DailyBusiness
:Cat de puternic se resimte criza in Europa, respectiv in Turcia, pe pietele de media?
Hatice Kolat: Aud tot felul de informatii ingrijoratoare, nu neaparat pe segmentul TV, ci in toata media. Companii ca Sony, Disney si alte nume foarte mari, cu milioane de angajati in toata lumea, recurg la reduceri de costuri, concediaza, poate pentru a fi mai eficiente. In orice situatie de criza, primul lucru la care te gandesti este sa micsorezi numarul personalului, care nu reprezinta o solutie, in opinia mea. Norocul nostru – ca sa-i spun asa – este ca am mai trecut prin astfel de crize de multe ori, in Turcia.
DB: Cum rezista, atunci, media?
HK: Dupa criza, sau in momentul in care lucrurile se indreapta cat de cat spre normal, bugetele vor reveni la normal. Cel mai important lucru este pastrarea calmului si sa stii de unde poti incepe taierea costurilor. Aici, in Romania, cred ca pietele au inteles un pic mai tarziu – fata de cele europene – faptul ca criza va veni.
[quote]Ma astept la o scadere de 10-15% a pietei TV[/quote]
DB: Nu ati incercat sa trageti un semnal de alarma?
HK: Cand vorbeam cu colegii mei din Romania si le spuneam ca urmeaza o perioada grea, cu o criza foarte mare, si trebuie sa fie pregatiti, sa ia niste masuri de prevenire, nimeni nu a inteles despre ce vorbesc. Cred ca undeva in octombrie am avut discutia asta, iar directorul nostru de vanzari a inceput sa cerceteze piata, dar nimeni nu spunea nimic de criza, din contra se vorbea despre cresterea bugetelor de advertising.
Acum se vorbeste, evident, despre scaderi. Atunci am zis, ok, hai sa mai asteptam un pic, pentru ca in mod evident nimeni nu realiza ca ceva grav sta sa se intample. Iar acum suntem pusi in fata unui fapt implinit: toata lumea este atinsa de criza.
DB: Cat de greu va suporta media din Romania aceasta criza?
HK: Cred ca totusi, Romania nu va fi atat de afectata. Comparativ, in oricare alta piata mare, ca cea din Franta sau Germania, cu bugete imense, au loc efecte pe masura. Intr-o tara mica, cum e Romania, unde si bugetele sunt mici, implicit efectele crizei vor fi mai scazute. In Turcia situatia este oarecum diferita.
DB: In ce sens?
HK: Toate televiziunile si-au luat masuri de precautie din timp, pas cu pas. Si-au redus costurile, au renegociat si resemnat contractele cu marii producatori. Oarecum au reusit sa micsoreze costurile, sa le controleze, si au facut bugete pe termen scurt. Pentru ca nu este suficient de evident cat de mult va dura criza. Poate un an, jumatate de an, sau poate 4. Dar au facut bugete trimestriale, pe care le verifica in continuu.
DB: Are aceasta recesiune aspecte pozitive, pentru televiziuni?
HK: In criza, oamenii nu se mai duc la cinema, la restaurant, in cluburi, si atunci ce pot face? Stau acasa si isi iau portia de divertisment de la la televizor. Deci televiziunea va deveni mai populara, in opinia mea. Televiziunea va ramane principalul „obiect” de divertisment, deci, logic ar fi sa nu tai toate bugetele pe TV. Tinem acest discurs tuturor clientilor mari, si la finalul zilei sunt de acord, pentru ca vad rezultatele. Isi pun problema ca poate – intr-adevar lumea se uita la televizor, vede reclame, dar nu are suficienti bani de cheltuit. Si totusi oamenii vor continua sa traiasca, sa manance, sa faca toate lucrurile indispensabile. In consecinta, conceptul de televiziune va creste si efectul crizei in Romania va fi mai mic decat in alte regiuni.
DB: Si totusi televiziunile se resimt.
HK: In Romania exista prea multe posturi TV, care sunt prea mici. Deci, consider ca aceste posturi mici si numeroase vor fi cele mai afectate de criza. Poate vor disparea, poate vor cauta niste cumparatori. Din nou, toate crizele aduc si o doza considerabila de oportunitati pentru investitori, in opinia mea. Cred ca numarul de televiziuni si posturi radio va scadea. Dar cele mari vor ramane.
DB: Care sunt masurile anti-criza pe care le vedeti?
HK: Trebuie sa reinventam, sau sa inventam alte zone pentru venituri alternative.
DB Ce fel de zone „alternative”?
HK: Ar putea fi teleshopping, call-TV, concursuri. Lucram pe toate aceste zone. Sunt parte a strategiei noastre. Mai ales acum, din cauza crizei, ne vom concentra pe aceste activitati. Din advertisingul clasic nu poti scoate mai mult. Insa daca ai performante bune, poti creste. Chiar daca piata scade, „portia” ta poate urca. In acelasi timp, trebuie sa gasesti alternative pentru a obtine mai multi bani. Si, bineinteles, sa ai control asupra costurilor. De aceea, anul acesta nu cred ca ne vom concentra pe proiecte foarte mari. Desi e prea devreme sa ne pronuntam. Asteptam si vom vedea ce se va intampla. Deocamdata nu ne putem gandi la programe foarte mari, complexe. Business-ul „de zi cu zi” in momentul de fata este controlul si eficientizarea costurilor, acestea sunt masurile cheie pe care le aplicam.
