1.Digitalizarea a crescut vanzarile de
carte
. Nivelul de cumparare al cartilor electronice aproape ca s-a
dublat in fiecare an in perioada 2006-2010. Cu toate acestea, ele au
o cota de doar 3% din vanzarile de carte de la nivel mondial.
Estimarile arata ca veniturile din
comertul de carti electornice vor creste in perioada 2008-2014, de la
o cota ce inca nu ajunge la 1%, la 9% pe cele mai importante piete
din Europa, de la 1% la 17% in SUA si de la 2% la aproximativ 8% in
Japonia.
2.Internetul a devenit prima alegere,
dupa TV, in ceea ce priveste sursa de informare. Printul ramane
principala sursa de venit a majoritatii publisherilor, cu toate ca
publicitatea online a crescut cu circa 7% la nivel global in 2010.
3. 70% din muzica vanduta in SUA, Marea
Britanie, Franta sau Germania – primele patru dintre cele mai mari
piete muzicale din intreaga lume – este cumparata online.
In ciuda acestui fapt, veniturile din
surse digitale in cele patru tari au reprezentat doar 35% din
vanzarile totale de muzica de la nivel global.
4. Cifra achizitiilor de produse
mass-media in format digital aproape ca s-a triplat in anii
2006-2010, la nivel mondial si este in continua crestere.
5. Industria editoriala europeana este
cea mai mare din lume si cuprinde un total de 83.472 de companii.
Cele mai mari sub-sectoare in ceea ce priveste numarul de firme sunt
editurile de carte (31 813 sau 38,1%) si de reviste (18 975 sau
22,7%).
Publisherii ziarelor ocupa cel mai bic
sub-sector, cu doar 9.006 firme in Uniunea Europeana (mai putin de 11
procente din total).
6. Declinul general al vanzarilor
presei scrise nu a coincis cu dezvoltarea procesului de digitalizare.
Acesta a inceput mult mai devreme si a fost cauzat in special de
modificarile modelelor de consum si al unei piete mai competitive, cu
marje de profit redus si preturi mai mici.
7. In timp ce vanzarile de publicitate
au crescut in medie cu 37% in perioada 1997-2012 bugetele de publicitate din presa scrisa au scazut cu 7,8 procente.
Aceste date indica faptul ca sectorul
presei scrise sufera un declin structural serios in ceea ce priveste
veniturile din publicitate, pe cand scaderile de venituri suferite de
TV si online-ul se datoreaza mai degraba diminuarii bugetelor din
publicitate, diminuare cauzata de cirza nu de o scadere a publicului.
8. O alta schimbare majora aparuta in media si in industria de continut, in ultimii ani, se refera la transferul de putere. Daca pana la
un moment dat puterea era detinuta de producatorii de continut astazi
cei mai puternici sunt distribuitorii.
Sectorul, in intregime – telecom,
media si tehnologie, valoreaza circa 920 de miliarde de euro,
inregistrand o crestere medie anuala de 8% intre 2006 si 2010.
Cresterea din secotrul de continut a fost mai lenta, inregistrand o
medie de 4,9% pe an.
9. Europa isi pierde pozitia de lider
in peisajul general al mass-media. Europenii aveau 5 companii media
in top 15 in anul 1988, 4 in 1998 si doar 3 in 2008.
10. Sectorul online va
avea o rata de crestere de 13% pana in 2015. Societatea va prefera 5
tipuri de ecrane: TV, PC, consola de jocuri, dispositiv mobil –
smartphone sau tableta.
Mobilul a devenit un mijloc foarte
utilizat de distributie de jocuri, filme, stiri, muzice si este
platforma cu cea mai rapida crestere, care poate oferi acest gen de
continut, arata studiul citat.