Criza de resurse umane este vizibila atat la nivelul redactiilor celor mai importante publicatii de business, dar si in cadrul departamentelor economice ale cotidienelor generaliste din Romania, au afirmat acestia.
„Piata jurnalistilor economici este cu siguranta intr-o criza de personal. In ultimii 1-2 ani s-a putut observa o adevarata de explozie de publicatii mai mult sau mai putin business, care se bat pe aceeasi masa critica de oameni”, a declarat pentru DailyBusiness Andreea Groenendijk, coordonatorul departamentului Companii&Banci al cotidianului Business Standard, editat de grupul Realitatea Catavencu.
Acest lucru a condus, pe de o parte, la o medie anuala a fluctuatiei de personal din redactii cuprinsa intre 5% si 20%, la majorarea accentuata a salariilor jurnalistilor, si la recrutarea de noi talente din randul tinerilor fara experienta.
Edward Pastia, redactorul sef al recent lansatului Financiarul, cotidian economic al trustului Intact, a precizat ca media fluctuatiei de personal din cadrul publicatiilor de nisa ediate de grupul Intact nu s-a ridicat la mai mult de 5% in 2007. Pe de alta parte, publicatia online Wall-Street a raportat pentru 2007 o fluctuatie de personal de 20%, conform lui Claudiu Vranceanu, redactor-sef al publicatiei.
Experienta sau tinerete?
Cu toate ca majoritatea jucatorilor isi recunosc preferinta pentru jurnalisti care au acumulat cel putin 1-2 ani de experienta in presa economica, recrutarea din randul tinerilor are avantajele ei.
Salariul mediu pentru un incepator in breasla presei economice varieaza intre 200 si 300 de euro, si poate urca, in functie de evaluarile angajatorilor, pana la 800 si chiar mai mult de 1.000 de euro, cat primesc jurnalistii cu experienta.
„La inceput sunt preferati cei cu experienta”, a declarat Edward Pastia, redactor-sef al cotidianului Financiarul, lansat pe 14 ianuarie. „Dupa o perioada cuprinsa intre 3 si 6 luni iti poti permite sa faci scoala cu tineri. Per ansamblu, ponderea la angajare a jurnalistilor fara experienta este de 10-20%”.
„In acest moment, o mare parte a jurnalistilor care fac parte din echipa Business Standard sunt cu experienta, insa exista si tineri, veniti chiar din randul studentilor, care invata lucrand”, a afirmat si Andreea Groenendijk, de la Business Standard.
[quote=Andreea Groenendijk, Business Standard]Angajand tineri ai avantajul ca ii poti forma, nu vin cu pareri preconcepute despre scriitura. In contextul unui proiect nou, acest lucru este foarte important, in acest fel ai certitudinea ca redactia se misca in aceeasi directie din punct de vedere editorial[/quote]
Metodele cele mai frecvente de recrutare folosite de redactiile de business sunt ofertarea directa, si anunturile in facultati, in cazul recrutarii de studenti, potrivit Andreei Groenendijk.
Agentiile de recrutare sunt de obicei ocolite
„Companiile specializate pe recrutare sunt relevante mai degraba pentru partea administrativa, mi-e greu sa cred ca o firma de profil ar avea expertiza necesara pentru a evalua un jurnalist care activeaza pe un anumit domeniu.Textul aparut intr-o publicatie trece pe la editare, e vazut de mai multi ochi, asa ca e greu sa iti faci o parere asupra capacitatilor cuiva din afara,” a explicat Groenendijk.
Pastia, de la Financiarul, atrage atentia asupra inutilitatii folosirii unei agentii de recrutare, in cazul unei piete de proportii reduse. „Recrutarea se face prin forte proprii. Piata este atat de mica incat nu se justifica serviciile unei companii de recrutare”.
Alegerea tinerilor pentru un job ca jurnalismul de business prezinta totusi si dezavantaje – principalul ar fi neincrederea angajatorilor in stabilitatea in timp a proaspetilor angajati.
„Candidatul ideal trebuie sa isi doreasca sa-si construiasca o cariera in domeniului jurnalismului profesionist de business. Nu cautam tineri care se asteapta ca acest job sa le serveasca drept rampa de lansare catre alte domenii,” a spus Claudiu Vranceanu, redactor-sef al publicatiei online Wall-Street. „Estimez pentru acest an ca vom asista la o migrare a jurnalistilor cu experienta din presa scrisa catre publicatii exclusiv online, fiind atrasi de dinamismul acestui sector”, a mai spus el.
„Talent, seriozitate, rezistenta la stres, inovatie”, sunt calitatile considerate de Pastia ca indispensabile pentru un viitor jurnalist de business.
Printre publicatiile online care activeaza pe nisa de business se numara Wall-Street, DailyBusiness, Bizcity sau Bloombiz.
Contactati de catre DailyBusiness, reprezentantii Ziarul Financiar si Bursa nu au facut declaratii pentru acest articol.