- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Brancu: Fara bani multi si un spate puternic nu faci performanta in presa mondena

01 Aug, 00:01 • sergiu.mihalcea
Cristian Brancu, 35 de ani, directorul revistei mondene Confidential si realizatorul emisiunilor Agentul VIP si Confidential pe posturile TV Antena 1 si Antena 2, a vorbit intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro despre piata romaneasca a revistelor mondene, profilul consumatorului si al companiilor care plaseaza publicitate pe aceste canale.
Brancu: Fara bani multi si un spate puternic nu faci performanta in presa mondena

Functia pentru care este cunoscut, in special, este cea de director al publicatiei mondene VIP pe care a detinut-o 8 ani. Si-a inceput activitatea la VIP, pentru prima data, in 1992 ca sef al sectiei sportive, iar in 1995 a preluat postul de redactor-sef pe care l-a detinut pana in 2000.

DailyBusiness: Care este tipologia cititorului de reviste mondene?
Cristian Brancu: Profilul cititorului de mondenitati: 60% femei, 40% barbati. Studii medii spre inalte. Este greu de spus cat medii si cat inalte, pentru ca azi oricine poate termina o facultate. Venitul este mediu spre inalt, in functie de genul agreat. Tabloidele de scandal merg preponderent spre studii medii, salariu mediu spre mic, iar revistele cu pretentii urca standardele.

Nu exista o zona geografica preferata si oricum, este o chestiune care tine de puterea difuzarii in Romania. Este un om activ, curios sa stie ce se petrece cu personajele care par sa raspunda la semnalmentele de vedeta. Varsta publicului este in majoritate tanara, adica majoritatea se afla in granita 25-40 de ani.

DB: Ce fel de advertiseri prefera, preponderent, expunerea in paginile revistelor mondene si cine se „fereste” de acest mediu de expunere?
CB: Tabloidele cotidiene „mananca de toate”. Libertatea, Click si Cancan au produse de consum, telefonie mobila, masini s.a.m.d. Dar ziarul nu se ocupa numai de monden, asa ca o concluzie ar fi fortata. Revistele de monden bazate pe scandal nu au multa publicitate, pentru ca advertiserii se cam feresc de scandal, asa ca banii se iau pe prietenii sau „mici santaje”.

Publicatiile fara scandal, mergand catre zona de lux, au totusi machete, din zone ofertante: mobila, cosmetice, telefonie, masini, moda. Asadar, de ferit nu se fereste nimeni de presa mondena, cata vreme aceasta respecta limitele decentei.

[quote]Scandalul alunga publicitatea obtinuta in chip firesc[/quote]
DB: La cat se ridica, estimativ, valoarea pietei de reviste mondene din Romania la nivel de incasari?
CB: Este greu de spus pentru ca piata este in continua crestere. Sunt trei mari cotidiene „cu monden in varf de bat”, patru saptamanale, de la cele rele la cele blande, doua bilunare de paparazzi, trei lunare cu continut respectabil si mai este loc! Apar cititori noi, initiative noi. Cred ca sunt valori de minim 10 milioane de euro aici, in masura in care poti evalua la rece tot ce se petrece.

DB: Ce tip de articole prefera cititorii cu studii superioare? Dar cei cu studii medii?
CB: Studii medii – subiecte populare, cu personaje cu profil popular, mediu, cu valori aferente. Studii inalte – subiecte „nitel” mai elaborate, desi voluptatea macabrului ii domina de cele mai multe ori pe cei mai inteligenti si cultivati.

DB: Cate reviste mondene credeti ca ar mai putea intra cu succes piata romaneasca?
CB: Cerul este limita! S-a spus ca nu pot exista mai mult de doua tabloide cotidiene si iata ca acum toate cele trei „mari” sunt in crestere de tiraj. De exemplu, Confidential a reusit si castige un public de 25.000 de cititori de la primele numere.Se va atinge limita curand dar se vor mai tria, poate, din proiecte. Si apoi, cum sa evaluezi o piata, cata vreme mai toate publicatiile au pe prima pagina subiecte mondene?

DB: Care sunt cele mai importante schimbari care au avut loc pe aceasta piata in ultimii ani, in ce priveste continutul si strategia de business?
CB: Deja, jocul nu mai apartine independentilor, caci marii antreprenori castiga teren. Cotidienele sunt proprietatea unor Ringier, Patriciu sau Sarbu, saptamanalele au in spate Sanoma Hearst si altele, Confidential este parte a trustului Intact, Viva! tine de Edipresse, Star si Soc tin de un proprietar grec curajos, iar Spy de unul din lumea araba. Piata va fi in continuare in reorganizare.

DB: Ce sfaturi i-ati da unui antreprenor care doreste sa investeasca intr-o revista mondena?
CB: Sa studieze bine terenul inainte sa se bage si sa nu uite ca niciun produs nu se lanseaza fara advertising puternic. I-as mai spune ca aproape toate nisele au fost ocupate, iar fara bani multi si un spate puternic nu faci performanta in aceasta zona. Ma indoiesc ca vom avea curand surprize din partea vreunui geniu nedescoperit al domeniului. Cred ca a devenit jocul marilor proprietari de presa.

DB: Care sunt principalele 3 motive pentru care o revista mondena poate da faliment in primul an de activitate?
CB: Echipa slaba de management; absenta unei viziuni integrate in privinta calitatii partii editoriale si exploatarea acesteia sub diverse aspecte media; absenta promovarii. O revista mondena nu se mai face cu bani putini, ca pe vremuri, asadar, trebuie investitie si curaj.

DB: Ce considerati ca este mai important pentru o revista mondena, calitatea continutului sau investitiile in promovare si apartenenta de un trust de presa?
CB: Nu exista ierarhii in aceasta privinta. Toate sunt importante cand lansezi un produs monden: echipa editoriala, managementul difuzarii, promovare puternica, agentie de vanzari interesata in impunerea produsului, viziune manageriala globala.

A trecut vremea in care puteai sa pui o stire buna pe orice petec de hartie si, in plus, inca nu s-a dezvoltat sfera electronica a pietii. Ca independent este tot mai greu dar nu este exclus sa asistam la lovituri.

Profil:

A debutat in noiembrie 1991 in suplimentul Duminica al saptaminalului Viata Capitalei si a mai lucrat in cadrul unor publicatii precum Cuvintul, Evenimentul Zilei sau Lumea misterelor.

Brancu este licentiat in jurnalism la Scoala Superioara de Jurnalistica si are 17 ani de experienta in presa scrisa, 13 ani de experienta in radio si 9 ani in televiziune.

In prezent Brancu este director al revistei Confidential si actionar minoritar (25% din actiuni) al Confidential Media, editorul revistei, precum si prezentator si realizator al emisiunilor Agentul VIP si Confidential, pe Antena 1 si Antena 2. De asemenea, mai are doua emisiuni mondene pe postul de radio Europa FM.

Resurse suplimentare:
Revista Confidential a fost lansata cu 1 mil. euro

Urmărește Daily Business pe Google News