- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Cutremur in PR: Bugetele din 2009 scad cu 40%

07 Nov, 00:01 • sergiu.mihalcea
Cinci specialisti cu experienta pe piata de relatii publice din Romania au explicat pentru DailyBusiness.ro, din cinci puncte de vedere diferite, de ce anul viitor va fi unul dintre cei mai dificili din istoria tinerei industrii de PR. Un prim indiciu: bugetele clientilor vor fi taiate cu procente ce pot ajunge la 40% si chiar depasi acest nivel.
Cutremur in PR: Bugetele din 2009 scad cu 40%

Valoarea pietei de PR nu a fost inca stabilita prin studii de specialitate, insa este estimata la aproximativ 20 de milioane de euro la nivelul anului trecut. Primele 20 de agentii din piata obtin circa 80% din valoarea pietei. Cresterea pe acest an este estimata la circa 30%, insa pentru anul viitor predictiile sunt mult mai dificil de facut.

Anul 2009 va aduce, pe langa reduceri de bugete, disponibilizari de personal, modificarea modului in care companiile vor comunica in timpul crizei economice.

Imola Zoltan – managing partner McCann PR

Deocamdata, noi (n.r-agentia McCann PR) nu am resimtit o reducere a bugetelor de comunicare ale clientilor, dar avem o situatie in care un client a inghetat un contract de colaborare. Din partea celorlalti clienti, totusi, nu a fost vorba de o reducere a bugetelor nici macar la nivel de intentie. Majoritatea acestora, si in special cei din zona FMCG, continua la fel de intens comunicarea.

In ce priveste estimarile pe 2009, cred ca tendinta va fi de reducere a bugetelor de comunicare cu pana la 40%. Avem multi clienti multinationale, care depind financiar de felul in care criza va afecta grupul de companii din care fac parte, deci nu se poate sti de acum in ce fel vor comunica sau daca vor comunica anul viitor.

Cele mai afectate domenii in materie de comunicare sunt, si vor fi anul viitor, real-estate-ul, domeniul bancar, dar si retailul. De exemplu, daca in 2008 un lant de hypermarketuri a lansat 25 de noi magazine, in 2009 se va pune mai putin accent pe dezvoltare.

De asemenea, serviciile pe care le vor solicita clientii in 2009 se vor indrepta spre nivelul de baza, comunicate de presa si cateva evenimente, nu vor mai face lansari spectaculoase de produse sau servicii, nici nu se vor implica in noi proiecte de comunicare.

Agentiile de comunicare vor fi mai atente la costuri, s-ar putea ajunge chiar la restructurarea modelului de business, oferirea unei game de servicii care nu se afla pana la momentul respectiv in portofoliul agentiei, dar dictata de nevoile pietei si adoptate.

Salariile specialistilor din PR nu vor mai creste ca pana acum – in opinia mea, pana acum cresterea a fost nejustificata – iar angajatii vor trebui sa inteleaga situatia, vor ramane pentru ca nu vor avea alta optiune. Nu sunt exluse disponibilizarile, iar cei mai afectati vor fi oamenii de la nivelul de jos, juniori sau ultimii oameni angajati in agentia respectiva.

[quote=Imola Zoltan, managing partner McCann PR]La McCann PR nu se pune problema de disponibilizari, insa nu excludem posibilitatea daca situatia va fi grava[/quote]
Pentru 2009 nu ma astept la noi clienti, cred ca vom continua cu cei pe care ii avem deja in portofoliu. Oricum, anul viitor nu vor fi multe pitch-uri, iar batalia dintre agentii pe conturi se va da pe raportul costuri-calitate.

Agentia McCann PR, afiliata la reteaua internationala Weber Shandwick, una dintre cele mai reputate firme de Relatii Publice din intreaga lume, este divizia de relatii publice a Grupului McCann Erickson. McCann PR ofera consultanta in relatii publice, plecand de la planificare strategica si pana la construirea relatiilor cu liderii de opinie. Printre clientii agentiei se inumara Coca-Cola, Heineken, Microsoft, Aero Vodochody, Federatia Romana de Baschet sau Puma Romania.

Eliza Rogalski – managing partner Rogalski Grigoriu

In situatie de criza economica exista doua tabere in comunicare: agentiile de consultanta care vor avea de castigat de pe urma crizei si agentiile de PR care ofera o gama larga de servicii, unde se vor inregistra scaderi.

