Costi Mocanu, directorul executiv al Pro Tv, televiziunea care a difuzat timp de 10 sezoane meciurile Ligii Campionilor in Romania, descrie pierderea licitatiei ca pe un risc asumat, ca in oricare alt business.
„Suntem intr-un business in care drepturile vin si pleaca. Au fost momente cind am cistigat noi, acum sunt momente cand cistiga altii”, a declarat Mocanu pentru DailyBusiness.
Acesta a afirmat ca Pro Tv isi va canaliza resursele financiare alocate in prima instanta pentru meciurile Champions League in alte produse, urmand sa se pregateasca pentru licitatiile viitoare.
„Ii felicitam si ne vedem de treaba mai departe. Vom investi banii pe care nu-i mai cheltuim in alte produse. Avem timp sa ne pregatim un an si jumatate”, a precizat directorul Pro TV.
TVR nu s-a numarat printre televiziunile care s-au luptat pe drepturile TV ale ligii interne de fotbal, castigate cu 102 mil. euro de Antena 1 si RCS&RDS, oficialii postului public recunoscand ca sumele vehiculate erau mult prea „piperate” pentru bugetul public de care dispune.
„Pretul de pornire al licitatiei la Liga I a fost unul dezarmant. Dar se pare ca sint si televiziuni – in speta Antena 1 – care considera ca este o afacere profitabila chiar si la aceasta suma.,” a declarat producatorul sportiv Vlad Enachescu, intr-un interviu acordat miercuri publicatiei Gazeta Sporturilor.
Insa TVR si-a luat revansa adjudecandu-si pachetul care-i asigura transmisia celei mai urmarite competitii europene de fotbal inter-cluburi, care parea „rezervata” Pro TV. Din 1999, postul din Pache Protopopescu a reusit aproape sa transforme Champions League intr-o marca inregistrata.
Va reusi televiziune publica sa transforme meciurile din Champions League intr-o investitie rentabila – ca audienta si incasari din publicitate?
Analistul Iulian Comanescu este sceptic in acest sens, subliniind faptul ca TVR, in calitate de institutie publica, nu poate fi analizata in termenii de profit aplicabili fata de o companie privata.
„E greu de facut o evaluare in privinta TVR, acolo situatia contabila e atipica – imens de multi angajati, venituri mari din abonamente si asa mai departe. Oricum, nu putem judeca TVR ca pe o companie privata”, a spus Comanescu pentru DailyBusiness.
Potrivit analistului, banii cheltuiti de televiziunea de stat pe Champions League au ca tinta cresterea audientei, insa ratingul meciurilor ar putea sa aduca o performanta discordanta fata de misiunea declarata a TVR: servirea interesului public si rolul educativ.
„Nu stiu exact cum va folosi TVR meciurile. Probabil ca banii cheltuiti se leaga de caderea de audienta, dar meciurile ar face rating fara sa satisfaca misiunea TVR, interesul public si rolul educativ. Pe de alta parte, o televiziune buna trebuie sa fie in primul rand o televiziune la care se uita cineva, iar meciurile ar putea aduce lumea inapoi si pentru alte programe,” a afirmat acesta.
O alta intrebare: ar fi supra-licitat Pro TV daca ar fi anticipat marimea ofertei facute de TVR?
„Exista cel putin un semnal ca proprietarul american al Pro Tv, CME, nu doreste investitii consistente in Romania, in urmatorii ani. E vorba de un act aditional la intelegerea cu Adrian Sarbu, conform caruia acesta nu mai poate vinde ultimele cinci procente pana peste catava vreme. Pur si simplu cred ca CME are alte planuri”, a afirmat in acest sens Comanescu.