,75 mil. euro din vanzarea biletelor la filme, iar pentru 2009 estimeaza o crestere de 10%.
La nivel european, numarul spectatorilor din salile de cinema a fost anul trecut de circa 920 milioane, reprezentand o crestere de doar 0,3% fata de 2007, potrivit unui bilant al Observatorului European al Audiovizualului de la Strasburg.
Tarile cu cel mai mare numar de cinefili raman Franta (crestere de 6,2% in 2008 – 188,8 milioane de bilete in total), Marea Britanie (crestere de 1,1% – 164,2 milioane de bilete) si Germania (crestere de 3,2% – 129,4 milioane de bilete).