Presedintele LPF a declarat ca in sezonul urmator va introduce un nou sistem de distribuire a drepturilor de mediatizare a competitiei a Ligii I de fotbal.
Astfel, doua dintre cele noua meciuri ale etapei I vor fi difuzate de doua televiziuni cu un grad de acoperire mai mare de 30%, potrivit cerintelor impuse de Concurenta.
Meciuri si la TVR
Dragomir a mentionat ca una dintre acestea ar putea fi TVR. In sezonul trecut, meciurile au fost cumparate si difuzate doar de consortiul Antena 1-RCS&RDS.
Schimbarea vine dupa ce reprezentantii Consiliul Concurentei au cerut Ligii Profesioniste de Fotbal (LFP) si Federatiei Romana de Fotbal (FRF) asumarea unor angajamente, astfel incat sa nu mai existe un singur achizitor.
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului, a declarat ca procedura angajamentelor asumate este o noutate in legislatia institutiei si este aplicata pentru ca exista suspiciunea de incalcare a legii.
„Vrem sa asiguram pentru urmatorii trei ani un cadru pluralist, iar mai multi romani sa aiba acces la meciurile de fotbal. Traditional, dadeam o sanctiune venita dupa mult timp. Acum Consiliul Concurentei are ocazia de a lansa o noua modalitate de a interveni pe piata, acceptand din partea competitorilor niste angajamente care sa corecteze astfel disfunctionalitatile pietei”, a explicat Chiritoiu.
Asumarea angajamentelor, o exceptie
La randul sau, Georgeta Fotino, director in cadrul CC, a declarat ca asumarea angajamentului reprezinta o exceptie si nu va fi folosit in toate investigatiile declansate de Consiliu.
Fotino a explicat ca angajamentul este o solutie foarte buna in piata, pentru ca se obtine o economie importanta de timp, astfel ca solutia se implementeaza mai repede, decat daca s-ar astepta finalizarea investigatiei.
Afirmatia reprezentantei CC vine in contextul in care institutia deruleaza deja o investigatie, declansata in 2009, avand ca obiectiv vanzarea drepturilor de televizare a Ligii I de fotbal si care vizeaza LPF si FRF, pe de-o parte, si consortiul Antena 1-RCS&RDS, pe de alta parte.
Doua pachete vandute unor posturi cu acoperire mare
Astfel, potrivit angajamentului asumat de LFP si FRF, la licitatia organizata pe 4 aprilie pentru drepturile comerciale asupra meciurilor de fotbal pentru urmatorii trei ani, vor fi scoase la vanzare noua pachete, doua dintre acestea fiind conditionate de catre Concurenta sa fie alocate unor posturi cu o arie larga de acoperire.
Dumitru Dragomir, presedintele LPF, a declarat miercuri ca din cele noua pachete scoase la vanzare, sapte vor avea un pret de cate 12,9 milioane de euro, iar celelalte doua, cate 10,5 milioane de euro.
Asadar, intreaga afacere depaseste 100 milioane de euro.
De asemenea, Dragomir a mai spus ca taxa de participare la licitatie este de 5.000 de euro, caietul de sarcini costa 30.000 de euro, iar garantia de participare se cifreaza la 200.000 de euro.
Concurenta conditioneaza vanzarea a doua dintre pachete
Acesta a precizat ca reprezentantii Consiliului Concurentei nu conditioneaza achizitia tuturor pachetelor, ci doar a doua dintre ele.
„Daca ai bani, poti sa le cumperi sapte pachete, dar nu pe toate noua”, a precizat presedintele LFP.
El a adaugat ca, incepand din acest an, televiziunea care va cumpara dreptul de imagine va dispune, in acelasi pachet, si de drepturile exclusive de difuzare pe Internet, telefonie mobila, rezumate sau stiri.
„Rezumatele nu vor mai fi exclusive, in dreptul de imagine intra tot. Nu vor mai exista pachete separate”, a adaugat Dragomir.
LPF a venit la tratative de teama amenzilor date de CC
Totodata, presedintele LPF a precizat ca a acceptat participarea la tratative si asumarea angajamentelor de frica amenzilor.
„Cand auzi de amenzi de 35 milioane de euro, date de Consiliul, te supui. O sa facem ce ne spune Concurenta, dar in proportie de 70-80%”, a adaugat Dragomir.
In acest context, el a precizat ca pentru cele doua pachete, care trebuie sa aiba o acoperire ridicata, conform cerintelor reprezentantilor Consiliului, drepturile de televizare ar putea fi alocate catre Televiziunea Romana si catre o alta televiziune cu o acoperire de peste 30%.
Amenzi si pentru nerespectarea angajamentelor
Pe de alta parte, Georgeta Fotino a precizat ca dupa finalizarea dialogului, CC va „da forta juridica angajamentelor asumate de parti, astfel ca neindeplinirea lor atrage aplicarea de sanctiuni”, astfel: amenda intre 0,5 -10% din cifra de afaceri realizata in anul anterior sanctionarii; amenzi cominatorii, de pana la 5% din cifra de afaceri zilnica medie din anul financiar anterior santionarii.
In cazul intarzierii punerii in aplicare a obligatiilor asumate Consiliul Concurentei ar putea sa redeschida, din oficiu sau la cerere, investigatia respectiva, se precizeaza pe site-ul institutiei.
De asemenea, procedura de angajamente da posibilitatea intreprinderilor aflate in investigatie pentru posibile practici anticoncurentiale, precum intelegeri intre firme si practici concertate, respectiv exercitarea unui abuz de pozitie dominanta de catre o intreprindere pe o anumita piata, sa-si asume voluntar o serie de obligatii in vederea remedierii unor aspecte care ar putea constitui incalcari ale legislatiei nationale si comunitare in domeniul concurentei.
Fotino a precizat insa ca asumarea angajamentelor din partea celor implicati nu echivaleaza cu recunoasterea incalcarii Legii concurentei, iar Consiliul nu va folosi datele in alte investigatii declansate pe aceeasi tema.
FRF a vandut la finalul lui 2009 drepturile de difuzare a meciurilor echipei nationale de fotbal cu circa 2 milioane euro, in timp ce LPF a vandut in 2008 drepturile TV pentru meciurile din Liga 1 cu 102 milioane euro, consortiului Antena 1 – RCS&RDS.