„Prin prezentul studiu, ne-am propus să aflăm modul în care este percepută
importanța brandului personal în mediul de afaceri din România. Am vrut să
aflăm câți respondenți își construiesc consecvent și proactiv brandul personal,
care sunt principalele canale de comunicare ale brandului personal, care
consideră respondenții că sunt beneficiile asociate construirii brandului
personal, ce personalități sunt nominalizate ca modele de pe scena
internațională. Din câte știm, este prima inițiativă de acest gen din România
pe care o vom consolida prin noi studii și continut de calitate despre acest
subiect de importanță vitală”, spune Elena Badea, Managing Partner Valoria,
co-autoarea studiului.
Câți își construiesc consecvent brandul personal?
Numai 32% dintre respondenți
spun că au un demers consecvent și proactiv de construire a brandului personal.
Restul de 68% îi adună pe cei care au abordări punctuale, oportuniste sau,
dimpotrivă, nu își gestionează în nici un fel brandul; 65% dintre aceștia nici
nu consideră că este probabil să înceapă să facă acest lucru în următoarele
6-12 luni.
Cei care nu au ales până acum
să își construiască brandul personal spun ca principalul motiv este faptul că
nu au timp pentru această activitate (25%), nu este o prioritate pentru ei
(19%) sau nu s-au gândit la acest aspect (14%).
Pe de altă parte, numai 26%
dintre respondenții care deja își construiesc brandul personal spun că fac
acest demers de peste 10 ani. Cei mai mulți dintre aceștia (38%) lucrează la
brandul personal de 1-3 ani, iar 21% își construiesc brandul personal de 4-7
ani.
Cum își construiesc brandul personal?
56% dintre respondenți pun pe
primul plan comunicarrea experienței lor de afaceri și a competențelor
relevante pentru a-și construi brandul personal, dar 54% consideră comunicare
propriilor valori drept partea cea mai importantă a acestui demers.
Este important că 40% dintre
respondenți spun că nu au o strategie de dezvoltare a brandului personal, dar
vor să își facă o astfel de strategie. Dintre respondenți 10% au o strategie
dar nu o aplică, 4% nu au și nici nu își vor face una, iar 9% spun că nu este
cazul.
Canalele folosite pentru
comunicarea publică a brandului personal sunt dominate de LinkedIn (59%) și
Facebook (53%). Pe locul trei sunt evenimentele care dau ocazia de a vorbi în
public (38%). Blogul personal apare pe ultimul loc cu numai 12%.
Ce domenii abordează pentru diferențierea brandului personal?
Principalele 5 domenii majore,
pe lângă cel al profesiei, care sunt alese pentru a comunica brandul personal sunt: domeniul social (52%),
educația (50%), antreprenoriatul (49%), cultura (24%) și inovația (22%).
Chiar dacă 27% dintre
respondenți spun că au un proces care să le faciliteze identificarea temelor
relevante pentru dezvoltarea brandului personal, din care 7% nu îl aplică încă,
restul de 73% nu au un astfel de proces și din aceștia numai 36% lucrează la asta.
Ce beneficii și indicatori atașează brandului personal?
Cele mai importante trei
beneficii aduse de brandul personal sunt: recunoașterea și vizibilitatea pe
care le aduce (pentru 67% dintre respondenți), faptul că dezvoltarea acestuia
face parte din strategia de evoluție profesională (pentru 66% dintre
respondenți), dar și creșterea angajabilității pe piața muncii (pentru 41%
dintre respondenți).
Dintre indicatorii de
performanță folosiți pentru a urmări / măsura progresul în construirea brandului personal vedem
că numărul de menționări în presă este utilizat numai de 16% dintre
respondenți, pe locul unu aflându-se numărul de contacte noi de business, care
este, de altfel, un indicator de networking dar care, indirect, este folosit ca
să indice puterea brandului personal.
Cu cine lucrează la brandul personal?
Numai 18% dintre respondenți
au locat un buget lunar pentru activități care să conducă la construirea brandului
personal. Cei mai mulți respondenți (37%) care alocă un astfel de buget sunt
cei de 34-49 ani, ceea ce corespunde cu o etapă foarte activă din viața
profesională, la fel ca și în cazul celor de 25-33 de ani care răspund pozitiv
în procent de 36%.
Cei mai mulți respondenți
(47%) spun că ar colabora cu un consultant specializat pentru dezvoltarea
brandului personal 35% s-ar consulta cu prieteni mai avansați în procesul
acesta, iar 33% ar apela la un executive coach sau un life coach. Doar 24% spun
că ar dori să primească acest tip de consultanța de la un profesionist în
marketing.
Din păcate, 49% dintre
respondenți nu au participat la nici un training cu tema brandului personal în
ultimii trei ani (2013-2016). Doar 18% spun că au participat la un astfel de
training în acest interval de timp, 14% au participat la două, 10% la 3, iar 9
% la peste 3 traininguri.
„Brandul personal este ce, cât și în ce fel comunicăm cine suntem. Este
managementul percepției celorlalți despre tine, după ce ai comunicat cine ești.
Brandul personal influențează relațiile cu ceilalți și facilitează aderența la
valorile pe care le susții prin opiniile și proiectele tale. Este un instrument
care cere pricepere, dacă vrei ca scopul pe care ți-l propui să fie atins. Este
despre cum te porți cu ceilalți, cum vorbești, cum te îmbraci, ce postezi pe
LinkedIn sau la ce dai like pe Facebook. Prin studiul de față am vrut să aflam
care este nivelul de conștientizare din România asupra importanței tuturor
acestor aspecte ce țin de brandul personal. Am încredere că prin acest demers
subliniem nu numai importanța subiectului, ci punem în circulație și un
conținut de valoare„, Constantin
Măgdălina, Expert Tendințe și Tehnologii Emergente, co-autor al studiului.