Asigurati-va ca orice proiect pe care il faceti are efect imediat in business, spun specialistii in domeniu, prezenti la evenimentul Zilele Biz.
CSR-ul este, inca, un concept tanar in Romania. A fost pe val in 2007-2008, ani de crestere, cand corporatiile au vrut sa se arate intr-o lumina mai umana. Au plusat capital de imagine in CSR fara remuscari vizavi de banii investitii sau de cunostintele reale asupra implicatiilor in business. Situatia s-a schimbat, insa. In criza, profitul e prioritar.
Multe companii inca mai cred ca daca se implica in plan social, pierd, analog, la capitolul profitabilitate. Este gresit, spune Bogdan Ioachim, directorul de comunicare al Danone, companie care deruleaza, in prezent, circa 100 de programe CSR.
„Intotdeauna cand te hotarasti sa te implici intr-un proiect de responsabilitate sociala, trebuie sa te asiguri ca strategia programului pe care il dezvolti este aliniata la modelul de business al companiei. Altfel, nu are sens sa il faci”, spune Ioachim.
Potrivit acestuia, viabilitatea unui program de responsabilitate sociala asigura cresterea reputatiei companiei in randul angajatilor si are impact direct asupra reputatiei la nivel de piata.
Si Ana Maria Muresan, directorul de comunicare al Heineken Romania, afirma ca responsabilitatea sociala functioneaza la nivelul organizatiilor doar daca sustenabilitatea programelor este sprijinita de managementul intregii companii, nu doar de departamentul de relatii publice.
„Stabiliti-va niste tinte clare, pe termen lung, care sa nu ramana doar la stadiul de intentie. Implicati-va, pe cat posibil, toti angajatii in programele pe care le derulati. Si, in primul rand, proiectele de CSR trebuie sustinute de tot managementul companiei, nu doar de PR: de la directorul financiar, pana la HR si vanzari”, explica Muresan.
Potrivit unei cercetari publicate de reteaua de consultanta in CSR Braun & Partners in 2009, companiile din Romania, alaturi de cele din Bulgaria, se afla in prima faza de dezvoltare a operatiunilor responsabile social si fata de mediu. Cercetarea Braun & Partners Network a evaluat performanta si comunicarea responsabilitatii sociale a primelor 25 companii din Romania, in functie de venituri.
Firmele romanesti au inregistrat o performanta medie de 17% la nivel de comunicare CSR, Petrom fiind cea mai bine punctata, cu o performanta de 48%. Bugetul alocat de companie CSR-ului in 2009 se ridica la circa 5 milioane euro.