- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Apetrei, Headline: Sa iti faci PR in criza e o alegere isteata, daca iti permiti. Din pacate multi isi permit, dar nu isi pun problema

21 Jan, 00:00 • andra.gheorghe
2010 ar putea aduce industriei de relatii publice o crestere de circa 10% comparativ cu 2009, un an in care si comunicatorii si-au vazut business-urile scazand. Angajatii fara expertiza au fost triati, serviciile au fost personalizate, iar clientii ceva mai "educati", sustine Mihaela Apetrei, senior partner-ul agentiei de relatii publice Headline. Cei care au ales sa investeasca in vizibilitate in criza au facut o alegere isteata, sustine Apetrei, dar mai sunt in piata multe companii care nu investesc in PR pentru a nu taia de pe lista de cheltuieli cafeaua angajatilor.
Apetrei, Headline: Sa iti faci PR in criza e o alegere isteata, daca iti permiti. Din pacate multi isi permit, dar nu isi pun problema

Apetrei vede un 2010 pozitiv pentru PR-ul romanesc, cu o crestere mica, ce-i drept, de doar 10%, dar binevenita, in contextul in care majoritatea serviciilor de comunicare au suferit pierderi consistente in anul precedent. Comunicatorii au intrat in noul an cu clienti fidelizati, mult mai educati si mai pretentiosi la serviciile oferite.

„PR-ul a avut oportunitatea, in 2009, sa-si demonstreze diferentiatorii foarte buni fata de alte industrii conexe. Serviciile foarte putin palpabile, pe care le prezinta PR-ul, nu erau mai deloc valorizate, si nici apreciate, acum cativa ani. Replica clientului era „daca nu imi faci un scaun si nu-mi pui un termopan, ce faci, atunci? Care este rezultatul muncii tale? A, un comunicat? Lasa ca il scrie fata de la relatii cu publicul, sau secretara’. Lucrurile s-au schimbat, pentru ca acele bugete mari de marketing nu mai sunt asa de mari. Cu bugete mici se poate face aceeasi treaba, ba chiar mai specializat. Si exista multe industrii care au preferat sa se indrepte spre aceasta forma de comunicare, PR-ul, mult mai specializat”, considera Apetrei.

In momentul in care ai o retea de publicitate in spate, e mai simplu sa publici un advertorial, si lucrul asta se facea frecvent in piata, sustine aceasta. Sunt agentii de PR, de sine statatoare, care in 2009 au castigat in fata celorlalte pentru ca aveau expertiza de a promova un articol, un subiect, si de a gasi zone de interes si stiri adevarate, fara sa aiba spatele acoperit de o agentie de publicitate, adauga sefa Headline.

Si un alt lucru important pentru industrie in 2009, care a tinut cumva PR-ul „pe linia de plutire”, a fost trierea angajatilor, observa aceasta. In perioada de boom economic, 2007-2008, echipele agentiilor devenisera supraaglomerate, cu o pondere foarte ridicata de angajati fara experienta.

„Am invatat doua lucruri, in 2009, din perspectiva antreprenoriala: hai sa triem echipa, hai sa ramanem cu oamenii care intr-adevar aduc valoare, sa ne supraveghem cheltuielile, sa dramuim resursele pe care le avem, si, in calitate de consultant, cu aceeasi resursa financiara, sa muncesc mai mult, mai bine, sa-mi fidelizez clientul. Criza a functionat ca o selectie naturala. Lucrurile scapasera un pic de sub control, la nivelul calitatii, al angajatilor, si atunci poate ca aceasta criza a mai pus lucrurile la locul lor”, explica Apetrei.

Insa criza strabatuta de advertiseri anul trecut s-a tradus si printr-o mai mare flexibilitate la nivelul comisioanelor practicate de agentii, cu o precizare – subliniaza Apetrei: nu s-a pus problema de discounturi uriase, de pana la 50%, oferite clientilor, asa cum s-a intamplat in alte industrii conexe.

„Cand dai un discount de 50% inseamna ori ca pretul pe care il aveai era nejustificat de mare, ori esti de acord sa scazi foarte mult din calitatea serviciului. Eu nu voi face niciodata asa ceva. PR-ul lucreaza cu oameni, cu ideile lor, cu expertiza lor. Cum as putea, pentru acelasi om si aceeasi expertiza, sa dau un discount de 50%? Prefer sa imi platesc omul, in continuare cu acelasi salariu, si sa risc un profit mai mic sau simbolic, ca sa pastrez contul”, afirma directorul Headline.

„Asta (sa dai discount de 50% – n.r.) ar insemna, in termeni antreprenoriali, nu numai sa ramai fara profit, dar sa scazi si din salariul omului care a muncit. Iar in termeni de consultant, ar trebui sa oferi o calitate care nu ar mai corespunde standardelor cu care ti-ai obisnuit clientul”, adauga aceasta.

Da, agentiile de PR sunt acum mai flexibile in stabilirea comisioanelor, recunoaste aceasta, iar daca flexibilitatea nu se vede neaparat in valoarea comisionului aplicat, se vede prin serviciile in plus prestate pentru aceiasi bani.

Industriile care vor investi cel mai mult in PR in 2010 sunt bankingul, telecomul, FMCG-ul, farma si IT-ul, sustine Apetrei.

Desi Headline s-a specializat pe nisa de IT, circa 50% din clienti venind din aceasta industrie, Apetrei si-a propus pentru 2010, o diversificare a clientilor.

„Vreau clienti importanti din IT, asa cum avem si acum. Obiectivul meu este ca Headline sa devina agentia nr. 1 specializata pe IT, in acest an. Dar, sigur ca mi-as dori si alte zone de expertiza. M-ar interesa sa dezvolt medicalul si imobiliarele, pe care deja avem clienti cu care lucram bine, si care au inceput sa se redreseze”, spune Apetrei.

