Andrei Bortun, managing partnerul Millenium Communications, agentie cu activitati inclusiv pe piata de BTL (evenimente), estimeaza investitiile realizate de clienti pe nisa de evenimente corporate la mai putin de 10 milioane euro, suma cu 10%-20% mai redusa fata de cea din 2009.
„Evenimentele nu au scazut neaparat ca numar anul acesta. Ba chiar dimpotriva, daca ar fi sa ma raportez la toate proiectele pe care le-am castigat sau pentru care am licitat noi (n.r – Millenium Communications), as putea spune ca au fost mai multe in 2010 chiar si decat in 2008. Scaderea este insa evidenta in bugetele alocate. Clientii au fost foarte atenti la fiecare cheltuiala pe care o presupune organizarea unui eveniment”, a explicat Bortun.
Daca din detaliile practice ale unui eveniment, precum catering, locatii, speakeri, nu au avut cum sa taie, pentru a nu altera calitatatea, in schimb organizatorii au alocat mult mai putini bani pentru partea artistica a evenimentului, potrivit acestuia.
In prezent, subliniaza Bortun, niciun client nu investeste mai mult de 100.000 euro intr-un eveniment corporate de amploare.
Un buget mediu operat in piata se ridica la cateva zeci de mii euro, sustine si Ioana Mucenic, sefa agentiei de BTL Pastel Age, unul dintre jucatorii importanti de pe nisa de evenimente.
Ea subliniaza insa, ca ce a a fost mai greu pe piata de BTL a trecut, viitorul promitand cresteri.
„In 2009 starea de panica era mult mai acuta decat acum. Si in 2010 s-au cheltuit mai putini bani, insa din alte ratiuni. Anul trecut au taiat si au inghetat bugete din teama, din incertitudine, nu stiau pana unde pot si daca pot investi. Anul acesta au fost chibzuiti, am observat un comportament calculat, echilibrat. Au analizat in detaliu fiecare cheltuiala”, afirma managing partner-ul Pastel Age.
Dupa un 2009 caracterizat de „scadere drastica” si un 2010 „foarte calculat”, anul viitor se arata intr-o lumina ceva mai pozitiva.
„La cum arata totul in tara asta mi-e teama sa ma mai astept la ceva”, glumeste amar Andrei Bortun, „insa la cum ne miscam, si la cum se comporta si colegii nostri din industrie, as indrazni sa vorbesc despre o crestere usoara, de 5% -10% pentru 2011”, adauga acesta.
Si Ioana Mucenic, sefa Pastel Age, inainteaza aceleasi procente de evolutie, 5% -10%, pentru piata locala de evenimente corporate in 2011, comparativ cu 2010.
Millenium Communications, agentie activa pe nisa de BTL, PR si branding, a raportat in 2009 venituri de circa 2,5 milioane euro. Potrivit unei declaratii anterioare a lui Bortun, BTL-ul va aduce companiei incasari de circa 1 milion de euro anul acesta, ceea ce ar situa compania pe primul loc in topul agentiilor organizatoare de evenimente.
Portofoliul de clienti al Millenium include companii ca ING Bank, Procter & Gamble, Cosmote, Samsung Romania sau Unilever.
Pastel Group, compania de comunicare care inglobeaza divizia de BTL Pastel Age, a terminat 2009 cu afaceri de circa 300.000 euro. Pentru 2010, sefa companiei preconizeaza o scadere de 30% a veniturilor generate prin organizarea de evenimente.
Printre clientii Pastel Group se numara Petrom S.A. – Grup OMV, L’Oreal Romania, Unilever Food Solutions, Heidi Chocolat, La Fantana, HR-Club, Epson Romania, Remedio, Chello Central Europe.
Alte companii locale care activeaza in zona de evenimente corporate sunt Evensys, Media Management Institute sau Forum Invest.