- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Cum vad jucatorii din branding anul 2011? „Sa ne infranam pornirile de Mama Omida”

04 Mar, 00:01 • valentin..nicolae
Principalii jucatorii din industria locala de branding sunt reticenti in a face estimari chiar si pentru 2010 si prefera sa astepte rezultatele oficiale care vor fi publicate in august-septembrie. Intre timp aleg sa-si infraneze "pornirile de Mama Omida", asa cum a spus Beatrice Danis, managing partner al BrandTailors, si spera intr-un 2011 "la fel de bun" ca si anul trecut.
Cum vad jucatorii din branding anul 2011? Sa ne infranam pornirile de Mama Omida

„Valoarea pietei pentru 2010 va fi apropiata de cea din 2009, pentru ca brandingul a resimtit imediat criza economica. Companiile si-au dat seama imediat daca este sau nu oportun sa lanseze noi produse, orientandu-se dupa evolutia pietelor externe. Branding-ul merge mana in mana cu strategia de business a unei companii, este un bun al intregii companii si nu doar al marketing-ului”, a declarat Dochita Zenoveiov, managing director Seed Consultants.

In 2009, valoarea pietei a atins nivelul de circa 3,5 milioane de euro, in scadere cu 20% fata de 2008, cand industria a inregistrat 4,4 milioane de euro, potrivit managing partner-ului BrandTailors. Aceste cifre se refera la veniturile cumulate de principalii jucatori specializati strict pe servicii de branding.

„Sunt tentata sa afirm ca 2010 se va mentine cel mult la nivelul lui 2009. Insa despre urmatorii doi ani nu pot face deocamdata afirmatii. Cred ca cel mai intelept pentru orice manager din zona serviciilor profesionale sau a altor piete care pot fi evaluate doar retrospectiv, ar fi sa isi infraneze pornirile de ‘Mama Omida’. Altfel, ne trezim cu estimari de genul ‘piata de branding va scadea cu 45%’, afirmatie facuta publica cu privire la piata de branding din 2009 de catre unul dintre jucatorii de seama”, a declarat Beatrice Danis.

Stefan Liute, director de strategie la agentia Grapefruit, estimeaza ca in 2010 valoarea bugetelor investite in serviciile de branding a oscilat intre 20-25 milioane de euro (estimarea include serviciile prestate de agentiile de branding, inclusiv brandingul digital, serviciile de branding prestate de agentiile de advertising, excluzand insa campaniile de advertising si serviciile de media).

„Este posibil ca la nivel valoric, piata (din 2010-n.r.) sa se plaseze usor sub nivelul din 2009, pentru ca s-a mers pe bugete de dumping, adica incerci sa scazi foarte mult bugetele tale in ideea ca vei castiga un proiect, practic duci marja de profit la sub 0%”, a explicat Dochita Zenoveiov (Seed Consultants).
[quote=Bearice Danis]Pentru cat de tragic este feedback-ul, m-ar bucura inclusiv sa ne situam la nivelul lui 2010[/quote]
Motivul pentru care reprezentantii agentiilor se raporteaza la cifrele din 2009 consta in faptul ca valoarea pietei pe 2010 va fi publicata abia in septembrie 2011, dupa ce Ministerul de Finante va afisa rezultatele oficiale.

Stagnare sau crestere usoara in estimarile pentru 2011

Reprezentantii agentiei Brandient se asteapta ca in 2011 piata de branding sa stagneze sau sa creasca usor fata de anul trecut, in timp ce Stefan Liute de la Grapefruit se asteapta mai degraba la o scadere.

„Semnele dupa o luna si jumatate de la inceputul anului sunt neconcludente. Desigur ca mi-as dori sa crestem in continuare intr-un ritm natural, dar pentru cat de tragic este feedback-ul din piata in acest moment, legat de onorariile pe care sunt dispusi clientii sa le plateasca, m-ar bucura inclusiv sa ne situam la nivelul lui 2010”, a spus Beatrice Danis.

„Nu sunt adepta previziunilor, insa privesc cu optimism dezvoltarea pietei de branding. Urmarind evolutia pietei in ultimii doi ani, este mai mult decat evident ca agentiile de publicitate ‘musca’ din ce in ce mai putin din tortul pe care-l impart cele aproximativ 10 companii care pretind ca fac branding in Romania”, a adaugat managing partner-ul BrandTailors.

In ceea ce priveste comportamentul clientilor in 2011, Dochita Zenoveiov de la Seed Consultants considera ca majoritatea companiilor vor apela in continuare la serviciile de strategie de brand, dupa ce in 2008 s-au concentrat in special pe lansarea de produse.

Pe de alta parte, Stefan Liute estimeaza o dezvoltare pe zona de branding digital.

In 2010, cel mai scump proiect de branding a fost cel al OMV Petrom, de circa 5 milioane de euro, care a inclus rebrandingul a 124 de benzinarii Petrom in Petrom V.

Grupul petrolier a fost urmat de brandul de tara, realizat de compania de marketing turistic THR-Asesores en Turismo cu un buget de aproape 900.000 euro.

Locul 3 in topul celor mai scumpe proiecte de branding din 2010 a fost ocupat de ziarul Romania Libera, care si-a improspatat imaginea in urma unei investitii de 500.000 euro.

Agentiile Brandient, BrandTailors, Grapefruit si Seed Consultants sunt printre principalii 10 jucatori de pe piata locala de branding.

Urmărește Daily Business pe Google News