„Cu siguranta este vorba de o criza de personal”, spune pentru DailyBusiness Oana Petroff, director general al agentiei Mindshare Media. „Noi o simtim, nu neaparat in sensul ca ne pleaca oameni, dar atunci cand cautam angajati”.
In industria media, ca in orice domeniu in care rata de crestere a business-ului este foarte mare, gasirea de personal calificat este „o problema reala”, spune si Octav Popescu, managing director Initiative, avertizand ca „este o problema care se acutizeaza de la an la an”.
Viteza de dezvoltare a industriei nu a permis formarea, intr-un ritm la fel de rapid, a specialistilor, spune si Ileana Tomescu, managing director la Brand Connection, astfel ca „seniorii sunt vanati de toate agentiile media din Romania”.
La Mindshare Media, de pilda, rata de fluctuatie a specialistilor s-ar putea dubla anul urmator, la 10%, fata de 5% in ultimul an, spune Oana Petroff, mentionand insa ca, cel putin in comparatie cu restul pietei, situatia este stabila si sub control.
Un efect concret al supra-cererii pe piata este faptul ca, atunci cand vin la interviul de angajare, candidatii nu se sfiesc sa ceara salarii cu pana la 50% mai mari decat cele pe care le au la momentul respectiv, spune Oana Petroff. „Daca un om e sunat de 10 ori pe luna pentru a veni la interviuri, ajunge usor sa ceara sume care nu au legatura cu nivelul real”, spune ea.
Iar cercul vicios se inchide in momentul in care unele agentii, aflate in criza, accepta sa plateasca salarii supradimensionate pentru a depasi situatia. „Agentiile care au suferit masiv plecari, platesc”, explica Petroff, adaugand ca salariile in industrie cresc cu circa 20% pe an, in contextul in care si piata evolueaza cu 30% pe an.
De unde pot veni solutiile pentru a controla rata de fluctuatie in crestere?
In principal, ele sunt in mana angajatorilor, crede Ileana Tomescu, de la Brand Connection. „Ofertele curg din toate partile, astfel incat tentatia este mare. Depinde doar de angajatori sa creeze un mediu si parghiile de motivare din care oamenii sa nu isi doreasca sa plece”.
Ea spune ca, pentru compania Brand Connection, varful ratei de fluctuatie a fost anul trecut, cand echipa era in formare, in prezent fiind in curs de stabilizare. Cu toate acestea, costurile de recrutare sunt in crestere, spune ea, tendinta fiind insa normala pe o piata unde standardele de profesionalizare sunt de asemenea in crestere.
De aceeasi parere este si Octav Popescu, de la Initiative, care spune ca „desi este mai mult indirect, costul recrutarii este in crestere”.
El are si o explicatie pentru faptul ca industria a ajuns, in prezent, sa se confrunte cu o criza de personal.
„Cauza este lipsa unei surse de personal nou, respectiv sistemul de invatamant care nu produce inca specialisti intr-un domeniu in care recompensele si satisfactiile sunt semnificative, dar si solicitarea este pe masura”.
Pe de alta parte, crede Popescu, exista modificari sociologice in atitudinea fata de munca si in stabilirea obiectivelor in viata la nivelul populatiei tinere. Acest lucru, combinat cu tabloidizarea mass-media care popularizeaza modele facile de succes cum este loteria, „devine o bomba cu ceas pentru economia romaneasca, o bomba care a explodat de curand, iar efectele se vor simti mult timp de acum inainte”.
Cum se vad problemele de personal ale agentiilor din punctul de vedere al clientilor?
„Piata este in formare, oamenii la fel, dar fluctuatia de personal din agentii influenteaza buna desfasurare a contractelor”, a spus pentru DailyBusiness Dragos Tudor, specialist in marketing si comunicare la Philips Romania. El nuanteaza totusi, spunand ca din punctul sau de vedere probleme mai mari decat in agentiile de media sunt in agentiile de publicitate.
Plecarile de oameni dintr-o companie in alta nu pot sa nu lase urme pentru clienti: „Agentiilor le pleaca relatiile, legaturile de incredere formate cu clientii. Se pierd unele oportunitati, si dureaza un timp pana cand se refac”, crede Tudor.
El spune ca industria agentiilor media poate fi inscrisa in tendinta generala a economiei, si ca va mai dura circa 1-2 ani pana cand ratele de fluctuatie a personalului se vor stabiliza.
Pana atunci, insa, agentiile au nevoie de solutii pe termen scurt.
Poate fi o rezolvare „importul de creiere”?
Intrarea expatilor pe piata romaneasca este privita diferit de oamenii din industrie.
Oana Petroff, de la Mindhsare, crede ca aceasta chestiune trebuie analizata de fiecare agentie in parte, din doua puncte de vedere. „Agentiile trebuie sa isi puna problema: avem nevoie de expati? Si in al doilea rand: ne putem permite?”. Dincolo de acest calcul, ea spune ca in cazul Mindshare importul de expati nu ar raspunde unei nevoi anume.
Ileana Tomescu, de la Brand Connection, crede ca expatii ar vitaliza industria. „Importul de creiere nu poate fi decat benefic industriei de publicitate romanesti, completand deficitul de specialisti din acest moment”.
Mai mult, Octav Popescu de la Initiative vede un singur sens posibil al „inchirierii” de creiere, si anume dinspre Europa inspre Romania, „avand in vedere ca pachetele de compensatie la noi sunt foarte aproape de cele din restul Europei”.
Oana Petroff de la Mindshare spune, la randul sau, ca exportul de specialisti romani catre alte tari este putin probabil, cel putin inspre tari cu piete mai dezvoltate decat Romania. „In schimb, dinspre Bulgaria sau Serbia, piete media care sunt cu 5 ani in urma fata de noi, exista cerere si sunt romani care s-au dus acolo sa urneasca lucrurile”.
Piata agentiilor media din Romania a fost evaluata la circa 377 mil. euro pentru anul trecut, in crestere cu 18% fata de nivelul de 319 mil. euro din 2005.