O patrime din cele 100 de ziare de top sunt scrise in limba chineza, fiind urmata de japoneza (22 de titluri) si abia apoi de engleza, limba folosita pentru publicarea a 17 ziare.
China este cea mai mare piata, atat ca numar de titluri publicate, cat si ca numar de copii vandute, a relevat studiul WAN. In aceasta tara, tirajul ziarelor este de aproximativ 96,5 milioane exemplare, pe locul secund clasandu-se Japonia, cu un numar de 69,7 milioane exemplare, iar pe locul trei, cu tiraje ale ziarelor de 34 milioane exemplare, se afla SUA.
Majoritatea editorilor vizeaza extinderi catre alte business-uri
Studiul realizat de Asociatia Mondiala a Ziarelor reprezinta si un punct de reper dedicat companiilor care editeaza ziare, in incercarea de a le ajuta pe acestea in procesul de reorganizare si extindere pe mai multe segmente de business, intr-o piata in plina transformare.
„Majoritatea companiilor producatoare de ziare incearca, prin procesul de reorganizare, sa atraga cat mai multe fonduri si o audienta cat mai mare”, au aratat oficiali ai WAN, realizatori ai studiului. „Succesul celui mai citit site de stiri din Norvegia, VG.no, se datoreste in special dezvoltarii si remodelarii continue a site-ului, lucru care atrage mai multi cititori si implicit mai multe venituri din publicitate. Dezvoltarea si flexibilitatea reprezinta scopul oricarei publicatii care doreste sa se extinda in acest secol”, au mai mentionat oficialii WAN.
Industria ziarelor nu este singura care trebuie sa se schimbe in aceasta perioada, sa se dezvolte, mai ales pe segmentul online.
Companii mari precum IBM (care a inceput transformarea si dezvoltarea inca din anul 2004, prin investitii ce au depasit 13 mld.$), General Electric, Walt Disney sau Motorola (companie care a reusit sa economiseasca 17 mld.$ in ultimii 20 de ani datorita restructurarilor succesive) activeaza in industrii care se dezvolta si se vor dezvolta in continuare, pe mai multe arii, in incercarea de a atrage venituri din ce in ce mai mari.
Intr-un studiu de piata realizat in 2006 de catre compania de analize McKinsey & Company, rezulta ca din 1.536 de companii la nivel global, 56% au spus ca ar recurge la restructurari si extinderi ale domeniilor de activitate, pentru a reduce costurile.
Urmatoarele motive pentru care o companie si-ar extinde domeniile de activitate ar fi pentru ca aceasta sa isi creasca performantele, sa depaseasca concurentii directi sau pentru a se pregati pentru privatizare.
Studiul realizat de WAN reliefeaza ca, in general, restructurarea si dezvoltarea unui ziar urmaresc aceleasi motive.
Ca exemplu, in momentul in care publicatia coreeana JoongAng Ilbo a decis sa cumpere publicatia sportiva Ilgan Sports, a luat in calcul ca va putea reduce numarul de angajati, implicit costurile salariale scazand. La un an dupa reorganizare, compania a economisit 2,1 mil.$, in timp ce vanzarile au crescut cu 3,8 mil.$, in anul 2004-2005.
„A trecut perioada in care porneai cu una sau mai multe publicatii si puteai sa nu schimbi esential activitatea de baza”, a afirmat Leona Achtenhagen, profesor asociat al companiei de consultanta Media Management and Transformation Centre din Suedia. „De cativa ani insa, ca raspuns al dezvoltarii tehnologice si a concurentei din ce in ce mai inovative, companiile cauta sa se restructureze si sa se extinda pe mai multe platforme media, sa-si extinda numarul publicatiilor si sa-si diversifice continutul”, a mai spus Leona Achtenhagen.