„Sa investesti in online si sa ai si rezultate inseamna sa iti bati capul: pe de o parte sa inovezi in mix-ul de comunicare si sa explici bine de ce schimbi ceva, pe de alta parte, trebuie sa fii atent la tot ce inseamna recuperarea investitiei”, explica Nitu.
Situatia s-a schimbat fata de acum cativa ani, cand campaniile interactive se diferentiau usor intre ele, explica Nitu. In prezent, utilizatorii online-ului s-au obisnuit cu aproape orice, si e mult mai greu sa te distingi, adauga acesta.
Un alt motiv pentru care clientii sunt mai reticenti cu investitiile in mediul digital, relationat puternic de recuperarea investitiei, este frica.
„Toti ar vrea cat mai multe studii de caz anterioare de succes, ca sa aiba curajul sa investeasca. Pai, daca toti ar gandi asa, cine sa apara in acele studii de caz care sa devina etalon? Si cum online-ul se misca atat de repede, nici modelele nu stau pe loc”, afirma general managerul Webstyler.
Insa nu doar clientii sunt responsabili de scaderea investitiilor alocate acestei nise de comunicare, ci si agentiile au partea lor de vina. „Avem, in continuare, parte de prea putina infuzie de cunostinte in comunicarea online. Piata e inca dominata de expertiza tehnica in dauna celei de comunicare. Si atunci, se castiga foarte putin in comparatie cu potentialul online-ului”, sustine Bogdan Nitu.
Intrebat cum considera ca va evolua nisa de advertising online in 2010, daca se asteapta la o noua scadere a bugetelor, directorul Webstyler este rezervat in a da pronosticuri, insa subliniaza ca „va fi foarte greu in prima parte a anului viitor”.
Marea majoritatea a clientilor Internetului se indreapta, in continuare, spre ce este cel mai usor de inteles: display advertising. (n.r. – bannere).
„Nu s-a schimbat prea mult comportamentul fata de 2008. Insa aici este mai mult problema agentiilor, nu a clientilor. Ele sunt cele care trebuie sa convinga clientii sa faca mai mult de atat. Dar trebuie sa si poata asta, iar momentan piata nu poate prea mult”, afirma Nitu.
Una dintre cele mai mari lacune pe care agentiile nu au reusit sa le depaseasca la nivel de servicii, este, in opinia lui Bogdan Nitu, ca accepta aproape orice fel de solicitare din partea clientului.
„Si asta pentru ca nu stiu sa se comporte ca si consultanti, si sa il invete pe client ce sa ceara. Multe dintre ele sunt insa obligate sa accepte orice brief, pentru ca altfel si-ar pierde clientii, care si asa sunt foarte putini. Apoi, destul de legat de ideea de mai sus, sunt de ajuns degetele unei maini pentru a numara oamenii din agentii cu expertiza in strategie de comunicare. Ma refer la directori de strategie”, explica seful Webstyler.
Advertiserii online din 2010
Cea mai vizibila miscare care s-a produs la nivelul spenderilor online in 2009 este stoparea investitiilor din partea serviciilor financiare si a clientilor auto, observa Bogdan Nitu, suplimentate insa de casele de pariuri sau platforme de poker online, care au devenit spenderi importanti in 2009, si care vor continua sa investeasca sume importante in digital si anul viitor.
„Ma gandesc ca serviciile financiare se vor comporta similar cu 2009. Pe de alta parte as spune ca exista sanse sa vedem mai mult FMCG in 2010”, adauga general managerul Webstyler.
Despre businessul Webstyler in 2009: Nu vom atinge previziunea de anul trecut
Dupa afaceri de circa 1 milion euro in 2008, Bogdan Nitu vedea anul trecut, o crestere de 50% a business-ului in acest an. Insa intre timp s-a razgandit.
„A fost un an atipic, cu evenimente greu de prevazut la inceputul anului, si nu ma refer doar la criza. Cum Webstyler este un business local, am fost afectati si de niste decizii luate la nivel global. A fost un an in care Webstyler a cautat sa isi redefineasca portofoliul de clienti si intr-o buna parte se pare ca am reusit. Acum nu mai este vorba de previziune, acum stim cam unde ne vom afla. Nu vom atinge previziunea din 2008”, afirma acesta.
In ciuda crizei, Nitu nu si-a scazut echipa si nici nu a redus salarii, pentru ca, explica acesta, ca in orice business de consultanta, cea mai valoroasa resursa sunt oamenii.
„Am inceput anul cu 20 de oameni si acum suntem 30, lucrul care a facut parte dintr-un plan de dezvoltare a portofoliului de servicii inceput la finalul lui 2008. N-am redus salariile, iar restul cheltuielilor doar le-am optimizat. Ca in orice business de consultanta, cea mai valoroasa resursa e cea umana, care este si cea mai mare cheltuiala”, spune Nitu.
Premiile nu ne-au adus niciodata clienti pe tava
Webstyler este o prezenta constanta la festivalurile industriei. Agentia condusa de Nitu a fost numita de 4 ori „agentia anului” in cadrul Internetics, pe langa nominalizarile si premiile internationale de la Cannes sau Golden Drum. Totusi, subliniaza Bogdan Nitu, „premiile nu aduc clienti, poate cel mult aduc invitatii la pitchuri”.
„Clientii existenti stiu ce putem, cu lucrari realizate pentru ei am castigat premiile. Premiile sunt succese realizate impreuna. In acest sens, ai putea spune ca da, premiile pot contribui si ele la consolidarea relatiei client agentie. Cat priveste new business-ul, premiile nu ne-au adus niciodata clienti pe tava”.
Vineri seara (13 noiembrie) se vor cunoaste premiatii editiei Internetics 2009. Desi a castigat ultimele 3 editii ale festivalului, Nitu e rezervat in pronosticuri.
„2009 a fost un an aparte pentru toata industria, iar noi ne-am concentrat pe securizarea business-ului, tinandu-ne in acelasi timp de planul de dezvoltare. Si cred ca in mare parte am reusit. Castigarea titlului de agentia anului in 2009 nu este un obiectiv. Da, in trecut am mers la festival pentru a-l castiga. Anul acesta, chiar daca inca un titlu ne-ar bucura, nu cred ca ne-ar aduce mari beneficii”, conchide general managerul Westyler.
Lansata in anul 2000, agentia interactiva Webstyler a dezvoltat proiecte pentru clienti ca Nokia, Coca-Cola, Altex, Grupul Tiriac Auto sau Ursus Breweries. Printre concurentii business-ului condus de Bogdan Nitu se numara agentii ca iLeo, Kinecto, Ogilvy Interactive sau Senior Interactive.
Update 15 noiembrie
Trofeul pentru agentia anului in cadrul festivalului Internetics 2009 a revenit agentiei interactive FourHooks, dupa ce, timp de 3 editii la rand, a fost acordat Webstyler.
Trofeul de webvertiserul anului a revenit Orange Romania.
Acest premiu a fost oferit de Consiliul Director al IAB Romania, iar companiile nominalizate au fost: Avon Cosmetics, LG Electronics, BCR si Vodafone Romania.