Acesta estimeaza totodata ca nici 2011 nu va fi un an mai bun, astfel ca piata publicitatii va continua sa scada, dar cu un ritm mai redus decat in anii anteriori, cei de criza. Exista insa si castigatori pe aceasta piata, respectiv companiile care pot cumpara acum mai multa expunere, cu bani putini.
DailyBusiness.ro: Cum va evolua anul acesta piata publicitatii TV, comparativ cu cea a publicitatii difuzate in presa scrisa, comparativ cu 2010?
Claudiu Serban: Avand ca baza Media Fact Book 2010, estimez pentru 2011 ca printul va inregistra o valoare de 23 milioane de euro net, iar publicitatea Tv se va ridica la 209 milioane de euro net. In ceea ce priveste presa scrisa, scaderea in 2010, comparativ cu rezultatele din 2009, este de aproximativ 30%. Ma astept ca si in 2011 sa avem acelasi trend, insa micsorarea bugetelor alocate print-ului sa fie mai mica, undeva la 10-15%. Astfel stau lucrurile in ceea ce priveste intreaga piata, dar probabil marii jucatori vor inregistra venituri la nivelul anului trecut.
DB: Cum a schimbat criza economica peisajul publicitatii in mass-media traditionale?
CS: Ne-am reintors la atmosfera anilor ’90, de jungla. In acest moment, lupta pentru bugete a anulat aproape total regulile pe baza carora am functionat in anii anteriori crizei. Doar marile companii mai fac analize bazate pe principii de marketing. Restul cumpara doar niste preturi, nemaiavand importanta daca acestea furnizeaza sau nu rezultate. Singurii castigatori au fost clientii, care sunt in masura sa cumpere multa expunere, cu investitii extrem de mici. Din punct de vedere al mediilor, print-ul este evident cel mai afectat, iar dezvoltarea online-ului a fost puternic afectata.
DB: Daca ar fi sa facem o comparatie, cum apreciati tarifele de publicitate actuale comparativ cu anii anteriori?
CS:Tarifele nu au mai fost schimbate in ultimii ani, doar discount-urile au suferit modificari majore. Incepand cu sfarsitul anului 2009, discounturile acordate au fost din ce in ce mai mari, crescand cu aproximativ 30-40 de procente pentru presa scrisa si online. Pentru TV cresterea discounturilor este probabil de 10-15 %. Asa cum spuneam, clientii sunt in pozitia celor care dicteaza.
DB: In viitor, putem asista la detronarea publicitatii TV de catre investitiile in publicitatea online?
CS: Bugetele alocate celor doua canale au devenit comparabile pe alte piete, deci urmand trend-ul, este de asteptat sa ne aliniem si noi la tendinta internationala. In plus, cresterea ratei de penetrare a Internetului se situeaza la un nivel inferior fata de alte tari, fapt care reprezinta in sine o premisa de crestere pentru mediul online. Dar momentul este inca departe.
DB: Cum vedeti anul 2011, la nivelul intregii piete a publicitatii?
CS: Avand in vedere ca in 2011 ma astept ca nivelul total al investitiilor sa fie la nivelul lui 2010, si stabilizarea poate fi un semn pozitiv.