Anul 2009 a insemnat criza, advertiseri reticenti cu bugete considerabil mai mici, lucru care nu a scapat nici Propaganda.
„La 31 decembrie nu ajunseseram inca la afaceri de 8 milioane euro. Insa unele proiecte (puse la punct in 2009) s-au decalat, piata de media a trecut printr-o serie de schimbari, statiile de televiziune au fost si ele mai intelegatoare, asa ca am reusit sa ajungem la 8 milioane euro la data de 24 februarie 2010. Insa cifra de afaceri nu este un factor decisiv in business-ul de publicitate, in general”, puncteaza Adrian Tuluca.
In 2009, accentul s-a pus pe eficienta alocarii bugetelor. „Am avut grija, pe partea de media, in special, sa le oferim servicii masurabile si consultanta. Mixul pe care l-am recomandat a fost format din TV, Internet si OOH. De print nu s-a pus problema, este o piata care a picat”, afirma Adrian Tuluca.
Procentul mediu alocat de clientii Propaganda pentru promovarea pe Internet a fost de circa 15% din bugetul total de media.
Propaganda este membru fondator al Agentiei Romane de Media, alaturi de Next, Spoon Media si Odyssey, care a rulat anul trecut bugete de circa 30 de milioane euro, pool-ul fiind operational din martie 2009.
„Am avut clienti, Kia este unul dintre ei, carora le-am recomandat sa nu foloseasca promotii. Desi a fost un iures al ofertelor promotionale, am preferat sa le le evite, pentru ca pe sectorul auto nu exista finantare. Si au vandut la nivelul concurentei, dar au castigat la profitabilitate”, adauga publicitarul.
Masurabilitatea a fost una din cerintele de baza ale advertiserilor anul trecut, spune Tuluca.
[quote]Suntem si noi integrati in UE, care, macar din mila, ne trage dupa ea[/quote]
„Clientii sunt precauti in criza, vor sa se asigure de increderea pe care o pot investi in agentia cu care lucreaza. Am avut clienti pentru care am lungit campanii. Am transformat o campanie bugetata pe o luna, pe un interval de 3 luni, cu aceiasi bani. Pe de alta parte, daca a fost nevoie, le-am zis sa nu investeasca nimic in promovare”, spune acesta.
Miza lui Tuluca pe 2010 este cresterea calitativa, chiar daca estimeaza si o evolutie a veniturilor, de circa 10% fata de 2009.
„Vreau sa cresc sanatos. Undeva pe la 10%. Nu imi doresc o evolutie spectaculoasa, tot pe motive de precautie. Stiti cum e, daca bati maioneza prea putin, ti se taie la un moment dat”, glumeste Tuluca.
Antreprenorul este precaut si in declaratii la nivel de piata.
„Evolutia advertisingului depinde foarte mult de factorul economic. Eu zic ca perioada cea mai grea a trecut cumva. Cursul de schimb s-a stabilizat, si nu numai in Romania ci in toata Europa, asa ca premise exista. Si nu pentru ca am fi noi prea buni sau prea destepti. Dar suntem si noi integrati in UE, care, macar din mila, ne trage dupa ea. Un lucru este sigur: nu o sa ne mai intalnim niciodata cu boom-ul din 2007”, a conchis Tuluca.
Fondata in 2002, Propaganda este o agentie de publicitate full-service, independenta.
Printre clientii agentiei se numara Napolact, Dots, Tchibo, Cesarom, Sanex, Radio Guerrilla, Centre Ville, Bursa de Valori Bucuresti, Terapia Ranbaxy, Kia Motors, adidas, Orkla Foods sau Plus.