Pe piata romaneasca exista putine agentii care ofera servicii de managementul crizei, au experienta in domeniu si o fac bine; acestea vor fi supra-solicitate, iar fee-urile cerute de ele vor creste, deci si afacerile.

Agentiile de PR care ofera toata paleta de servicii vor incepe sa se clatine. Vom vedea respecializari, agentiile se vor orienta spre nevoile prezente ale pietei, dar vom vedea si falimente.

[quote=Eliza Rogalski, managing partner Rogalski Grigoriu]Pentru industria de comunicare, criza economica este o mare oportunitate sa-si dovedeasca valoarea in raport cu alte discipline[/quote]
Criza economica nu va afecta Rogalski Grigoriu pentru ca noi eram pregatiti pentru asa ceva; ne-am mai confruntat cu situatii de criza in trecut, chiar daca diferenta este ca cea de acum este una sistemica si nu a unei companii.

Ce se intampla acum in banci, imobiliare si in domeniile conexe seamana cu un virus de gripa aviara: toata lumea il cauta, vrea sa il inteleaga si sa-i gaseasca leac.

Clientii maturi cu care lucram isi redirectioneaza comunicarea. Daca pana acum ponderea cea mai mare o avea comunicarea de brand, de acum se va pune accent pe protejarea brandului.

Ca observatie personala, nu stiu daca e coincidenta sau nu, dar in fiecare an in care am avut alegeri, asta din 2000 incoace, anii respectivi s-au lasat cu trepidatii economice si falimente.

Rogalski Grigoriu Public Relations, parte a agentiei de publicitate Tempo, este specializata in managementul integrat al reputatiei organizatiilor si brandurilor.
Portofoliul de clienti ai agentiei include companii precum Agricola Bacau, Atlas Corporation, Baneasa Investments, BSG, BSR, Boom, Carlsrom Beverage, Cetelem, Deloitte Romania, Asociatia Erudio, Franke Romania, LaborMed Pharma, Millennium Bank, New Kopel Sixt, Ocif Group, Kiwi Finance, Petrom, Tassullo, Tuborg Romania.

Crenguta Rosu – managing partner DC Communications

Pe piata de comunicare exista mai multe tipuri de clienti. Sunt cei circumspecti care studiaza miscarile din piata si asteapta, cei direct afectati, cei care au planuit strategii de dezvoltare si continua sa le sustina, si mai sunt cei care continua in mod sustinut programul de comunicare de pana acum.

[quote=Crenguta Rosu,managing partner DC Communications]Situatia economica actuala i-a facut pe toti sa stea cu antenele ridicate. In toate domeniile starea principala este circumspectia.[/quote]
Piata se va misca in continuare, pot fi situatii in care o companie de talie medie care ar fi vrut sa lucreze cu o agentie pentru a externaliza comunicarea va fi descurajata de mediul economic actual. Oricum, solutia nu este reducerea bugetelor de comunicare in situatii de criza sau reducerea comunicarii.

In 2009, partea de consultanta ar putea deveni mai valoroasa si sa creasca, iar tendinta pentru anul viitor va fi de controlare mai atenta a bugetelor, fie ca e vorba de clienti sau de agentii.

DC Communications este o agentie full-service de PR, infiintata in 1995, care ofera servicii de comunicare corporatista, comunicare interna, comunicare financiara, comunicare B2B, monitorizarea si managementul riscurilor si comunicare institutionala, atat in mediu offline cat si online. Printre clientii agentiei se inumara companii precum Alstom Transport, Caroli Foods, Michelin Romania, Nokia Romania, Novensys Corporation sau Raiffeisen Bank.

Cristina Udrescu – managing partner al Creative Brand Communication

In conditiile economice actuale, cred ca se va dezvolta foarte mult comunicarea si serviciile de nisa. Clientii vor incepe sa se axeze pe tipul de comunicare – fie ca e vorba de comunicate de presa sau evenimente si asa mai departe – in functie de necesitati si isi vor analiza cu atentie sporita nevoile, fapt care va reorganiza serviciile oferite de catre agentiile de PR.

Multi clienti si-au anuntat intentia de a-si reduce considerabil bugetele de comunicare, iar discutiile dintre agentii si clienti privind stabilirea bugetelor pe 2009 au inceput deja.

