- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Advertiserii din Romania au ramas fideli TV-ului in 2009. Online-ul are cea mai mica scadere

19 Oct, 16:33 • andra.gheorghe
TV-ul a ramas cel mai atractiv mediu pentru advertiseri in 2009. In ciuda scaderii de circa 33% pe care o va inregistra fata de 2008, totalizand bugete nete de 225 mil. euro anul acesta, audientele in crestere ale televiziunilor au convins companiile sa le acorde cea mai mare parte a banilor alocati publicitatii, arata cel mai recent studiu Media Fact Book, publicat luni de agentia Initiative Media.
Advertiserii din Romania au ramas fideli TV-ului in 2009. Online-ul are cea mai mica scadere

Cifrele pe intreg anul 2009 iau in calcul datele pe primele 9 luni si estimari ale Initiative Media pentru ultimele trei luni.
[img=405][/img]
„TV-ul a fost mai castigat, pentru ca este mai ‘cost – efficient’ decat oricare alt mediu, chiar si decat online-ul. Pretul pe mia de oameni pe TV este mai mic decat pe Internet”, considera realizatorii Media Fact Book.

Dupa un 2008 „in forta”, cu o crestere de 70% fata de 2007, anul de recesiune 2009 ar putea provoca o descrestere de 15%-20% a investitiilor in online. Nisa online/cinema totalizeaza investitii nete de 13 milioane euro anul acesta, fata de 16 milioane euro in 2008, conform sursei citate. Astfel, online-ul are cea mai mica scadere dintre toate mediile de advertising.

„Nu ne asteptam ca criza sa loveasca atat de tare, incat sa scada si digitalul”, afirma reprezentantii Initiative.

Mai ales ca, in anii anteriori crizei, cand bugetele nu erau o problema, investitiile pe online veneau cumva complementar, in mixul de media. Internetul era „cireasa” media, pe care si-o doreau cu totii. „E normal ca advertiserii sa-si optimizeze bugetele acolo unde audienta e mai mare. Puterea de cumparare a scazut, oamenii nu mai dau bani pe reviste, ziare, isi iau informatia rapid si ieftin”, explica specialistii Initiative, referindu-se la TV si online.

Totusi, subliniaza acestia, 2009 a fost cel mai prost an din istorie, pentru toata media. Inclusiv investitiile pe TV au scazut cu pana la 70% in primul trimestru: „Abia daca vedeam 2-3 campanii pe TV in ianuarie-februarie”.

Piata neta de media va scadea, pana la finalul anului, cu circa 35%-38%, fata de 2008, iar valorile de anul trecut vor putea fi atinse din nou peste circa 2 ani, sustin reprezentantii Initiative.

Printul inregistreaza cea mai acuta descrestere fata de anul trecut

Investitiile nete in publicitatea pe print vor scadea anul acesta cu peste 50%, pana la circa 40 milioane euro. Motivul descresterii e mai putin criza, cat viteza si perisabilitatea informatiei.

„Ziarul e menit sa piarda batalia cu timpul, asa cum e el facut acum. Informatia tiparita la pranz e dezmintita, intoarsa si dezbatuta pe TV, pana apare ziarul la chisosc. Opiniile si comentariile apar pe TV, iar stirile scurte, esentiale, ies mai intai pe online. Se va naste inclusiv un curent de opinie online. Vorbim de democratia online-ului”, sustin oficialii Initiative.
[quote=Initiative Media]Ziarul e menit sa piarda batalia cu timpul[/quote]
Tirajele in scadere si permanenta inserturilor in politica de marketing sunt puncte nevralgice in relatia cu advertiserul.

„Advertiserul se intreaba foarte serios daca merita sa investeasca intr-un mediu cumparat doar pentru cartea sau deodorantul cu care vine la pachet. Pentru ca nu stie daca ziarul este cumparat pentru continut”, explica reprezentantii Initiative.

Si totusi, printul mai are o sansa, cel putin tabloidele, ziarele sportive si publicatiile financiare.

„Tabloidele vor fi mereu citite, iar FMCG-ul va fi prezent in ele. Bankingul, auto, telecomul vor fi mereu clienti fideli ai presei scrise. De altfel, sunt industrii care si-au retras investitiile de pe online- tocmai din cauza vitezei informatiei digitale, cititorul online nu va deschide un banner decat daca este direct interesat de o oferta – si care raman in print, unde au parte de un mediu care permite informatiei sa fie aprofundata”, afirma realizatorii Media Fact Book.

Outdoor-ul este mediul care a inregistrat a doua cea mai mare scadere a investitiilor cu advertisingul, dupa print, de circa 40%.
[quote=Initiative Media]Advertiserul se intreaba foarte serios daca merita sa investeasca intr-un mediu cumparat doar pentru cartea sau deodorantul cu care vine la pachet[/quote]
„Outdoorul a scazut pentru ca este un mediu haotic, nereglementat si nemasurat. Panourile sunt aproape goale intre campaniile electorale”, afirma specialistii Iniatiative.

