Cele patru ministere sunt Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Administratiei si Internelor.
De asemenea, studiul mai arata ca in Guvernul Romaniei, departamentul de comunicare si relatii publice nu este folosit la capacitatea sa maxima.
“Doar daca Relatiile Publice si Comunicarea sunt integrate in procesul decizional, iar strategia de comunicare este apoi declinata pe toate palierele ierarhice, ministerul poate comunica eficient cu diferitele sale publicuri, fie ca e vorba de cetateni, de mediul de afaceri, de presa sau de alti decidenti interni sau externi. Orice decizie luata de conducerea ministerului influenteaza publicurile cu care acesta interactioneaza, asadar specialistii in relatii publice trebuie sa comunice in permanenta deciziile, motivatia si impactul lor pentru a oferi transparenta normala intr-o democratie”, a declarat Sandra Pralong, presedintele ARRP.
Din analiza reiese ca functiile indeplinite de specialistii si departamentele de relatii publice difera de la un minister la altul.
Astfel, relatiile publice sunt reduse, de cele mai multe ori, la functii instrumentale, precum scriere si editare de materiale, relatii cu presa, comunicare interna, organizare de evenimente si furnizare de informatii publice conform Legii liberului acces la informatiile de interes public.
Pe de alta parte, functiile strategice precum cercetarea, oferirea de consultanta si training, reprezentarea organizatiei ca purtator de cuvant sau managementul crizei sunt putin prezente in profilul departamentelor de comunicare din actuala structura a Guvernului Romaniei.
”La nivel guvernamental, rolul specialistului in relatii publice este redus la acela de a furniza informatii, in special catre presa. Potentialul acestuia de manager care gestioneaza si planifica strategic comunicarea institutiei, ofera consultanta si training liderilor institutiei de la centru si din teritoriu, sprijinind organizatia per ansamblu sa devina mai transparenta si sa comunice mai eficient, este adesea necunoscut sau ignorat”, a declarat Alina Dolea, autoarea cercetarii.
Potrivit acesteia, exista ministere in care structurile de comunicare confunda relatiile publice cu ”relatii cu publicul”.
Cercetarea a fost realizata in perioada februarie – mai 2011 si a inclus toate cele 15 ministere din structura Guvernului Romaniei, exceptand Ministerul Afacerilor Europene care a fost infiintat in octombrie 2011 si a nu a fost inclus in cercetare.
Asociatia Romana de Relatii Publice (ARRP) este o organizatie non-profit care functioneaza din iunie 1995, reunind manageri si specialisti in comunicare, cadre didactice, consultanti si comunicatori institutionali.