Iulia Tanase, managing partner Image PR, a enumerat, pentru DailyBusiness.ro, principalele efecte ale crizei economice in industria de comunicare, resimtite la nivelul agentiei: prelungirea termenelor de plata din partea clientilor, dificultatile de gestionare a cash flow-ului, ezitarea in a demara noi proiecte si a aloca bugete pentru acestea.
Cu toate acestea, reprezentanta agentiei estimeaza ca valoarea pietei de PR s-a ridicat anul trecut la aproximativ 20 milioane de euro, iar pentru 2011 se asteapta o crestere a industriei de cateva procente, fata de anul trecut.
„Nu exista in Romania statistici sau instrumente care sa masoare cu acuratete valoarea industriei de PR. Insa daca ne raportam la cele 15-20 de agentii care conduc si definesc aceasta industrie si la cifrele lor de afaceri, putem estima valoarea pietei la circa 20 milioane de euro”, a mai spus Tanase.
In ceea ce priveste evolutia veniturilor inregistrate de Image PR, aceasta sustine ca 2010 „a fost de asemenea un an bun pentru Image, in care ne-am mentinut cifra de afaceri la acelasi nivel, respectiv 1,2 milioane de euro”.
Referitor la estimarile pentru anul in curs, reprezentanta agentiei de comunicare spune ca isi propun sa majoreze cifra de afaceri, „iar castigarea a doua noi conturi este primul pas in acest sens”.
Dezvoltarea Internetului si industria de PR
Pe de alta parte, Crenguta Rosu, managing partner DC Communication, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca transformarile pietei de comunicare si relatii publice din ultimii ani sunt legate de mai multi parametri, iar criza economica a fost unul din factorii determinanti.
Astfel, cresterea accesului la Internet pe piata locala, dezvoltarea jurnalismului social si a retelelor de socializare sunt cei mai importanti factori care au schimbat piata de comunicare, sustine Crenguta Rosu. Ea precizeaza ca este dificil sa tragi o line intre efecte, pentru ca procesele s-au intamplat si s-au influentat reciproc.
„Migratia catre online, de exemplu, s-ar fi produs si fara criza economica, odata cu cresterea numarului de utilizatori de Internet si cu posibilitatea de a te adresa direct consumatorului”, a mai spus reprezentanta DC Communication.
In opinia sa, criza a accelerat procesul, pentru ca media a migrat masiv catre online, iar publicul, nevoit sa economiseasca, isi ia informatia din mediul virtual, renuntand la presa tiparita.
In aceste conditii, spune Rosu, companiile isi reduc bugetele si le orienteaza mai mult catre Internet, „pentru ca productia devine mai ieftina”.
Referitor la evolutia veniturilor DC Communication in perioada a recesiunii, Crenguta Rosu a afirmat ca agentia s-a mentinut „putin sub nivelul anului 2008”, inregistrand o cifra de afaceri de 1,2 milioane euro, atat in 2009 si in 2010, fata de 1,4 milioane euro in 2008.
In ceea ce priveste evolutia acestei piete, daca Iulia Tanase sustine ca „semnalele pe care le percepem la nivelul industriei de relatii publice sunt pozitive”, Crenguta Rosu afirma ca firmele client depind de evolutia puterii de cumparare a consumatorilor.
„Atunci cand clientii (n.r. agentiei de PR) au dificultati in derularea propriilor operatiuni, pot decide diminuarea resurselor alocate pentru activitatile de comunicare. Cand conditiile economice sunt severe, decizia poate merge pana la stoparea comunicarii. In acest fel, apar efecte importante asupra industriei noastre”, a completat Crenguta Rosu.
Pe de alta parte, Tanase a afirmat ca in prezent, exista mai multa disponibilitate din partea companiilor in ce priveste alocarea de bugete pentru campanii de PR si „o dinamica mai buna a intregii industrii, cu mai multe proiecte si activitati.Ca urmare, ne asteptam la o crestere usoara a industriei de relatii publice din Romania fata de 2010”.