Printre agentiile cu care Headline concureaza pe nisa clientilor IT se numara DC Communication, Image PR sau Premium PR.

Pentru Headline, anul 2009 a fost sanatos, sustine sefa agentiei. Veniturile s-au mentinut, cu aproximatie la nivelul celor din 2008, iar profitabilitatea a suferit o depreciere usoara, de pana la 10%. In 2008, compania a inregistrat venituri de 300.000 de euro si profit de peste 60.000 de euro, la un nivel similar profitabilitatii afisate de unele dintre cele mai puternice business-uri de relatii publice de pe piata locala. De exemplu, in 2008 Ogilvy PR a avut un profit de 62.000 de euro la venituri de peste 4 milioane de euro, iar Millenium Communication a avut profit de 41.000 de euro, la afaceri de 3,8 mil. euro. Cele mai profitabile agentii in 2008 au fost DC Communication, cu profit de 400.000 de euro la afaceri de 2 mil. euro, si GMP PR, cu profit de 319.000 de euro la afaceri de 1,5 mil. euro.

Headline si-a inceput activitatea in anul 2001 si s-a dezvoltat in special din domeniul IT. Compania lucreaza pentru clienti ca Apcom, unic distribuitor Apple, Gigabyte, Symantec, Autodesk sau Siemens. Pe plan extern, Headline este afiliata retelei internationale Bond PR.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Ministrul Apărării, Angel Tîlvar: „Execuţia bugetară pe anul trecut se apropie de 100%. Banii au fost cheltuiţi bine şi pe priorităţi”
Ministrul Apărării, Angel Tîlvar: „Execuţia bugetară pe anul trecut se apropie de 100%. Banii ...
România ocupă primul loc în Uniunea Europeană la rata sărăciei și excluziunii sociale, arată un raport al Băncii Mondiale
România ocupă primul loc în Uniunea Europeană la rata sărăciei și excluziunii sociale, arată ...
Donald Trump solicită ţărilor NATO să cheltuiască 5% din PIB pentru apărare
Donald Trump solicită ţărilor NATO să cheltuiască 5% din PIB pentru apărare
Cum să folosești coaja de lămâie și oțetul pentru a-ți menține casa curată. Trucurile utile pe care trebuie să le testezi
Cum să folosești coaja de lămâie și oțetul pentru a-ți menține casa curată. Trucurile utile ...
Generația Beta. Copiii născuți între 2025 și 2039 vor experimenta o viață total diferită. Marchează începutul unei noi ere
Generația Beta. Copiii născuți între 2025 și 2039 vor experimenta o viață total diferită. Marchează ...
Primăria din România care a anunțat o bonificație de 10% pentru cei care și-au plătit taxele și impozitele
Primăria din România care a anunțat o bonificație de 10% pentru cei care și-au plătit taxele și ...
Care sunt singurele vouchere ce au scăpat de tăierile din ordonanța ”trenuleț”. Ce primești cu ajutorul lor
Care sunt singurele vouchere ce au scăpat de tăierile din ordonanța ”trenuleț”. Ce primești ...
Ordonanţa-trenuleţ are efecte neaşteptate. Absolvenţii de rezidenţiat care devin medici specialiști în 2025 nu vor putea să se angajeze în spitale și instituții publice
Ordonanţa-trenuleţ are efecte neaşteptate. Absolvenţii de rezidenţiat care devin medici specialiști ...
Prognoza meteo 8 ianuarie 2025. Temperaturi ridicate în mai multe zone ale țării
Prognoza meteo 8 ianuarie 2025. Temperaturi ridicate în mai multe zone ale țării
Toți șoferii trebuie să facă asta în 2025, altfel riscă amenzi usturătoare: „Se poate face din luna martie”
Toți șoferii trebuie să facă asta în 2025, altfel riscă amenzi usturătoare: „Se poate face ...
Tragedie în lumea medicală. Andreea, o asistentă de 28 de ani, s-a sinucis. Fetița ei de trei ani a rămas fără mamă
Tragedie în lumea medicală. Andreea, o asistentă de 28 de ani, s-a sinucis. Fetița ei de trei ani ...
Ce nu au voie să facă românii în fața propriei case. Amenda poate depăși 1.000 de lei
Ce nu au voie să facă românii în fața propriei case. Amenda poate depăși 1.000 de lei
Ce bani primești la pensie în Germania dacă ai avut un salariu de 3500 de euro brut pe lună
Ce bani primești la pensie în Germania dacă ai avut un salariu de 3500 de euro brut pe lună
Zodiile norocoase: Care sunt cele mai probabile semne să câștige la Loto în 2025
Zodiile norocoase: Care sunt cele mai probabile semne să câștige la Loto în 2025
Cum să economisim cât mai mult în 2025. Sfaturi de la un specialist în educație financiară: „Primul pas este să ne stabilim un obiectiv financiar”
Cum să economisim cât mai mult în 2025. Sfaturi de la un specialist în educație financiară: „Primul ...
Contestație bombă! Ordonanța Trenuleț ajunge la Avocatul Poporului. Sindicatele atacă înghețarea pensiilor
Contestație bombă! Ordonanța Trenuleț ajunge la Avocatul Poporului. Sindicatele atacă înghețarea ...
Tesla revoluționează piața imobiliară! Elon Musk lansează locuința viitorului
Tesla revoluționează piața imobiliară! Elon Musk lansează locuința viitorului
Ce se întâmplă pe piața imobiliară în 2025. Prețurile apartamentelor și caselor cresc din ce în ce mai mult
Ce se întâmplă pe piața imobiliară în 2025. Prețurile apartamentelor și caselor cresc din ce ...