DB: Trusturi mari din Romania si-au eficientizat costurile prin disponibilizari sau reduceri salariale. Va recurge si Dogan la astfel de masuri „anti-criza”?
HK: In cazul nostru, cred ca nu e cazul sa recurgem la asa ceva. Suntem inca un post nou pe piata. Si nici nu avem o echipa „aglomerata” ca a altora. Din prima zi, suntem inca impreuna, in aceeasi formula. In acest caz, nu avem de ce sa concediem. Dar, bineinteles, exista cateva programe pe care nu le vom continua, atunci nici oamenii care sunt implicati in acele programe nu au de ce continua. Sunt angajati care lucreaza pe baza de contract determinat. In viitor, daca vom lansa programe noi, vom rediscuta cu ei. Insa nu ne dorim si nici nu planuim sa disponibilizam angajati, si incercam sa ne axam atentia pe toate resursele, pentru a avea o productie profitabila. A scadea numarul oamenilor sau a ingheta salariile nu intra in prioritatile nostre, Dar, dupa cum am spus, e prea devreme sa ne pronuntam. „Wait and see” este politica noastra.
DB: Ce pastrati si ce „taiati” din grila de anul acesta?
HK: Tot ce avem de succes vom pastra. Lucram la un nou tip de program, cu un buget rezonabil. Nu ne permitem luxul de a astepta 10 saptamani pentru a vedea daca va fi un format de succes sau nu. Vom fi mai rapizi decat in trecut, trebuie sa actionam repede, pentru ca nu ne permitem sa pierdem nici macar o zi. Aceasta va fi o mica schimbare in strategia Dogan.
DB: La ce venituri din publicitate va asteptati anul acesta?
HK: Ce pot spune este ca pe fondul imbunatatirii performantelor si a evolutiei postului, se vad efecte pozitive asupra veniturilor. Bineinteles, nu putem compara ce se intampla azi, cu ce s-a intamplat anul trecut. Dar stim ca avem un viitor aici. Avem un business plan de care ne apropiem. In ianuarie 2009 am avut un inceput bun. Daca ne raportam la restul jucatorilor de pe piata, am avut un „load ratio” (n.r: grad de ocupare a spatiului destinat reclamelor) mai ridicat. Am inregistrat o crestere a incasarilor in ianuarie, fata de anul trecut.
DB: Care a fost „motorul” acestei evolutii?
HK: Atat echipele noastre de vanzari, cat si performantele postului de televiziune. Iar lunile acestea crestem mai mult. Acest an este important pentru noi, mai mult decat inceputurile. Luna trecuta ne-am situat in top 3 televiziuni, si pe doi in timpul sarbatorilor. Oamenii nu pot nega ca exista un post de televiziune intitulat Kanal D. Am atins o parte considerabila a audientei, cel putin in timpul zilei, cand suntem foarte puternici. Chiar si in prime time, in anumite nopti ne-am situat pe locurile 2 si 3.
DB: Cum credeti ca se va comporta piata TV in 2009, fata de anul trecut?
HK: Din nou, cred ca e prea devreme sa ma pronunt. In noiembrie 2008 asteptarile vedeau o crestere de 20% pentru 2009. Acum, as putea spune ca ma astept la o scadere de 10%-15%. Bineinteles, e o estimare, e prea devreme sa spun ceva sigur. Suntem abia in februarie, urmeaza alte 10 luni. Dar, intr-un prim scenariu, cred ca vom infrunta o scadere de 10%-15%.
DB: Ce „politica” va adopta anul acesta Dogan Media in Romania? Va ramane pe pozitie sau isi propune sa se extinda ?
HK: Se intampla un lucru foarte ciudat. Desi este criza, noi abia construim. Vom creste investitiile si anul acesta. Toata lumea e precauta si asa suntem si noi. Asteptam, prospectam, facem cativa pasi, dar cu siguranta nu vrem sa ramanem o televiziune „stabila”. Nu vrem sa ne rezumam la ce am facut pana acum, nu gandim „suntem buni, suntem in top 3, sau 5, hai sa ramanem aici”. Suntem foarte agresivi si am dovedit-o. Insa ne asteapta un drum lung in fata. Inca trebuie sa facem cateva ajustari raportate la conditiile de pe piata. Nu putem cheltui oricat, chiar daca piata este cum este si banii lipsesc. Inainte de toate sta business-ul. Ne concentram si asupra costurilor si a profitului. Dorinta noastra este sa crestem si anul acesta.
DB:V-ati propus achizitii anul acesta?
HK: Achizitiile sunt prezente permanent in planurile noastre. Criza aduce si oportunitati neasteptate. Trebuie sa fim alerti, sa construim relatii. Poate ca vom face achizitii anul acesta, poate nu. Dar asta este „natura noastra”, venim dintr-un grup media mare. Sa fim prezenti pe piata doar cu o televiziune, e dificil. Planul e sa ne extindem. Nu stim exact daca se va intampla anul acesta, anul viitor, sau poate peste 5 ani. Daca nu ar fi fost criza, cu siguranta as fi spus ca pana la finalul anului vom achizitiona ceva. Dar as fi nebuna sa zic ceva de genul acesta acum. Totusi, vom urmari toate oportunitatile, ofertele care ar putea aparea.