Outdoor-ul a fost una dintre nisele cele mai afectate de scaderea investitiilor in advertising din 2009. In ciuda problemelor de reglementare cu care se confrunta de mult timp, outdoorul local a reusit sa atraga, anual, cresteri sustinute.
Dupa un 2008 cu o evolutie de +20%, piata de outdoor a simtit din plin panica advertiserilor. Clientii fideli ai acestei nise, ca imobiliarele, electrocasnicele, jucatorii din zona auto si FMCG si-au redus substantial bugetele, cu pana la 35-40%, majoritatea preferand sa-si mute promovarea pe TV.
Outdoorul a reusit „performanta” de a se plasa pe pozitia a doua, dupa print, in topul mediilor cu cel mai mare declin in 2009, potrivit Media Fact Book.
Ana Naie, directorul de marketing al retelei de outdoor advertising Epamedia, cea mai mare retea outdoor din Romania, care opereaza prin agentiile Euromedia si Beta Cons, estimeaza piata locala de OOH la circa 45 milioane euro in 2009, cu peste 40% mai mica comparativ cu 2008. Opinia lui Naie este impartasita si de Mihai G. Mihai, CEO-ul Clear Channel Romania, al patrulea cel mai mare jucator din industrie, dupa cota de piata.
Naie pare sa fie ceva mai optimista cu predictiile pe 2010, previzionand o stagnare a investitiilor la nivelul celor de anul trecut.
„In 2009, situatia economica a determinat luarea unor masuri pentru diminuarea efectelor crizei. In 2010 vom continua aceste masuri, oferind clientilor nostri programe de optimizare a costurilor si imbunatatind permanent calitatea serviciilor, astfel incat sa mentinem consumul de publicitate outdoor la un nivel apropiat de 2009”, a declarat directorul de marketing Epamedia pentru DailyBusiness.ro
CEO-ul Clear Channel este, insa, pregatit pentru o noua scadere, mai moderata, ce-i drept, de 10%, si spera ca segmentul de outdoor sa reuseasca sa atraga, ca si in 2009, aceleasi 9% din totalul investitiilor din advertising.
Criza a schimbat si liniile advertiserilor din publicitatea OOH. Daca inainte de criza, imobiliarele si jucatorii din auto aveau cea mai mare vizibilitate pe panotajele stradale, din 2009 telecomul, retailul, bankingul, dar si FMCG-ul, unul din clientii cu istorie ai outdoorul, au asigurat bugetele OOH-ului.
„Nu ne asteptam la schimbari importante in Top 10 advertiseri pe OOH in 2010”, a spus Ana Naie.
Conform Media Fact Book, 5 mari jucatori si-au impartit piata de outdoor: Epamedia (Beta Cons si Euromedia) cu o cota de piata de 30%, Affichage a controlat 21,7% din piata, News Outdoor – cu un market share de 12,5%, la egalitate cu Clear Channel, si New Age, cu 5%. Restul pietei a revenit jucatorilor mai mici.