DailyBusiness:
Care este de obicei bugetul mediu investit de o companie si care este perioada medie pentru care se cumpara spatiu publicitar pe Facebook?
Adrian Stanescu: In general, bugetul mediu investit pentru o campanie CPC (cost per click) pe Facebook este de 2.000-3.000 euro, iar perioada pentru care se cumpara spatiu publicitar este de aproximativ doua luni. Costurile pentru campaniile de Reach Block sau Engagement Ads sunt in jur de 13.000 de euro, iar perioada de cumparare a spatiului este de o zi in cazul campaniilor de Reach Block si de doua saptamani pentru cele de Engagement Ads.
DB: Ce reprezinta Reach Block si Engagement Ads?
AS: Reach Block este o campanie de „engagement ads” afisata pe home page-ul fiecarui user din
Romania care se autentifica in site-ul Facebook.com in ziua in care se
desfasoara campania. Engagement Ads reprezinta reclamele interactive ce pot lua mai multe forme, cum ar fi Video
commenting, Event ads, Like ad si care permite crearea unei
interactivitati intre utilizator si brand.
DB: Daca ar fi sa facem un top al celor mai promovate produse si servicii pe Facebook, care ar fi acestea?
AS: Cei mai mari investitori in publicitatea pe reteaua de socializare Facebook sunt din domeniul bunurilor de larg consum,telecomunicatiilor, bancar, IT si comert electronic.
DB: Care sunt primele cinci companii si ce sume au investit ele in primul trimestru in publicitatea pe Facebook?
AS:Nu exista cifre statistice privind sumele investite in publicitatea pe Facebook pana la momentul de fata. In ceea ce priveste sumele investite de catre clientii nostri, acestea sunt protejate de contracte de confidentialitate.
DB: Exista voci care spun ca spatiul alocat de Facebook pentru publicitate este redus. Intentionati sa il cresteti?
AS: Facebook are o politica foarte stricta in ceea ce priveste publicitatea pe site-ul de socializare. Atat formatele de publicitate cat si spatiul alocat acesteia fac parte din politica interna. In masura in care aceasta politica se va schimba, vom face cunoscut acest lucru. In nici un caz insa, decizia privind spatiul publicitar alocat de Facebook nu apartine partenerilor Facebook.
DB: Cat la suta din publicitatea de pe Facebook este personalizata si cat la suta este reclama generala?
AS: Din reclamele pe care le-au realizat clientii nostri am observat ca majoritatea mesajelor este personalizata.
Avantajul major pe care il ofera publicitatea pe Facebook este adresarea directa catre publicul tinta. Reteaua ofera posibilitatea de a targeta in amanunt de la targetarea geografica, cea in functie de educatie, varsta si sex, pana la targetarea dupa ziua de nastere, statutul social sau locul de munca. Aceasta este o modalitate sigura pentru orice brand de a-si atinge sa comunice direct cu utilizatorii Facebook si ofera posibilitatea maririi volumului clientilor.
DB: La cat s-au ridicat veniturile din publicitate, atrase de Facebook in Romania, in primele luni ale lui 2011? Cum sunt acestea comparativ cu T1 2010?
AS: Nu avem acces la aceste cifre.
DB: Care sunt avantajele publicitatii pe Facebook si cu ce difera ea de promovarea conventionala, respectiv crearea unei pagini obisnuite pentru un produs/serviciu/companie?
AS: Publicitatea pe Facebook vine in completarea publicitatii clasice cat si a celei online. Promovarea pe Facebook trebuie integrata in planul de media al oricarei campanii. Avantajul major este acela ca Facebook intermedieaza comunicarea directa si personala cu fanii brandului/serviciului, asigurand o legatura directa intre produs (serviciu) si utilizatori.
DB: Care este evolutia Facebook in Moldova si cu ce se diferentiaza aceasta piata de publicitate fata de Romania?
AS: Facebook in Moldova are o crestere mai lenta ca in Romania, in ultimile sase luni a avut chiar o perioada de stagnare. Majoritatea utilizatorilor din Moldova au conturi pe retelele de socializare rusesti, dar cum si in Romania a existat o migrare de la Hi5 catre Facebook, acelasi fenomen se va intampla si in Moldova in urmatoarea perioada.
DB: Care sunt domeniile cele mai profitabile cand vine vorba de site-urile de nisa (ex: sanatate, site-uri generaliste, retele sociale, online pentru femei), din perspectiva site-urile pe care le administrati din punct de vedere al spatiului publicitar?
AS: Thinkdigital administreaza atat site-uri internationale (.com) cat si site-uri din Romania (.ro). In cazul site-urilor internationale, interesul este crescut in principiu pentru site-urile de travel, business si news&media, deoarece pe site-urile respective se regasesc utilizatorii cu venituri medii si mari. In cazul site-urilor romanesti, cele mai profitabile sunt canalele Ladies First- canal ce cuprinde site-uri din Romania adresate femeilor, indiferent daca acestea sunt decicate carierei, mamici sau gospodine si Men’s Only – canal ce cuprinde site-uri din Romania dedicate cu precadere barbatilor indiferent daca acestia sunt oameni de business, sportivi, pasionati de masini sau de tehnologie. Nu sunt de neglijat nici site-urile din canalele recent lansate Free Timers, Business Professional, Tech Lovers sau News&Media. In cazul retelelor sociale (Facebook si LinkedIn) se observa o crestere exponentiala fata de anul trecut, interesul pentru publicitatea pe aceste canale a crescut si continua sa creasca.
DB: Care sunt avantajele reclamei targetate si cu cat este mai mare costul fata de o campanie obisnuita?
AS: Aceasta modalitate permite livrarea reclamei potrivite catre userul potrivit sau la cel care are nevoie de ea, eficientizand bugetele. In privinta costurilor unei campanii targetate, acestea contin obisnuitele „supra-taxari” de targetare.Beneficiile unor astfel de campanii se regasesc in rezultatele lor, acestea fiind de cele mai multe ori net superioare campaniilor clasice. Evident, in functie de produs/serviciu targetarea poate fi mai mult sau mai putin relevanta.
DB: Care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmeze o companie care vrea sa se promoveze pe Facebook?
AS: In primul rand trebuie sa vada daca targetul vizat se afla pe Facebook. O analiza a pietei si o pozitionare atenta a companiei pot arata daca aceasta isi atinge targetul sau si prin intermediul retelei de socializare Facebook.Pasul doi, consta in crearea unei pagini de Fan pentru companie. Pentru aceasta este foarte important „landing page-ul”. In cazul Facebook, acesta reprezinta o pagina Call To Action pentru vizitatorii care nu au apasat inca butonul LIKE. Landing page este permis pentru toate categoriile de pagini, mai putin pentru cauze.