Operatorii s-au „asezat” in prima instanta pe piata serviciilor de televiziune digitala in 2004. Deschizatorul de drum a fost Focus Sat, a urmat RCS&RDS care a lansat serviciul DigiTV tot in 2004, Digital Cable System cu Max TV in iunie 2005, Romtelecom cu Dolce si DTH Television Group cu Boom TV, ambele in 2006.
Incet, dar sigur, si-au dat seama ca pot face si ei ce reusesc televiziunile pe care le redistribuie. Si asa au inceput investitiile in canale TV proprii, care s-au ridicat, in 2010, la cateva zeci de milioane euro, in conditiile in care televiziunile clasice pierdeau in 2009 aproape 70 milioane euro.
In timp ce Pro-ul anunta pierderi de la trimestru la trimestru, Antenele incasau amenzi uriase de la CNA, iar Realitatea abia facea fata cererilor de insolventa, operatorii le furau din telespectatori pentru propriile canale.
In 2010 s-au lansat sau s-au anuntat sase televiziuni, marca Romtelecom si RCS&RDS. Plus o tranzactie pe final de an, a carei valoare porneste de la 6 milioane euro, si care ar putea aduce in portofoliul Romtelecom, care pare favorita pentru postura de cumparator, cele 10 posturi de televiziune de pe platforma Boom TV.
Romtelecom a lovit Intactul si Pro-ul in vara, cand a lansat o alternativa la GSP TV (Intact) si Sport.ro (Pro TV SA), care determinat falimentul Telesport. Dolce Sport s-a lansat in august, cu o echipa formata din greii jurnalismului sportiv, oameni unul si unul, ca Vlad Enachescu, Costin Stucan, Emil Gradinescu, Cosmin Baleanu sau Bogdan Cosmescu, plecati, in majoritate, de la GSP si Telesport.
N-a trecut mult, si Romtelecom a primit unda verde de la CNA pentru alte trei posturi de televiziune: Dolce Sport 2, Dolce Movie, si Dolce Movie 2. Ca sa fie clar pentru toata piata ca expansiunea Romtelecom nu se opreste la sport si film, operatorul si-a anuntat inclusiv intentia de a lansa o televiziune nisata pe muzica
Nici RDS&RDS nu a stat degeaba. Zoltan Teszari, miliardarul discret care a construit imperiul RCS&RDS, l-a convins pe Radu Moraru sa paraseasca barca B1 TV cu tot cu echipa cu care realiza talk-show-ul Nasul, pentru a lansa televiziunea generalista 10 TV.
RCS&RDS s-a angajat sa investeasca peste 10 milioane euro in dezvoltarea postului generalist proaspta lansat, si nu s-a oprit aici. Operatorul vrea si o televiziune de stiri, dar nu s-a decis exact cand.
Cablistii, urmatorii moguli?
In conditiile in care 95% din receptia tv din Romania se face prin cablu, iar canalele private trebuie sa reprezinte, prin lege, doar 25% din programele oferite de un operator de cablu, televiziunile simt o presiune din ce in ce mai mare la perpectiva de a imparti o oferta oricum restransa cu cei care le asigura distributia.
Iar daca la inceput, operatorii se limitau la a intra in grila doar cu posturi nisate (muzica sau film), dupa ce RCS&RDS a atacat piata cu o televiziune generalista (10 TV), televiziunile private s-au simtit concurate direct.
Situatia a fost sesizata inclusiv de Consiliul National al Audiovizualului, intr-o sedinta controversata, in care a dezbatut posibilitatea eliminarii principiului „must carry”, potrivit caruia operatorii de cablu sunt obligati sa retransmita gratuit si televiziunile comerciale, in ordinea audientei.
In timpul discutiilor, Cristina Trepcea, membru CNA, a atras atentia ca operatorii se comporta deja ca un „stat in stat”.
„In acest moment, principiul must carry garanteaza accesul public la 25% din oferta de programe. Oare putem avea incredere ca piata poate sa se reglementeze singura? Cablistii sunt un fel de stat in stat. Motivul pentru care radiodifuzorii se tem mi se pare justificat, pentru ca operatorii de cablu au inceput sa isi faca propriile posturi. Concurenta este cat se poate de neloiala”, a declarat Trepcea.
Mai mult, reprezentantii posturilor private si-au afirmat deschis temerea ca, daca principiul „must carry” se va elimina, accesul publicului la posturile romanesti private ar urma sa fie lasat la discretia distribuitorilor.