Potrivit acestora, castigul de reputatie cantareste cel mai greu atunci cand creativii romani isi pun problema realizarii unui proiect pentru un partener strain.
„Si banii si imaginea sunt importante, poate cu un plus pentru capitolul reputatie, fiindca nu toate aceste campanii sunt banoase. E placut sa lucrezi, atat in Romania cat si in afara, cu un client care stie foarte bine ce vrea si cum sa ceara de la agentie acele lucruri”, afirma Sorin Tranca, creative si managing director-ul Friends Advertising, agentie cu afaceri de 2,5 mil. euro si care are experienta in campanii pentru clienti internationali.
Banii cad de multe ori chiar in plan secund in conditiile in care, la bilant, castigurile de la partenerii externi nu modifica semnificativ cifra de afaceri a companiei.
„Exportul este o sursa de venit inconstanta si fara o insemnatate anume, insa cu foarte multe invataminte si care confera multa satisfactie”, in special prin increderea cu care agentiile externe sunt dispuse sa isi crediteze partenerii, explica Sorin Tranca. „Sunt clienti cu care lucrezi, de multe ori, fara sa-i cunosti, si care iti incredinteaza bugete si responsabilitati foarte mari”, a completat acesta.
Potrivit lui Tranca, de obicei nu exista diferentieri mari intre onorariile percepute de o agentie pentru un proiect international si unul local. „Onorariile variaza de la client la client, pot fi uneori mult mai mari, alteori la acelasi nivel ca in cazul unui client local. Depinde foarte mult de tipul de campanie, brandul promovat, mediile prin care se face promovarea Dar ce trebuie spus este ca aceste pitchuri, spre deosebire de multe alte pitchuri de la noi, nu se transforma in simple licitatii”, adica accentul este pus de client pe calitatea ofertei si nu doar pe pretul cel mai mic, explica Tranca.
Ideile proaspete, abordarea noua, evitarea cliseelor de comunicare din zonele respective sunt o parte din avantajele nominalizate de reprezentantii Friends cand vine vorba de colaborarea cu clienti din afara Romaniei.
O alta diferenta este abordarea deschisa a informatiilor legate de bugete.
„Au mai multa libertate si mai multa incredere intr-un partener. Isi anunta bugetele de la inceput. La noi, in multe cazuri, e munca de detectiv sa-ti dimensionezi campania, fiindca se practica o secretomanie in a declara bugetul – sau agentiile participante, spre exemplu. E contraproductiv, fiindca o agentie nu e o un hot, ci un specialist care ofera solutii. Cum ar fi sa mergi la Carrefour si sa nu ti se spuna pretul la raft? Ci sa trebuiasca sa faci o oferta… interesanta? Publicitatea poate fi, uneori, absurda”, spune Tranca.
Alexandru Dumitrescu, deputy creative director McCann Erickson Romania, una dintre agentiile romanesti cu istorie in domeniul exportului creativ, remarca si avantajul unei comunicari mai rapide, mai eficiente cu clientul international.
„Feedback-ul este mai rapid, sau mai degraba lantul decizional este mai scurt, cel putin in cazul multinationalelor”, afirma acesta.
Nu toate agentiile acced insa usor la un client extern. „In general, agentiile multinationale au mai multe sanse de a primi astfel de cereri, ele venind prin retea. In cazul agentiilor independente, acest gen de proiecte apar in urma unor pitchuri internationale”, explica Sorin Tranca.
Companie multinationala, McCann a exportat in special campanii realizate in Romania pentru clientii agentiei, acestea fiind extinse la nivel regional, potrivit lui Alexandru Dumitrescu.
Pana in prezent, agentia a exportat aproape intregul portofoliu de reclame Dorna, nu doar in Europa Centrala si de Est, ci si in tari ca Pakistan sau Turcia.
Si la „ei” sunt pitch-uri aranjate
Sunt si aspecte care complica relatia dintre creativ si clientul extern. „Exista barierele culturale, de limba, fenomene specifice unor anumite tari, care necesita un mare efort de documentare si aculturalizare. Pentru ca altfel, e greu sa tratezi intr-un mod creativ relevant pentru targetul din tara respectiva”, afirma Dirzeanu.
In plus, pitch-urile „aranjate”, despre care se vorbeste frecvent pe piata locala, apar si in afara.
„Cred ca nu exista nicio agentie care sa nu fi participat vreodata la un pitch aranjat. Din pacate, iti dai seama ca este aranjat numai dupa ce este anuntat castigatorul sau dupa ce vezi campania implementata. Sigur, te enervezi cand iti sunt furate ideile, dar… dai din umeri pentru ca nu prea ai ce face. Nu poti decat sa incerci sa inveti din greseli si sa refuzi sa mai participi la pitchuri care ti se par dubioase inca de la bun inceput”, sustine creativul de la McCann.
Creativii locali exporta din 2000
Primul export Friends Advertising s-a concretizat in 2005, cand agentia a fost invitata sa participe la o licitatie internationala pentru contul Canon pe Europa Centrala si de Est, cand s-a „luptat” cu Cehia si Polonia, adjudecandu-si contul.
A urmat un proiect mai mic, creat de agentie tot in 2005, care promova materialele corporate Siemens de Craciun, pitch in care agentia a intrat impreuna cu alte 7 agentii din regiune, proiect care a condus si la preluarea contului corporate Siemens in Romania.
Printre clientii gestionati de agentie de-a lungul timpului se numara EclipseSat (Londra), RougeTV (Turcia), Axxon (furnizor de securitate video din Rusia).
Exportul de creatie din Romania a inceput in 2000, atunci cand agentia D’Arcy a realizat prima campanie difuzata exclusiv in afara Romaniei, care promova serviciile producatorului de iachturi Azimut in tari ca Brazilia, SUA, Italia sau Grecia.
Dupa ce D’Arcy a „spart gheata”, au inceput si filialele din Romania ale marilor grupuri de comunicare internationale sa produca creatie pentru clienti straini. Printre agentiile care au exportat campanii se afla Grey, Lowe&Partners, Publicis, Ogilvy sau McCann Erickson.