„Sumele alocate bugetelor de CSR sunt suficiente, insa efectele investitiilor nu sunt vizibile”, a declarat pentru DailyBusiness Bogdan Diaconu, project manager in cadrul organizatiei Forum for International Communications. „Motivul – programele sociale nu sunt evaluate si nu au o dimensiune strategica, nu sunt concepute in acord cu obiectivele de dezvoltare ale companiilor, cu specificul industriilor, cu asteptarile grupurilor cointeresate”.
Forum for International Communications a initiat, in martie 2006, programul CSR-Romania, avand ca obiective popularizarea conceptelor si modelelor de management etic si de CSR, promovarea campaniilor de implicare sociala a companiilor, analiza practicilor si strategiilor de CSR de pe piata romaneasca. Proiectul este sustinut de companii precum Microsoft, Siveco sau Alexandrion.
[quote= Bogdan Diaconu, project manager al CSR Romania]CSR-ul ar trebui in primul rand sa se indrepte catre problemele de mediu, catre programe dedicate angajatilor, catre implementarea de standarde de calitate, si mai putin catre actiuni de caritate[/quote]
Desi majoritatea companiilor isi fac publice campaniile de CSR, in majoritatea cazurilor, bugetele dar si strategiile acestor programe sunt confidentiale, exceptie facand fundatiile corporatiste, care se ocupa in special de activitati caritabile, si isi permit o oarecare transparenta in buget si in strategie.
„In cea mai mare parte, website-urile fundatiilor corporatiste publica nu doar informatii despre programele desfasurate ci si bugetele dedicate actiunilor sociale. Compania Petrom, fundatia Vodafone, fundatia Orange, fundatia Ronald McDonald sunt cateva dintre putinele institutii care isi fac publice bugetele investite in programe sociale”, spune Bogdan Diaconu.
Petrom declara ca este compania care a investit cei mai multi bani in proiecte sociale. „In ultimii 3 ani, Petrom a cheltuit 16 milioane euro pentru astfel de programe. La inceputul acestui an, am anuntat, de asemenea, ca in 2007 si 2008 vom investi 10 milioane de euro in proiecte de responsabilitate,” a spus pentru DailyBusiness Mona Nicolici, managerul de comunicare CSR al Petrom.
Reprezentantii companiei de telefonie mobila Orange Romania au afirmat ca din 2003 pana in prezent au triplat bugetul alocat programelor de CSR, dar nu au comunicat totalul sumelor alocate in aceasta directie. „Pot sa va spun, ca exemplu, ca Orange a investit in ultimul proiect de responsabilitate, realizat in colaborare cu fundatia Adept, in jur de 350.000 de euro, urmand ca in 2008 sa investeasca inca 200.000 de euro, iar un alt proiect important a avut parte de un buget de cateva sute de mii de euro,” a afirmat Anca Teiosanu, purtator de cuvant al Orange Romania.
Proiectele sociale sustinute de operatorul de telefonie mobila Vodafone,prin fundatia Vodafone Romania, au depasit in 2007 suma de 1,74 mil. euro, cele mai multe proiecte venind in sprijinul copiilor si al batranilor, au spus reprezentantii companiei.
Fundatia Vodafone Romania este o organizatie romaneasca non-guvernamentala cu statut caritabil, distincta de operatiunile comerciale ale Companiei. Activitatea Fundatiei Vodafone Romania este finantata de catre Companie, printr-un buget anual.
Oficialii retailerului de mobilier Ikea au afirmat, la randul lor, ca nu au un buget prestabilit pentru platforma de CSR, proiectele sociale ale companiei constand in activitati de protejare a mediului prin actiuni de voluntariat, si oferirea de ajutoare celor defavorizati.
In 2008, investitiile in proiecte sociale vor creste. Orange, de pilda, a anuntat ca va aloca un buget cu 20% mai mare fata de acest an. Totusi, cei care contorizeaza activitatile CSR atrag atentia asupra gradului de eficienta si a modului in care percep firmele romanesti scopul acestora.
„Atata timp cat nu fac parte din politicile de dezvoltare ale companiilor, programele de CSR nu pot avea efecte vizibile asupra evolutiei firmelor. CSR-ul ar trebui in primul rand sa se indrepte catre problemele de mediu, catre programe dedicate angajatilor, catre implementarea de standarde de calitate, si mai putin catre actiuni de caritate”, a precizat Bogdan Diaconu, project manager al CSR Romania.
Programele de CSR nu sunt relevante doar in privinta investitiilor, a continuat Diaconu, subliniind impactul lor asupra grupurilor cointeresate, de la actionari sau investitori, pana la angajati, clienti, comunitati locale.
In prezent, in Romania nu exista institutii care sa dispuna de mijloacele necesare de contorizare a eficientei si a CSR-ului implementat de companii, si nici managerii nu par sa fie interesati de rezultatele masurabile ale unor programe care dispun de finantari consistente.
„Exista studii superficiale, care apreciaza, de fapt, investitiile in actiuni filantropice, nu investitiile in programe de CSR autentice. Sper ca in 2008, pe langa faptul ca banii vor fi mai multi, aceste bugete vor fi mai bine orientate si mai bine administrate si ca managerii vor dori sa vada mai clar ce beneficii le aduc aceste investitii”, a continuat Diaconu.
Reprezentantii Petrom, pe de alta parte, spun ca au o strategie clara de implementare a programelor de CSR, elaborata de o echipa de specialisti care deruleaza, concomitent cu activitatile externe, campanii interne pentru angajatii Petrom.
Platforma de responsabilitate sociala Petrom, „Respect pentru Viitor”, reprezinta primul proiect de responsabilitate sociala al companiei in anul 2007. Din platforma face parte proiectul „Parcurile Viitorului”, care presupune reamenajarea a cinci parcuri la nivel national pana in 2008, primele trei fiind deja finalizate.
Alte companii mari din Romania care investesc in CSR sunt Coca Cola, Holcim, Carpatcement, Zentiva.