Prima surpriza a venit dinspre Cehia. Sarbu a decis sa vanda, catre compania al carei angajat este, agentia Mediafax din Cehia, pentru o suma simbolica, de 1 euro. Sarbu a sustinut financiar lansarea agentiei in 2008, prin Media Pro Management, suma alocata ridicandu-se la 1,5 milioane euro.
Oficialii Media Pro au refuzat sa comenteze motivele pentru care tranzactia s-a realizat pe o suma simbolica. Analistul Iulian Comanescu crede ca miscarea nu este una surprinzatoare.
„Tranzactiile de acest fel sunt firesti, daca ne gandim ca Adrian Sarbu e in acelasi timp proprietarul Mediafax Cehia si CEO-ul CME,si are o colaborare de peste un deceniu cu compania americana. Exista oricum un istoric al tranzactiilor cu actionarul majoritar, Ronald Lauder, din care Adrian Sarbu a primit sume remarcabile in trecut: de pilda 50 de milioane de dolari pentru cinci procente din televiziuni. Intr-o astfel de relatie de afaceri, desigur ca poate surveni si o vanzare pe o suma simbolica, contra alte avantaje”, a declarat Comanescu pentru DailyBusiness.ro
Mai interesanta este, in opinia analistului, vanzarea din Ucraina, cifrata la 300 milioane dolari.
Central European Media Enterprises (CME) a anuntat miercuri ca a ajuns la un acord pentru vanzarea operatiunilor din Ucraina companiei Harley Trading Limited. Motivul lui Sarbu? „Intarirea opratiunilor din UE”.
„Vanzarea operatiunilor din Ucraina este cea mai buna optiune pentru noi, in contextul actual. Ne permite sa ne concentram pe operatiunile din UE si din alte tari care vor sa adere la comunitate. Vanzarea ne va oferi o flexibilitate strategica si operationala sporita, ne va creste lichiditatea si concentra atentia catre dezvoltarea afacerilor de televiziune, Internet si productie continut”, a declarat Adrian Sarbu.
Cel mai de succes roman din piata media va juca in continuare pe pozitii mult mai stranse cu compania americana pe care o conduce, nu numai din cauza crizei, ci si fiindca in actionariatul acesteia a intrat Time-Warner, este de parere Iulian Comanescu.
„CME era, pana in martie 2009, cand a cedat 31 de procente catre gigantul mentionat, o intreprindere de familie, in esenta, desi cotata la bursa. Deocamdata, „capitalistii” de la Time-Warner nu au inca voturi in board, in urma aranjamentelor legate de vanzare, dar probabil ca business-ul CME va fi in viitor unul mai putin expansionist si mai axat pe rezultate. Nu ca Sarbu ar fi cauzat pierderi in trecut, dimpotriva”, a mai afirmat Comanescu.