- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Exportul de creatie imbogateste agentiile de publicitate locale mai mult cu imagine

31 Jul, 00:01 • andra.gheorghe
Exportul de creatie publicitara este o sursa inconstanta de venituri si, de multe ori, neinsemnata pentru business-ul agentiilor locale. Creativii romani au insa suficiente motive sa treaca granitele: castiga reputatie si sansa de a lucra cu clienti care au un stil mult mai "fair play" fata de nivelul obisnuit pe piata locala, au declarat pentru DailyBusiness.ro publicitari cu "export" in palmares.
Exportul de creatie imbogateste agentiile de publicitate locale mai mult cu imagine

Potrivit acestora, castigul de reputatie cantareste cel mai greu atunci cand creativii romani isi pun problema realizarii unui proiect pentru un partener strain.

„Si banii si imaginea sunt importante, poate cu un plus pentru capitolul reputatie, fiindca nu toate aceste campanii sunt banoase. E placut sa lucrezi, atat in Romania cat si in afara, cu un client care stie foarte bine ce vrea si cum sa ceara de la agentie acele lucruri”, afirma Sorin Tranca, creative si managing director-ul Friends Advertising, agentie cu afaceri de 2,5 mil. euro si care are experienta in campanii pentru clienti internationali.

Banii cad de multe ori chiar in plan secund in conditiile in care, la bilant, castigurile de la partenerii externi nu modifica semnificativ cifra de afaceri a companiei.

„Exportul este o sursa de venit inconstanta si fara o insemnatate anume, insa cu foarte multe invataminte si care confera multa satisfactie”, in special prin increderea cu care agentiile externe sunt dispuse sa isi crediteze partenerii, explica Sorin Tranca. „Sunt clienti cu care lucrezi, de multe ori, fara sa-i cunosti, si care iti incredinteaza bugete si responsabilitati foarte mari”, a completat acesta.

Potrivit lui Tranca, de obicei nu exista diferentieri mari intre onorariile percepute de o agentie pentru un proiect international si unul local. „Onorariile variaza de la client la client, pot fi uneori mult mai mari, alteori la acelasi nivel ca in cazul unui client local. Depinde foarte mult de tipul de campanie, brandul promovat, mediile prin care se face promovarea Dar ce trebuie spus este ca aceste pitchuri, spre deosebire de multe alte pitchuri de la noi, nu se transforma in simple licitatii”, adica accentul este pus de client pe calitatea ofertei si nu doar pe pretul cel mai mic, explica Tranca.

Ideile proaspete, abordarea noua, evitarea cliseelor de comunicare din zonele respective sunt o parte din avantajele nominalizate de reprezentantii Friends cand vine vorba de colaborarea cu clienti din afara Romaniei.

O alta diferenta este abordarea deschisa a informatiilor legate de bugete.

„Au mai multa libertate si mai multa incredere intr-un partener. Isi anunta bugetele de la inceput. La noi, in multe cazuri, e munca de detectiv sa-ti dimensionezi campania, fiindca se practica o secretomanie in a declara bugetul – sau agentiile participante, spre exemplu. E contraproductiv, fiindca o agentie nu e o un hot, ci un specialist care ofera solutii. Cum ar fi sa mergi la Carrefour si sa nu ti se spuna pretul la raft? Ci sa trebuiasca sa faci o oferta… interesanta? Publicitatea poate fi, uneori, absurda”, spune Tranca.

Alexandru Dumitrescu, deputy creative director McCann Erickson Romania, una dintre agentiile romanesti cu istorie in domeniul exportului creativ, remarca si avantajul unei comunicari mai rapide, mai eficiente cu clientul international.

„Feedback-ul este mai rapid, sau mai degraba lantul decizional este mai scurt, cel putin in cazul multinationalelor”, afirma acesta.

Nu toate agentiile acced insa usor la un client extern. „In general, agentiile multinationale au mai multe sanse de a primi astfel de cereri, ele venind prin retea. In cazul agentiilor independente, acest gen de proiecte apar in urma unor pitchuri internationale”, explica Sorin Tranca.

Companie multinationala, McCann a exportat in special campanii realizate in Romania pentru clientii agentiei, acestea fiind extinse la nivel regional, potrivit lui Alexandru Dumitrescu.

Pana in prezent, agentia a exportat aproape intregul portofoliu de reclame Dorna, nu doar in Europa Centrala si de Est, ci si in tari ca Pakistan sau Turcia.

Si la „ei” sunt pitch-uri aranjate

Sunt si aspecte care complica relatia dintre creativ si clientul extern. „Exista barierele culturale, de limba, fenomene specifice unor anumite tari, care necesita un mare efort de documentare si aculturalizare. Pentru ca altfel, e greu sa tratezi intr-un mod creativ relevant pentru targetul din tara respectiva”, afirma Dirzeanu.

In plus, pitch-urile „aranjate”, despre care se vorbeste frecvent pe piata locala, apar si in afara.

„Cred ca nu exista nicio agentie care sa nu fi participat vreodata la un pitch aranjat. Din pacate, iti dai seama ca este aranjat numai dupa ce este anuntat castigatorul sau dupa ce vezi campania implementata. Sigur, te enervezi cand iti sunt furate ideile, dar… dai din umeri pentru ca nu prea ai ce face. Nu poti decat sa incerci sa inveti din greseli si sa refuzi sa mai participi la pitchuri care ti se par dubioase inca de la bun inceput”, sustine creativul de la McCann.

