Apetrei vede un 2010 pozitiv pentru PR-ul romanesc, cu o crestere mica, ce-i drept, de doar 10%, dar binevenita, in contextul in care majoritatea serviciilor de comunicare au suferit pierderi consistente in anul precedent. Comunicatorii au intrat in noul an cu clienti fidelizati, mult mai educati si mai pretentiosi la serviciile oferite.
„PR-ul a avut oportunitatea, in 2009, sa-si demonstreze diferentiatorii foarte buni fata de alte industrii conexe. Serviciile foarte putin palpabile, pe care le prezinta PR-ul, nu erau mai deloc valorizate, si nici apreciate, acum cativa ani. Replica clientului era „daca nu imi faci un scaun si nu-mi pui un termopan, ce faci, atunci? Care este rezultatul muncii tale? A, un comunicat? Lasa ca il scrie fata de la relatii cu publicul, sau secretara’. Lucrurile s-au schimbat, pentru ca acele bugete mari de marketing nu mai sunt asa de mari. Cu bugete mici se poate face aceeasi treaba, ba chiar mai specializat. Si exista multe industrii care au preferat sa se indrepte spre aceasta forma de comunicare, PR-ul, mult mai specializat”, considera Apetrei.
In momentul in care ai o retea de publicitate in spate, e mai simplu sa publici un advertorial, si lucrul asta se facea frecvent in piata, sustine aceasta. Sunt agentii de PR, de sine statatoare, care in 2009 au castigat in fata celorlalte pentru ca aveau expertiza de a promova un articol, un subiect, si de a gasi zone de interes si stiri adevarate, fara sa aiba spatele acoperit de o agentie de publicitate, adauga sefa Headline.
Si un alt lucru important pentru industrie in 2009, care a tinut cumva PR-ul „pe linia de plutire”, a fost trierea angajatilor, observa aceasta. In perioada de boom economic, 2007-2008, echipele agentiilor devenisera supraaglomerate, cu o pondere foarte ridicata de angajati fara experienta.
„Am invatat doua lucruri, in 2009, din perspectiva antreprenoriala: hai sa triem echipa, hai sa ramanem cu oamenii care intr-adevar aduc valoare, sa ne supraveghem cheltuielile, sa dramuim resursele pe care le avem, si, in calitate de consultant, cu aceeasi resursa financiara, sa muncesc mai mult, mai bine, sa-mi fidelizez clientul. Criza a functionat ca o selectie naturala. Lucrurile scapasera un pic de sub control, la nivelul calitatii, al angajatilor, si atunci poate ca aceasta criza a mai pus lucrurile la locul lor”, explica Apetrei.
Insa criza strabatuta de advertiseri anul trecut s-a tradus si printr-o mai mare flexibilitate la nivelul comisioanelor practicate de agentii, cu o precizare – subliniaza Apetrei: nu s-a pus problema de discounturi uriase, de pana la 50%, oferite clientilor, asa cum s-a intamplat in alte industrii conexe.
„Cand dai un discount de 50% inseamna ori ca pretul pe care il aveai era nejustificat de mare, ori esti de acord sa scazi foarte mult din calitatea serviciului. Eu nu voi face niciodata asa ceva. PR-ul lucreaza cu oameni, cu ideile lor, cu expertiza lor. Cum as putea, pentru acelasi om si aceeasi expertiza, sa dau un discount de 50%? Prefer sa imi platesc omul, in continuare cu acelasi salariu, si sa risc un profit mai mic sau simbolic, ca sa pastrez contul”, afirma directorul Headline.
„Asta (sa dai discount de 50% – n.r.) ar insemna, in termeni antreprenoriali, nu numai sa ramai fara profit, dar sa scazi si din salariul omului care a muncit. Iar in termeni de consultant, ar trebui sa oferi o calitate care nu ar mai corespunde standardelor cu care ti-ai obisnuit clientul”, adauga aceasta.
Da, agentiile de PR sunt acum mai flexibile in stabilirea comisioanelor, recunoaste aceasta, iar daca flexibilitatea nu se vede neaparat in valoarea comisionului aplicat, se vede prin serviciile in plus prestate pentru aceiasi bani.
Industriile care vor investi cel mai mult in PR in 2010 sunt bankingul, telecomul, FMCG-ul, farma si IT-ul, sustine Apetrei.
Desi Headline s-a specializat pe nisa de IT, circa 50% din clienti venind din aceasta industrie, Apetrei si-a propus pentru 2010, o diversificare a clientilor.
„Vreau clienti importanti din IT, asa cum avem si acum. Obiectivul meu este ca Headline sa devina agentia nr. 1 specializata pe IT, in acest an. Dar, sigur ca mi-as dori si alte zone de expertiza. M-ar interesa sa dezvolt medicalul si imobiliarele, pe care deja avem clienti cu care lucram bine, si care au inceput sa se redreseze”, spune Apetrei.
Printre agentiile cu care Headline concureaza pe nisa clientilor IT se numara DC Communication, Image PR sau Premium PR.
Pentru Headline, anul 2009 a fost sanatos, sustine sefa agentiei. Veniturile s-au mentinut, cu aproximatie la nivelul celor din 2008, iar profitabilitatea a suferit o depreciere usoara, de pana la 10%. In 2008, compania a inregistrat venituri de 300.000 de euro si profit de peste 60.000 de euro, la un nivel similar profitabilitatii afisate de unele dintre cele mai puternice business-uri de relatii publice de pe piata locala. De exemplu, in 2008 Ogilvy PR a avut un profit de 62.000 de euro la venituri de peste 4 milioane de euro, iar Millenium Communication a avut profit de 41.000 de euro, la afaceri de 3,8 mil. euro. Cele mai profitabile agentii in 2008 au fost DC Communication, cu profit de 400.000 de euro la afaceri de 2 mil. euro, si GMP PR, cu profit de 319.000 de euro la afaceri de 1,5 mil. euro.
Headline si-a inceput activitatea in anul 2001 si s-a dezvoltat in special din domeniul IT. Compania lucreaza pentru clienti ca Apcom, unic distribuitor Apple, Gigabyte, Symantec, Autodesk sau Siemens. Pe plan extern, Headline este afiliata retelei internationale Bond PR.