Editura Publica
Colectia: International Bestseller
Pret 45 lei
Titlu original: Buzzmarketing. Get people to talk about your stuff
Cartea intr-un minut:
Bugetele de miliarde de dolari sunt invinse de o idee creativa, sustinuta insa, cu nici o zecime din aceste sume; mijloacele de a castiga atentia consumatorilor se duc in zona scutita de aglomeratie publicitara; povestea marcii este creata din subiecte tabu, secrete neobisnuite, scandaloase sau comice. Acesta este, pe scurt, buzzmarketingul.
Cronica DailyBusiness
„Doar in momentul cand ai totul de pierdut, intelegi cu adevarat necesitatea de a gandi diferit. Altfel, esti tentat sa mergi pe carari deja batatorite”, spune Mark Hughes.
A gandi diferit inseamna, in acest caz, sa faci un marketing care sa declanseze conversatii, pentru ca publicitatea orala este, in opinia autorului, cea mai puternica forma de marketing existenta. Buzzmarketingul ar trebui sa capteze atentia consumatorilor si a presei prin faptul ca este amuzant, fascinant sau de interes public. Materialul de marketing face valva daca are „lipici” la oameni, daca ii face sa rada, sa para „in tendinta” cu mersul lucrurilor.
Buzzmarketingul necesita creativitate, dar una care poate fi stapanita urmand cateva reguli prezentate in aceasta carte. Exemplul este chiar situatia in care a fost pus Mark Hughes cand si-a propus sa lanseze site-ul de comert online www.half.com.
Creativii angajati i-au propus cateva idei, cotate de autor ca neavand sanse de a starni discutii intre oameni sau in presa. Ideea autorului a fost insa sa lege de lansarea firmei schimbarea numelui unui orasel din statul Oregon, Halfway.
Oamenii aflau ca un mic orasel isi va schimba numele dupa cel al site-ului, adica Half.Com, pentru ca au fost atat de impresionati de acest site incat au vrut sa-i ia numele. A schimba numele unui oras in acest fel devenea un eveniment memorabil.
Ideea, nebuneasca la prima vedere, a functionat, pentru ca a dat oamenilor cu influenta din oras moneda de schimb. Adica, acesti oameni au folosit aceasta poveste drept o cauza proprie. Dupa 6 luni, compania a fost cumparata de cei de la eBay la pretul nominal de 300 milioane de dolari (circa 220 mil. euro).
In mai putin de un an, site-ul a ajuns in top-ul primelor 10 site-uri de comert cu amanuntul, din punct de vedere al numarului de accesari, desi bugetele de publicitate nu reprezentau nici o zecime din cele ale concurentilor.
Punctul de plecare este sa ai un produs bun, pentru ca astfel oamenii vor vrea ei insisi sa le spuna prietenilor si vecinilor despre el. Oamenii vorbesc despre lucrurile care ii lasa cu gura cascata, ii fac sa rada, sa isi puna intrebari, sa se minuneze, care ii socheaza sau care le dau fiori.
Prima regula in buzzmarketing este sa apesi pe cele 6 butoane numite de autor tabuuri (aici intrand sex, minciuni, umor deocheat), secrete, neobisnuit, scandalos, comic si remarcabil.
A doua regula este captarea interesului presei. Pentru ca se bucura de atentia oamenilor si este credibila, aceasta functioneaza ca un amplificator pentru produs. Cele mai frecvente subiecte ale presei sunt povestea lui David si Goliat, controversele si celebritatile.
A treia regula: sa faci reclama pentru atentie. Mark Hughes spune ca „daca atentie nu e, nimic nu e”, sau citeaza din Wall Street Journal: „Atentia consumatorului este cea mai ravnita marfa dintre toate”.
Cu cat este mai mare aglomeratia publicitara intr-o tara, cu atat reclama are un impact mai redus, acesta fiind cazul Statelor Unite. Solutia consta in folosirea mijloacelor de comunicare neconventionale pentru a capta atentia. Aglomeratia publicitara este un indice al cheltuielilor totale de reclama impartite la numarul total de televizoare.
A patra regula: sa urci pe Everestul buzzmarketingului. Atingerea apogeului inseamna sa generezi sute de subiecte in presa, care sa declanseze conversatii in toate colturile tarii.
A cincea regula iti cere sa fii creativ. „Mediocritatea este sarutul mortii in publicitate” spune autorul. Ca sa poti fi creativ, trebuie sa fii sincer si cinstit pentru ca buzzmarketingul nu functioneaza decat atunci cand mesajul este credibil.
A sasea regula este sa supraveghezi produsul, sa-i pazesti reputatia. Punctul de plecare sunt proprii angajati care vor putea sa vorbeasca mai departe despre marca pentru care lucreaza.