Piata de marketing direct din Romania a inregistrat un volum total de 10 milioane de euro in 2007, estimeaza reprezentantii Brennan Media. Acestia apreciaza ca segmentul va creste anul acesta cu circa 20%.
Marketingul direct este un proces prin care companiile promoveaza bunuri si servicii unui anumit segment tinta din populatie prin posta, telefon, email sau alte cai directe.
„Cred ca volumul in bani este de sub 10% in acest moment, datorita costurilor extrem de ridicate in ATL (publicitatea conventionala – n.r.) si comunicarea in mass media. In acelasi timp in mod cert raportul cost/efect este net in favoarea marketingului direct”, a precizat Bogdan Florea.
Printre problemele cu care se confrunta inca direct marketingul romanesc se numara si lipsa unui instrument auditat, de monitorizare si masurarea a pietei, dar si perceptia destul de relativa a clientilor utiliuzatori ai acestei metode de promovare, in incadrarea activitatilor de marketing direct.
Totusi, increderea clientilor in acest canal de promovare este in crestere. Acestia descopera, printre beneficiile direct marketing-ului, comunicarea targetata si diferentiata, in functie de segmentul de public vizat.
Cei mai mari cheltuitori advertiseri romani in servicii de direct marketing sunt companiile de FMCG (bunuri de larg consum), telecom, bancile, dar si companiile de cosmetice. In cazul Brennan Media, cel mai cerut serviciu este telemarketing-ul, iar cel mai putin soliciat – merchandising-ul (promovarea si sustinerea activitatii comerciale la punctul de vanzare).
In ceea ce priveste evolutia bugetelor de marketing alocate de companiile romanesti, acestea au inregistrat, in perioada 2006-2007, o crestere constanta, de 20% anual, procent care se va pastra si pentru 2008.
Decalaje fata de pietele occidentale
„Din punct de vedere a metodelor de distributie si monitorizare suntem la un nivel similar”, spune Bogdan Florea.
„In privinta creativitatii campaniilor de direct marketing, agentiile de publicitate si mai ales clientii beneficiari ar trebui sa fie mai deschisi si sa evalueze de fiecare data impactul campaniilor si sa traga concluzii pentru viitor”, a adaugat directorul general de la Brennan Media.
Florea a mai atras atentia asupra faptului ca piata romaneasca este deficitara in privinta raportarii on line a activitatilor de marketing direct.
„Fenomenul este cauzat in special de clientii care prefera sa nu aloce bugete pentru acest proces si mai putin capabilitatilor agentiilor de marketing direct”, a explicat seful Brennan Media.
Schimbari care ar usura evolutia marketing-ului direct
Florea afirma ca nu a identificat probleme majore in industrie, cu exceptia distributiei in cazul campaniilor de direct mail sau drop mail (distributia de pliante sau mostre in cutiile postale) prin Posta Romana, care are costuri foarte ridicate, iar calitatea serviciilor este foarte slaba.
„Prin urmare, constructia si largirea ariei de acoperire a retelei de agenti in cadrul companiei este primordiala”.
O alta problema constatata de reprezentantul Brennan Media o constituie acuratetea bazelor de date care circula, si se tranzactioneza in special pe segmentul B2B (business-to-business).
„Datorita migratiei populatiei crescute din ultima vreme, randamentul campaniilor de direct mail este mai scazut acum decat in trecut. Cele mai eficiente campanii sunt cele de drop mail”.
Brennan Media are ca activitate principala cercetarea de piata, cu o pondere de aproximativ 75% din afacere. Marketingul direct reprezinta o activitate secundara a companiei, de circa 25%.
In cadrul marketingului direct realizat de Brennan Media, sunt incluse actiuni BTL, promotii, web promotions, leafleting (distributie de flyere), sampling (distributie de pliante), direct mail, drop mail, telemarketing, mobile marketing, actiuni de merchandising si mystery shopping (verificarea de catre pretinsi clienti a serviciilor unei firme).
Pentru 2007, compania a avut venituri totale de 680.000 euro si un profit de 230.000 euro. Actiunile de marketing direct au reprezentat circa 250.000 euro din totalul cifrei de afaceri, iar pentru 2008, agentia estimeaza o crestere a veniturilor acestui segment cu 50%.
Brennan Media&Advertising numara 270 de angajati si colaboratori, si lucreaza pentru clienti ca Vodafone, BCR, Petrom, OMV, UPC, Zentiva, Ringier, Sanoma Hearst sau Siemens.