DailyBusiness.ro va propune o trecere in revista a celor mai importante business-uri care au „facut ochi” in publicitatea romaneasca anul acesta.
Online-ul este canalul cel mai ferit de reculul din bugetele advertiserilor. Clienti importanti, din FMCG, banking, auto si telecom, au inchis pusculita pentru medii clasice, ca outdoor-ul sau print-ul, si au intrat puternic, cu bugete care se apropie si de 1 milion de euro, pe Internet.
Leo Burnett a intrat pe piata, in mai putin de sase luni, cu doua agentii de digital. Pe prima a lansat-o oficial in ianuarie. Grupul de comunicare fondat de fratii Ioana si Stefan Iordache a cumparat agentia interactiva Emblem de la Laurentiu Dumitrescu, l-a luat „la pachet” si pe el, si echipa, si au relansat business-ul, integrat in Leo, sub brandul Digital Star.
In urma acestei miscari, Leo Burnett avea 2 agentii de digital: iLeo si Digital Star, in timp ce multe grupuri de comunicare nu aveau niciuna.
Fratii Iordache nu s-au oprit aici. Dupa cateva luni, au comunicat lansarea The Geeks, al treilea „pui” de digital, sub conducerea lui Costin Radu, „racolat” din curtea Blue Idea, companie care detine, in parteneriat cu F5, portalurile Iqads si Smark.
Si BBDO a fructificat faptul ca online-ul e pe val, dar ceva mai tarziu, in august 2010. Grupul condus de Nora Marcovici , pozitionandu-l ca „agentia de online a grupului”, sub conducerea lui Cristian Pantazi.
The Group a marsat pe alte servicii noi in 2010: marketingul la raft si productia de materiale promotionale.
Zoltan Szigeti si Mihaela Nicola au lansat in 2010 doua agentii noi: Autentic Trade, specializata pe evenimente si consultanta pentru trade marketing, pentru care au bugetat venituri de 500.000 euro pana la finalul anului, si Your Promo. Pe aceasta din urma au orientat-o spre productia de materiale promotionale.
Arbo Media, una dintre cele mai puternice regii de vanzari de publicitate din Romania, a primit o lovitura puternica anul acesta. Silviu Ispas, „creierul” companiei de ani de zile, a luat-o pe calea antreprenoriatului, transformandu-se din angajat in concurent.
Ispas si-a lansat propria regie, Midas Media, in martie, dupa o investitie de 400.000 euro, pe care si-a propus sa o recupereze in doi ani.
Printre primii clienti ai business-ului s-a numarat ziarul Ring, a carui publicitate era vanduta, din 2009, de Arbo Media.
Nu doar regiile si agentiile de publicitate au simtit nevoia de eficientizare in servicii anul acesta, ci si clientii.
Un exemplu relevat este cel al OMV Petrom, companie activa in industria petrolului si a gazelor naturale, care si-a anuntat intentia de a lansa propria companie de marketing: OMV Petrom Marketing, cu un capital social de 205 milioane lei.
Noua companie va fi detinuta integral de Petrom si va prelua toate activitatile de marketing ale companiei.
Si in lumea mica a branding-ului au avut loc schimbari. Braun&Partners, companie internationala de consultanta in CSR (responsabilitate sociala corporativa), a achizitionat 49% din Brandivia, agentie de consultanta in branding fondata de Cosmin Alexandru.
Business-ul s-a redenumit in B&P Brandivia si este condus, in continuare, de Alexandru, in calitate de managing partner.