„Cine bate campii pe teme politice (scandalurile zilei) pierde. Cine o tine pe tema „consuma!” (inclusiv revistele glossy de femei) pierde iar. Cine se intreaba pe ce lume traim si are curajul de a introduce subiecte noi, de a se duce spre functia de analiza si interpretare specifica printului, mai nou, castiga”, a explicat Comanescu.
[quote=Iulian Comanescu]Cine bate campii pe teme politice (scandalurile zilei) pierde. Cine o tine pe tema „consuma!” (inclusiv revistele glossy de femei) pierde iar[/quote].
„Cred ca mult din cheltuieli vor migra spre tabloide, care vor face reclama propriului target, de multe ori mai bun si mai tanar decat cel de la ziarele serioase”, a afirmat analistul.
O nisa expusa efectelor climatului economic este piata publicatiilor glossy, descrisa de Comanescu ca supraaglomerata, insa expusa crizei si din punctul de vedere al continutului.
„Exista, in linii mari, doua tipuri de media: cele care te invata sa faci bani si cele care te invata sa-i cheltuiesti. In ultimele decenii, a doua categorie s-a diversificat si a crescut in volum. S-ar putea ca acum sa avem chef si de altceva decat consum”, a mai spus Comanescu.
In ciuda crizei, cotidienele sunt pe plus
In ciuda crizei financiare, si masurilor „de supravietuire” pe care publisherii le-au luat, cotidienele din top 10 au reusit sa mentina un trend ascendent si in ultimele trei luni din 2008.
[img=122]Evolutia principalelor 10 cotidiene in ultimul semestru 2008[/img]
Tabloidele continua sa domine piata, in frunte cu Libertatea, titlu care a reusit sa creasca cu peste 11% in ultimele 3 luni auditate de Brat, ajungand pana la circa 235.000 exemplare vandute in medie pe zi. Pozitia secunda este ocupata de Click!, un alt produs Adevarul Holding, la randul sau cu o crestere consistenta, de la 132.000 exemplare vandute in medie in iulie-septembrie, la circa 160.000 in octombrie- decembrie, un plus de 21%.
Cancan, tabloidul lui Radu Budeanu si-a mentinut vanzarile la un ritm similar, dupa circa 107.000 de exemplare vandute in medie pe zi in iulie-septembrie, la 109.000 exemplare in octombrie decembrie.
Abia pe locul patru se simte o scadere, din partea unui cotidian sportiv. Gazeta Sporturilor a vandut circa 82.000 exemplare in ultimul val Brat, dupa aproape 90.000 exemplare in iulie-septembrie.
Incepand cu pozitia a 5-a se face simtita prezenta „presei de calitate”, cu Adevarul, urmat pe 6 de Jurnalul National, Romania Libera pe 7, urmat pe 8,9 si 10, in ordine de ProSport, Evenimentul Zilei si Gandul.
Problemele cu care se confrunta Ringier de o perioada incoace sunt vizibile si in vanzari: Evenimentul Zilei a scazut cu 6%, de la aproape 47.000 copii vandute in iulie-septembrie, la circa 44.000 in octombrie-decembrie.
Poate Adevarul sa-si mentina suprematia pe segmentul de „presa serioasa” fara inserturi?
Ziarul Adevarul a facut un salt de 64% al vanzarilor in ultimele masuratori Brat, detronand Jurnalul National, cotidian obisnuit cu pozitia fruntasa pana in octombrie. In acelasi timp – sustine analistul media Iulian Comanescu – nici un alt trust nu a facut campanii de marketing la proportiile „Adevarului”, ceea ce naste intrebarea „cat ar vinde Adevarul daca ar renunta la inserturi de carte si film?”
Declaratiile anterioare ale lui Razvan Corneteanu, directorul general al trustului Adevarul Holding, au fost „oficializate” de Brat. Adevarul s-a impus pe piata ziarelor de referinta, ajungand sa vanda de la 37.000 de exemplare in medie zilnic in iulie-septembrie, peste 61.000 de exemplare in octombrie-decembrie. Jurnalul National a coborat pe pozitia a doua in topul quality-urilor nationale, in ciuda cresterii de 7% pe care a raportat-o in ultimele luni ale anului.
Cu toate ca inserturile reprezinta o practica de marketing obisnuita in randul ziarelor de referinta, Jurnalul National fiind una din primele publicatii care a utilizat-o, campaniile de inserturi desfasurate de Adevarul au adus rezultate mult mai rapid decat se intampla de obicei pe aceasta piata.
[quote=Iulian Comanescu]Problema e cati din cei care te-au cumparat pentru insert raman la titlul tau dupa sfarsitul campaniei[/quote]
Isi poate continua quality-ul editat de Adevarul Holding ascensiunea, astfel incat sa-si adjudece pe termen lung pozitia de cel mai vandut quality de pe piata, daca ar renunta la inserturi la un moment dat?
„Teoria spune ca trebuie sa propui un bonus cat mai aproape de ‘marfa de baza’ si nu stiu cat de tare te poti apropia de un ziar sau o revista prin DVD-uri sau carti”, a opinat analistul media Iulian Comanescu.
„Problema e cati din cei care te-au cumparat pentru insert raman la titlul tau dupa sfarsitul campaniei. Deocamdata, pot spune doar ca nimeni nu a facut asemenea campanii la proportiile „Adevarului” si ca e posibil ca ziarul sa-si gaseasca si un suflu editorial. Nu ca e mai prost ca altele (n.r. din perspectiva continutului), dar nu vad cu ce se detaseaza net”, a adaugat Comanescu.
Potrivit analistului, Razvan Corneteanu si Adrian Halpert (director editorial Adevarul Holding) sunt imbatabili pe tabloid, insa „ramane sa vedem daca pot face si quality la parametri maximi”.
Cum comenteaza Adrian Halpert rolul inserturilor in vanzarile si tirajul Adevarul?
„Inserturile produc, intr-adevar un salt al vanzarilor, al tirajului. Insa aste ne si dorim. Sa ne invatam cititorii sa se intoarca la ziar, la continutul acestuia. Si in plus, insertul este un instrument, pe care nu il folosim zilnic. Eu cred ca simplul fapt ca acoperim cu continut 48 de pagini si un supliment ne diferentiaza de concurenta”, a declarat Halpert pentru DailyBusiness.ro.