Creativii locali exporta din 2000

Primul export Friends Advertising s-a concretizat in 2005, cand agentia a fost invitata sa participe la o licitatie internationala pentru contul Canon pe Europa Centrala si de Est, cand s-a „luptat” cu Cehia si Polonia, adjudecandu-si contul.

A urmat un proiect mai mic, creat de agentie tot in 2005, care promova materialele corporate Siemens de Craciun, pitch in care agentia a intrat impreuna cu alte 7 agentii din regiune, proiect care a condus si la preluarea contului corporate Siemens in Romania.

Printre clientii gestionati de agentie de-a lungul timpului se numara EclipseSat (Londra), RougeTV (Turcia), Axxon (furnizor de securitate video din Rusia).

Exportul de creatie din Romania a inceput in 2000, atunci cand agentia D’Arcy a realizat prima campanie difuzata exclusiv in afara Romaniei, care promova serviciile producatorului de iachturi Azimut in tari ca Brazilia, SUA, Italia sau Grecia.

Dupa ce D’Arcy a „spart gheata”, au inceput si filialele din Romania ale marilor grupuri de comunicare internationale sa produca creatie pentru clienti straini. Printre agentiile care au exportat campanii se afla Grey, Lowe&Partners, Publicis, Ogilvy sau McCann Erickson.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Andra Gogan, martoră a incendiilor devastatoare din Los Angeles: „Suntem pregătiți să plecăm în caz de de evacuare. E panică”
Andra Gogan, martoră a incendiilor devastatoare din Los Angeles: „Suntem pregătiți să plecăm ...
Prognoză optimistă! Economia României va accelera, în 2025
Prognoză optimistă! Economia României va accelera, în 2025
Pensiile românilor întârzie în ianuarie 2025. Când își vor primi seniorii României primii bani din acest an
Pensiile românilor întârzie în ianuarie 2025. Când își vor primi seniorii României primii bani ...
Scapă de facturi uriaşe şi evită accidentele casnice! Cele 7 aparate electrocasnice pe care trebuie să le scoţi din priză înainte de culcare
Scapă de facturi uriaşe şi evită accidentele casnice! Cele 7 aparate electrocasnice pe care trebuie ...
Coaliția a hotărât data alegerilor prezidențiale: 4 mai, respectiv 18 mai 2025. Crin Antonescu rămâne candidatul comun
Coaliția a hotărât data alegerilor prezidențiale: 4 mai, respectiv 18 mai 2025. Crin Antonescu rămâne ...
Numerele de înmatriculare interzise în România. Șoferii nu pot folosi aceste combinații de litere și cifre
Numerele de înmatriculare interzise în România. Șoferii nu pot folosi aceste combinații de litere ...
Toți șoferii trebuie să știe ce drepturi au dacă primesc o amendă abuzivă. Pașii prevăzuți în Codul Rutier
Toți șoferii trebuie să știe ce drepturi au dacă primesc o amendă abuzivă. Pașii prevăzuți ...
Modul secret în care supermarketurile își spionează clienții și angajații. Dezvăluirile unei casierițe
Modul secret în care supermarketurile își spionează clienții și angajații. Dezvăluirile unei ...
Care e cea mai mare pensie din Armata Română. Ministrul Apărării: „Vreau să demontez un mit”
Care e cea mai mare pensie din Armata Română. Ministrul Apărării: „Vreau să demontez un mit”
Analiză – Ce se va întâmpla în 2025 cu leul în raport cu euro și dolarul. Care sunt cele mai mari riscuri pentru România
Analiză – Ce se va întâmpla în 2025 cu leul în raport cu euro și dolarul. Care sunt cele ...
Prognoza meteo 9 ianuarie 2025. Cum e vremea în țară, la munte și în Capitală
Prognoza meteo 9 ianuarie 2025. Cum e vremea în țară, la munte și în Capitală
Ce efecte are „ordonanța trenuleț” asupra economiei. Se taie facilitățile IT-iștilor, dezastru pentru muncitorii din construcții, agricultură și industria alimentară
Ce efecte are „ordonanța trenuleț” asupra economiei. Se taie facilitățile IT-iștilor, dezastru ...
Oferte de excepție la Lidl la început de 2025. Cele mai căutate produse vor fi disponibile la raft începând de joi, 9 ianuarie
Oferte de excepție la Lidl la început de 2025. Cele mai căutate produse vor fi disponibile la raft ...
Interzis din ianuarie 2025! Decizie foarte importantă privind alimentele din magazine
Interzis din ianuarie 2025! Decizie foarte importantă privind alimentele din magazine
Daniel Onoriu a fost condamnat definitiv la 2 ani și 6 luni de închisoare. Avocata fostului pilot: „Ori se omoară, ori face ceva”
Daniel Onoriu a fost condamnat definitiv la 2 ani și 6 luni de închisoare. Avocata fostului pilot: ...
Angajări 2025. Care sunt cele mai căutate locuri de muncă din România: „Cele mai disponibile rămân în profesii tradiționale”
Angajări 2025. Care sunt cele mai căutate locuri de muncă din România: „Cele mai disponibile ...
Supermarketul „La Cocoș” din Brașov se va deschide pe 24 ianuarie. Retailerul oferă salarii de peste 7.000 de lei
Supermarketul „La Cocoș” din Brașov se va deschide pe 24 ianuarie. Retailerul oferă salarii ...
Cât costă ceasul elvețian rar pe care îl poartă Mark Zuckerberg. Accesoriul de lux cu care a atras toate privirile
Cât costă ceasul elvețian rar pe care îl poartă Mark Zuckerberg. Accesoriul de lux cu care a atras ...