Investitiile in outdoor se cifreaza la 44 milioane euro in 2009, fata de 70 milioane euro anul precedent.

Radioul va atrage bugete nete de 25 milioane euro anul acesta, in scadere cu 28% fata de 2008.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Andra Gogan, martoră a incendiilor devastatoare din Los Angeles: „Suntem pregătiți să plecăm în caz de de evacuare. E panică”
Andra Gogan, martoră a incendiilor devastatoare din Los Angeles: „Suntem pregătiți să plecăm ...
Prognoză optimistă! Economia României va accelera, în 2025
Prognoză optimistă! Economia României va accelera, în 2025
Pensiile românilor întârzie în ianuarie 2025. Când își vor primi seniorii României primii bani din acest an
Pensiile românilor întârzie în ianuarie 2025. Când își vor primi seniorii României primii bani ...
Scapă de facturi uriaşe şi evită accidentele casnice! Cele 7 aparate electrocasnice pe care trebuie să le scoţi din priză înainte de culcare
Scapă de facturi uriaşe şi evită accidentele casnice! Cele 7 aparate electrocasnice pe care trebuie ...
Coaliția a hotărât data alegerilor prezidențiale: 4 mai, respectiv 18 mai 2025. Crin Antonescu rămâne candidatul comun
Coaliția a hotărât data alegerilor prezidențiale: 4 mai, respectiv 18 mai 2025. Crin Antonescu rămâne ...
Numerele de înmatriculare interzise în România. Șoferii nu pot folosi aceste combinații de litere și cifre
Numerele de înmatriculare interzise în România. Șoferii nu pot folosi aceste combinații de litere ...
Toți șoferii trebuie să știe ce drepturi au dacă primesc o amendă abuzivă. Pașii prevăzuți în Codul Rutier
Toți șoferii trebuie să știe ce drepturi au dacă primesc o amendă abuzivă. Pașii prevăzuți ...
Modul secret în care supermarketurile își spionează clienții și angajații. Dezvăluirile unei casierițe
Modul secret în care supermarketurile își spionează clienții și angajații. Dezvăluirile unei ...
Care e cea mai mare pensie din Armata Română. Ministrul Apărării: „Vreau să demontez un mit”
Care e cea mai mare pensie din Armata Română. Ministrul Apărării: „Vreau să demontez un mit”
Analiză – Ce se va întâmpla în 2025 cu leul în raport cu euro și dolarul. Care sunt cele mai mari riscuri pentru România
Analiză – Ce se va întâmpla în 2025 cu leul în raport cu euro și dolarul. Care sunt cele ...
Prognoza meteo 9 ianuarie 2025. Cum e vremea în țară, la munte și în Capitală
Prognoza meteo 9 ianuarie 2025. Cum e vremea în țară, la munte și în Capitală
Ce efecte are „ordonanța trenuleț” asupra economiei. Se taie facilitățile IT-iștilor, dezastru pentru muncitorii din construcții, agricultură și industria alimentară
Ce efecte are „ordonanța trenuleț” asupra economiei. Se taie facilitățile IT-iștilor, dezastru ...
Oferte de excepție la Lidl la început de 2025. Cele mai căutate produse vor fi disponibile la raft începând de joi, 9 ianuarie
Oferte de excepție la Lidl la început de 2025. Cele mai căutate produse vor fi disponibile la raft ...
Interzis din ianuarie 2025! Decizie foarte importantă privind alimentele din magazine
Interzis din ianuarie 2025! Decizie foarte importantă privind alimentele din magazine
Daniel Onoriu a fost condamnat definitiv la 2 ani și 6 luni de închisoare. Avocata fostului pilot: „Ori se omoară, ori face ceva”
Daniel Onoriu a fost condamnat definitiv la 2 ani și 6 luni de închisoare. Avocata fostului pilot: ...
Angajări 2025. Care sunt cele mai căutate locuri de muncă din România: „Cele mai disponibile rămân în profesii tradiționale”
Angajări 2025. Care sunt cele mai căutate locuri de muncă din România: „Cele mai disponibile ...
Supermarketul „La Cocoș” din Brașov și-a amânat de două ori lansarea din cauza lipsei de angajați, deși salariile depășesc 7.000 de lei
Supermarketul „La Cocoș” din Brașov și-a amânat de două ori lansarea din cauza lipsei ...
Cât costă ceasul elvețian rar pe care îl poartă Mark Zuckerberg. Accesoriul de lux cu care a atras toate privirile
Cât costă ceasul elvețian rar pe care îl poartă Mark Zuckerberg. Accesoriul de lux cu care a atras ...