Un ziarist sportiv
din Portugalia spunea acum cativa ani ca fotbalul naste atatea
pasiuni in tara lui, incat presa sportiva cu greu mai poate acoperi
obiectiv acest sport. Asa ca ziarele au ajuns sustina fatis o echipa
sau alta. Fanii-cititori sint multumiti. Ziarele se vand. Toata lumea
pare impacata.
Cam in aceeasi
situatie se afla ziarele generaliste centrale romanesti, numite „de
calitate”, in relatia cu politicienii. Raman doua mari diferente
fata de surorile lor sportive din Portugalia. Prima: ziarele
romanesti pastreaza in continuare o eticheta obiectiva, de „ziare
de calitate”, in pozitionarea pe piata, dar si in negocierile
pentru publicitate. In realitate, eticheta abia se mai vede,
mototolita fiind sub bocancul politic.
A doua diferenta:
ziarele romanesti nu mai vand. Principalele patru cotidiene centrale
„de calitate” – Romania Libera, Jurnalul National, EvZ si
Adevarul – nu vand, impreuna, cat reusea liderul pietei (EvZ),
singur, in perioada cand era un brand-emblema.
Cele patru ziare,
impreuna, vand in prezent putin peste 72.000 de exemplare, versus
cele 85.000 de exemplare ale lui EvZ, la inceputul lui 2005.
DailyBusiness.ro a
aratat, intr-o analiza anterioara, ce a impins ziarele romanesti
catre acest colaps.
Un obiectiv contra
curentului
Noul director
general al EvZ si Capital, Marian Dusan (33 de ani), a venit, la
inceput de mandat, cu o declaratie pe care piata a mai auzit-o si cu
alte ocazii, de la alti proprietari de presa: „Important este sa
oferim un continut exclusivist si de calitate”, a promis noul
executiv. Dusan – care spune ca la 22 ani a devenit managerul
Combinatului Siderurgic de la Calarasi (sub guvernul Adrian Nastase)
– nu a argumentat cum va face acest lucru.
O alta promisiune –
mai exact „un obiectiv” al lui Dusan – este „dublarea
tirajului” celor doua ziare, EvZ si Capital. „Daca va fi
nevoie, sunt gata sa si investesc”.
De ce vrea Dusan sa
dubleze tirajul unui ziar care vinde putin peste 14.000 de exemplare
(potrivit cifrelor BRAT pentru T4 2012), contra tendintei pietei, de
a investi in mediul electronic? Istoria recenta a demonstrat
rezultatele investitiilor febrile ale lui Dinu Patriciu in presa
tiparita: Adevarul nu se afla in Top 10 vanzari de ziare din Romania,
potrivit BRAT. Iar la inceputul lui 2013, lichidatorul judiciar
releva datorii ale trustului de aproape 100 de mil. de euro.
Vazute din aceasta
perspectiva, mesajele lui Dusan par dezgolite de continut, fara o
logica de business solida.
O noua epoca
Despre EvZ,
angajatii, concurentii si observatorii independenti sustin – inca
din 2010 – ca ar fi finantat de afacerile unor lideri din PDL. In
2010, elvetienii de la Ringier au renuntat, cu greu, la ceea ce
Michael Ringier numea „singurul ziar independent politic din
Romania”.
„Vanzarea nu e o
poveste despre Ringier, ci despre viitorul presei tiparite din
Romania”, spunea, atunci, un oficial Ringier. In timp, EvZ a ajuns
tinta unor atacuri dure, chiar din interiorul breslei.
„Dan Andronic,
omul care declara ca a cumparat EvZ, organul de lupta al PDL, este
finul lui Dumitru Nicolae, zis Niro. Niro e omul lui Adrian Nastase
pe relatia China, artizanul sumelor nedeclarate ale fostului premier
(…). E partenerul lui Nicu Gheara in complexul Europa (…). Niro a
fost asociat cu Dorin Cocos si Elena Udrea”, scria, in noiembrie
2011, saptamanalul Catavencii.
Un raspuns
EvZ este ziarul care
a adus in Romania conceptul de „yellow journalism” (jurnalism
popular). Ziarul a devenit celebru cu stirile sale inventate, despre
gaina care „naste pui vii” si „femei violate fericite”. Ion
Cristoiu, directorul ziarului in acea perioada, le numea „stiri de
proza excelente”.
Sub Ringier, EvZ s-a
remarcat prin opozitia contra guvernarii lui Adrian Nastase, intr-o
perioada in care presa era controlata de PSD, in special prin
contracte de publicitate de stat.
La cateva luni dupa
caderea regimului Nastase, ziarul a lansat o campanie aniversara,
„EvZ – Cota 4000”. La 11 februarie 2005, in editia aniversara a
ziarului, jurnalistul Catalin Tolontan observa: „De la
taximetristii nervosi pana la analistii media, in frizerii si agentii
de publicitate, oamenii curiosi din Romania se intreaba ce se va
intampla cu EvZ”.
Tolontan isi incheia
comentariul cu doua intrebari, care intre timp si-au gasit raspunsul:
„Va redeveni numarul 1 printre ziarele de calitate? Isi va conserva
enormul prestigiu? Nimeni nu cunoaste acum raspunsul”.
Larisa Ghitulescu,
autorul analizei, are 15 ani de experienta in jurnalism si
comunicare. Este scriitor independent si consultant in comunicare.