Printre situatiile exceptionale ale anului trecut care au degenerat in imagine negativa si cresterea sentimentului critic fata de companii s-au numarat decesul unei angajate a Ernst&Young, iaurtul presupus contaminat al Danone, sau focarele de pesta porcina, a spus Eliza Rogalski, managing partner al agentiei de PR Rogalski-Grigoriu.
„A fost in general un an bun pentru piata de PR, insa aceste situatii neobisnuite au tras un semnal de alarma pentru nivelul de adaptare la nevoile actuale ale clientilor”, a spus ea.
Pe de alta parte, specialistii in PR asteapta de la clienti sa fie mai proactivi si mai deschisi in 2008, pentru a eficientiza munca PR-istilor.
In 2008, companiile si departamentele de PR ar trebui sa se concentreze pe pregatirea din timp a unor servicii de risk-management, care sa le ajute sa gestioneze situatiile de criza, a mai spus Rogalski.
O alta tendinta a anului curent va fi atentia sporita acordata actualizarii cat mai rapide a informatiilor disponibile online pe site-urile companiilor-client, a spus Loredana Visa, PR manager al Avon Canada.
Ea a subliniat nevoia de aliniere a PR-ului la tendintele din presa – deadline-uri din ce in ce mai scurte, si viteza cu care circula informatia in media online – si la cerintele tehnologice in 2008.
[quote=Loredana Visan, PR manager Avon Canada]Deadline-urile cerute de presa nu mai sunt de 2 zile, ci de 2 ore. Blogurile sunt noile comunicate de presa[/quote]
In opinia acesteia, 2008 trebuie sa fie anul in care relatia media-PR sa devina „mai sofisticata”, acest lucru realizandu-se prin adoptarea mecanismelor tehnologice moderne de lucru, cum ar fi blog-ul, chat-ul, retelele sociale sau podcast-ul, instrumente care vor inlesni comunicarea companiilor cu presa si implicit cu societatea civila.
Visa a dat ca exemplu piata de PR si presa din Canada, tara in care aceasta lucreaza de patru ani, in care 20% din PR-isti folosesc blog-ul ca instrument de lucru, iar circa 73% din jurnalistii de acolo utilizeaza blogul ca sursa primara in conceperea si „gasirea” informatiilor cu valoare de stire. In opinia acesteia, piata de PR romaneasca se aseamana cu piata canadiana, singurele diferente existand la nivel de tehnologii folosite.
In 2008, Internetul va fi instrumentul care va modifica cel mai mult raportul PR-client-presa.
De asemenea, in opinia lui Visa, comunicatele de presa va trebui sa fie concepute diferit in 2008, datorita distributiei la nivel larg de care acestea au parte, odata cu implementarea de noi sisteme, cum ar fi site-urile de comunicate de presa si distributia acestora catre un segment larg de public, „publicul comunicatelor” nemaifiind format preponderent din presa.
Visa a sustinut evolutia blogurilor si aprecierea de care acestea se bucura, declarand ca „blogurile sunt noile comunicate de presa, iar bloggerii sunt un alt fel de jurnalisti”, informatii care trebuie intelese si asimilate de catre PR-isti.
De asemenea, PR-istii ar trebui sa acorde mai multa importanta bloggerilor, invitandu-i la evenimente, furnizandu-le informatii si comunicate de presa, sau acces la Internet Wi-fi in cadrul evenimentelor. Pe de alta parte, companiile trebuie sa isi actualizeze sectiunile online dedicate presei, incluzand mai multe informatii si materiale cu continut gata de publicat pentru presa.
In evaluarea relatiei dintre PR-isti si presa, Rashad El Jisr de la publisher-ul Business Media Group (BMG) a prezentat „10 porunci” care, in opinia sa, trebuie respectate de catre orice PR-ist care doreste sa lucreze intr-un mod profesionist, iar relatia dintre PR si media sa fie eficienta si productiva.
„Poruncile” se refera, printre altele, la seriozitatea documentarii, acceptarea fara rezerve a deciziei de publicare din partea jurnalistilor, intelegerea target-ului publicatiei careia ii trimite comunicate, adaugarea de valoare si individualizare a informatiei pentru fiecare publicatie in parte.