Brandient
conduce in continuare topul celor mai mari jucatori din branding, cu afaceri de peste 1 milion euro in 2008, in crestere cu 35% fata de 2007. Profitul agentiei fondate de Aneta Bogdan in 2002 s-a ridicat la 397.000 euro, in crestere cu 22% fata de 2007.
Pozitia a doua in top este ocupata de Grapefruit, care a raportat venituri de 664.000 euro anul trecut, mai mari cu 44% fata de 2007. Profitul companiei a crescut de 4 ori in 2008, de la 31.700 euro in 2007, la 134.000 euro anul trecut.
BrandTailors ocupa locul 3 al clasamentului, la mica distanta. Agentia condusa de Beatrice Danis si Janos Kurko a terminat anul cu afaceri de 610.000 euro, in crestere cu 31% fata de 2007 si a reusit sa isi dubleze profitul, de la 29.400 euro in 2007, la 61.000 euro anul trecut.
Seed Consultants, agentie infiintata in decursul anului 2007, si-a publicat rezultatele pe 2008, intrand in top direct pe locul 4, cu afaceri de 400.000 euro si un profit de 25.000 euro. Seed Consultants este partener oficial in Romania al retelei internationale de branding Landor Associates.
Branzas Design pare sa fi fost mai afectata de primul trimestru de criza. Business-ul lui Bogdan Branzas a incheiat anul cu afaceri de 221.000 euro, mai mici cu 28% fata de 2007. Profitul agentiei a scazut cu 71%, de la 80.000 euro in 2007, la 23.000 euro in 2008. Branzas estima, de altfel, o scadere a rezultatelor financiare pe 2008 inca din toamna anului trecut.
Directiile branding-ului local in 2009
Reprezentantii BrandTailors sunt cei mai optimisti in ceea ce priveste evolutia cererii pentru servicii de branding anul acesta.
„Din punct de vedere al numarului de proiecte, cel putin din perspectiva companiei noastre, piata de branding chiar a crescut, noi deruland in S1 2009 un numar semnificativ mai mare de proiecte, decat in S1 2008”,a declarat pentru DailyBusiness.ro Monica Dumitriu, brand consultant BrandTailors.
In ceea ce priveste valoarea pietei de branding pana la finalul lui 2009, acestia se asteapta sa fie apropiata de cea din 2008, subliniind ca raportarea pietei de branding la cea de advertising – nisa puternic afectata de efectele recesiunii – nu este relevanta.
Si bugetele rulate de BrandTailors in primul semestru al anului sunt similare celor de anul trecut, cel mai mare buget de branding gestionat de agentie anul acesta situandu-se in jurul valorii de 120.000 – 150.000 euro.
Stefan Liute, directorul de strategie si managing partner al Grapefruit, ia totusi in calcul o eventuala scadere a pietei anul acesta.
„Posibil sa vedem la sfarsitul anului o scadere fata de 2008, dar daca va fi scadere, cred (sper) ca nu va fi mai mare de 10%”, a declarat Liute pentru DailyBusiness.ro
In ceea ce priveste schimbarile la nivelul bugetelor clientilor de branding, managing partner-ul Grapefruit sustine ca exista cazuri in care acestea nu s-au modificat simtitor fata de anul trecut, unii clienti continuand sa investeasca sume de peste 100.000 euro anual in aceste servicii.
Schimbari in comportamentul clientilor de branding
Clientii sunt mult mai atenti in alegerea agentiilor cu care lucreaza, sustine Monica Dumitriu de la BrandTailors, care argumenteaza prin faptul ca toate proiectele castigate de agentie anul acesta au fost atribuite in urma unor pitch-uri.
„Am observat si o mai mare atentie catre fundamentarea solutiei de branding propusa, in sensul in care, acum, o pondere mai mare a clientilor sunt dispusi sa investeasca in cercetare de piata – atat la nivel explorativ (premergator initierii procesului de branding) cat si evaluativ (testarea pe consumator a solutiei de branding)”, a adaugat Dumitriu, explicand ca situatia este una absolut firesca, data fiind nevoia justificarii acestor investitii in contextul actual de criza.
„Calitatea muncii noastre este validata mult mai rapid, si nu doar dupa primele 2-4 luni de la lansarea produsului pe piata, cand apar primele date de retail audit”, a explicat consultantul BrandTailors.
Potrivit lui Stefan Liute, in afara de binecunoscuta solicitare „more for less”, pe care clientii o adreseaza acum agentiilor de toate tipurile peste tot in lume, este vizibila si o mai mare atentie pentru rezultate si orientarea foarte clara spre rezultate de vanzari.
„Clientii vor sa-i ajuti sa stavileasca pierderile sau scaderile si sa genereze cashflow pozitiv. In acest exercitiu financiar, nu in urmatorul”, a conchis seful Grapefruit.