Fiind puse in situatia de a reduce cheltuielile, companiile reduc din zonele care li se par mai putin importante.

[quote=Cristina Udrescu, managing partner CBC]Comunicarea nu are un rezultat imediat in afacerile companiei si de aceea poate fi considerata dispensabila[/quote]
Comunicarea este cea care construieste, consolideaza brandul, iar asta se intampla in timp, este nevoie de un efort continuu in acest sens. Daca se intrerupe procesul, reluarea lui dupa, sa zicem, incetarea crizei va fi de doua ori mai greu.

Companiile care au inteles necesitatea comunicarii pe perioada de criza sunt cele care au de castigat, pentru ca vor fi vizibile in continuare, iar cele care dispar din atentia publicului vor avea de suferit la capitolul imagine.

Creative Brand Communication(CBC), infiintata in 2005, este o agentie independenta de consultanta in comunicare si event management. Din portofoliul de clienti ai CBC fac parte companii precum Unilever South Central Europe, Microchip Technology Inc., Harris Stratex Networks, OSRAM Romania, Codecs, Ideal Heat, Cumpana, dar si brandurile Nicorette, Dero, Knorr, Delikat, Cif si Domestos.

Raluca Anghel – PR manager la A&M PR Agency

In intampinarea crizei, primul pas facut de noi a fost organizarea de intalniri cu clientii. Am inceput sa discutam strategia de abordare a situatiei care se prevedea pe piata si astfel am alcatuit o noua strategie care sa fie valabila in noile conditii.

De la inceputul crizei am pierdut un client, care a dorit incetarea colaborarii. Avea doua companii intr-un domeniu foarte nisat, luxury, si considera ca fiind atat de nisat in conditii de criza economica nu-l va mai baga nimeni in seama, asadar nu mai are nevoie de comunicare.

Primul impuls al unor companii a fost de a stopa comunicarea si a incheia contractul cu agentia de PR. Preferau sa plateasca penalizari pentru incetarea contractului, decat sa il continue, pentru a economisi fiecare banut. Stiu cazuri in care clientii au renuntat inclusiv la campanii in curs de derulare sau la cele deja planificate.

Mai sunt pe de alta parte clienti care au inteles necesitatea comunicarii pe timp de criza, insa, deocamdata, exista o mare reticenta in ce priveste discutarea bugetelor pe 2009, lucru care se facea de obicei chiar in aceasta perioada.

[quote=Raluca Anghel, PR manager A&M]Intr-o situatie de criza, cea mai mare greseala este intreruperea comunicarii[/quote]
In situatie de criza, pentru clienti este cel mai bine este raspunda prompt, dar mai ales onest, chiar si cand vine vorba de intrebari incomode. Este mai bine sa recunosti ca ai o problema si sa spui cum ai de gand sa o rezolvi, decat sa minti. Minciuna se intoarce impotriva ta ca un bumerang, mai ales in conditiile in care acum toata lumea e luata la bani marunti.

Anul viitor, agentiile isi vor gestiona mai atent resursele financiare, dar si cele umane, mai ales ca bugetele probabil se vor injumatati.

Va fi foarte important pentru agentie sa aiba o echipa unita si sa gestioneze tensiunea acumulata intern. Echipa este sensibila cand vine vorba de exemplu, de renuntarea la o campanie pentru un client care nu o mai vrea, iar echipa a alocat ore si zile de munca in acea campanie.

Inceputul lui 2009 va fi foarte greu, agentiile vor face eforturi considerabile pentru a castiga clienti noi.

Multe agentii mici vor disparea, dar nici cele mari nu vor fi scutite de efecte. Exista agentii care functioneaza pentru un singur client cu buget mare, iar daca acela va fi redus considerabil, agentia poate ajunge sa inchida, sau sa concedieze jumatate din echipa.

Clientii isi vor schimba obiceiurile de consum, se va merge pe internalizarea comunicarii si pe colaborari punctuale cu agentii de PR cand va fi nevoie de eforturi care depasesc resursele interne.

A&M PR Agency, infiintata in 2005, are un portofoliu de clienti care include companii si branduri precum Infopress Group, Ecomed, Eturia, Aectra, Dasimpex sau Andami.

Urmărește Daily Business pe Google News