Motivele ar fi diverse, in general de
comunicare. Ambele parti sunt presate de timp, insa rezultatul final
trebuie sa fie in avantajul cititorului, care are nevoie de
informatii corecte si actualizate.
Pentru a vedea care sunt motivele
acestei tensiuni si pentru a vedea evolutia si tendintele de pe piata
de relatii publice, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Alexandra
Mihailescu, vice president industries & technologies al agentiei
BDR Associates si cu Petruta Petcu, director media relations & crisis
management division in cadrul aceleiasi agentii.
Alexandra Mihailescu estimeaza ca piata
de PR a fost in 2012 de circa 30 milioane de euro
si are la baza cifrele de afaceri raportate anual de companiile de PR
si comunicate catre autoritatile fiscale.
“Dar
este o estimare destul de aproximativa, cat timp sunt agentii care
inglobeaza sub cifra de afaceri si sume provenite din publicitate sau
din alte servicii. Cat timp nu se analizeaza si ce fel de de servicii
sunt contorizate sub aceste cifre de afaceri, este mai greu de
definit o valoare efectiva a pietei de PR”, a spus Mihailescu.
Potrivit acesteia, nici in 2013 nu vom
asista la o evolutie spectaculoasa a pietei de PR locale, in termeni
financiari. “Probabil ca se va continua un trend ascendent moderat,
la fel ca si anul trecut, in linie cu contextul economic general.
Practic traim intr-o economie a pasilor marunti, ceea ce se resimte
pe larg in toate sectoarele”.
Alexandra Mihailescu se asteapta ca in
acest an sa se consolideze tendintele din piata din ultimii ani,
punandu-se accent pe comunicarea strategica.
Ea a subliniat ca un consultantul de PR
cu experienta a devenit un consilier strategic la nivel de CEO, un
rol cheie pe care profesionistii in PR l-au castigat treptat in
ultimii ani in relatia cu clientul – alaturi de casa de avocatura si
de consultantul financiar, comunicarea si-a dovedit rolul strategic
intr-o organizatie.
Agentiile de PR
s-au inmultit
“Nu am informatii concrete din piata,
dar cred ca s-au inmultit in special agentiile de dimensiuni mici, pe
diferite nise, sau cele de tipul 1-2 parteneri care colaboreaza cu
freelanceri, in functie de proiectele pe care le castiga”, a spus
reprezentantul BDR Associates.
“Este probabil si o consecinta a
restructurarilor de personal din ultima perioada, iar reorientarea
spre freelancing sau chiar antreprenoriat este una dintre solutii in
cazul unei shimbari de cariera. In egala masura, piata locala nu cred
ca este inca saturata si exista loc pentru fiecare, la fel cum
fiecare client are agentia de care are nevoie. Timpul ramane sa
confirme succesul si capacitatea unei agentii de a se impune pe
piata, de a isi construi si mentine reputatia pe termen lung”, a
adaugat ea.
Aceasta a mai spus ca odata cu
maturizarea pietei de PR locale, asistam si la o mai buna conlucrare
si colaborare intre agentii, atunci cand se creaza un “task force”
pentru un proiect comun sau pentru un client comun, pentru care
agentiile vin cu competente diferite, lucreaza in echipa si sustin un
obiectiv comun.
[quote=Alexandra Mihailescu, BDR Associates]Mai exista inca agentii
care isi genereaza new business “atacand” cu precadere clientii
altor agentii[/quote]
Ea a aratat ca un buget mediu de
2.500-3.000 de euro lunar ii asigura unui client un pachet de
servicii de PR pentru comunicarea curenta, pe termen lung. Poate sa
includa de la activitati de press office la digital PR sau alte
activitati de comunicare curente, in functie de obiectivele
clientului si de audienta caruia i se adreseaza.
Acesta nu este, de multe ori, prea roz.
In general, un jurnalist are nevoie de reactia rapida a unei
companii, iar comunicarea prin PR ingreuneaza primirea rapida a unui raspuns necesar
pentru jurnalist, ceea ce face ca de multe ori sa nu mai fie inclusa
in articol opinia companiei respective. Daca jurnalistul ar fi vorbit direct cu un oficial al companiei, aceasta problema nu ar fi aparut. Atunci de ce e nevoie de PR?
“Exista cazuri cand un consultant in
relatii publice sa nu poata respecta deadline-ul foarte restrans
impus de o redactie, motivele fiind independente de vointa lui
(managementul companiei respective sa nu fie disponibil in acel
moment, aflandu-se in intalniri de afaceri/negocieri, delegatii etc)
si atunci jurnalistul trebuie anuntat in timp util sa nu se bazeze pe
acele raspunsuri”, a declarat Petruta Petcu, director media
relations & crisis management division BDR Associates.
Dar lucrurile nu stau chiar asa in
realitate, iar de multe ori unii PR-isti “uita” sa mai anunte ca
nu pot raspunde in timp util.
In ceea ce priveste comunicatele de
presa, Petruta Petcu a spus ca un PR le distribuie tuturor canalelor
media, acestea decizand daca sa publice mesajul sau nu. “Exista
mesaje care trebuie sa atinga categorii distincte de cititori si
atunci PR-istul este obligat sa separe distributia mesajelor pe
categorii de presa”, a mai zis ea.
O alta practica intalnita si care nu
avantajeaza imaginea PR-ului este aceea in care o solicitare a unui
jurnalist (care vrea niste raspunsuri in exclusivitate de la o
companie) este transformata apoi in comunicat de presa, transmis la
toate publicatiile.
“Nu sunt la curent cu asemenea
practici. Daca ele exista totusi, as spune ca sunt initiative izolate
ce nu fac, din pacate, cinste meseriei de consultant in PR. Aceste
situatii nu au legatura cu PR-ul profesionist si deontologic, iar
daca exista persoane care fac astfel de lucruri, ele ar trebui sa
se reorienteze spre alte meserii”, a precizat Petcu.
Ea a adaugat ca jurnalistii si PR-istii
ar trebui sa se respecte reciproc, sa fie rigurosi si impartiali in
furnizarea, respectiv difuzarea mesajelor. “Prietenia poate exista
cu siguranta, dar in afara orelor de program, doar asa
impartialitatea este respectata ca si criteriu etic”, a subliniat
oficialul BDR Associates.
Petruta Petcu s-a intrebat de ce
consultantii in PR si jurnalistii sunt considerati a fi doua tabere
opuse, din moment ce ele activeaza in acelasi domeniu, al
comunicarii, si au acelasi scop: informarea corecta a publicului.
“Daca o stire/articol/analiza este
publicata obiectiv, impartial, corect si continand toate punctele de
vedere care conteaza, atunci jurnalistii si PR-istii care au
contribuit la aceasta realizare si-au facut meseria profesionist,
fiecare respectandu-si rigorile profesiei”, a adaugat ea.
Citeste
si:
Top
agentii de PR 2013
Cum
vad oamenii de afaceri PR-ul si ce taxa de agentie ar fi dispusi sa
plateasca
Departament de PR intern
sau servicii externalizate? Cum gestionezi imaginea profitabil