Pentru
a înțelege mai bine modul în care marketingul în social media
evoluează, este esențial să știm care este modul în care acesta
este utilizat în mod diferit de industrii și sectoare de activitate
pentru a depăși provocări din ce în ce mai complexe.
Conform
studiului Like
& Share 2017,
un studiu despre social media marketing în cadrul companiilor din
România realizat de compania
Valoria,
eficiența marketingului în cadrul rețelelor de socializare este
recunoscută de 80% dintre companii.
De asemenea, 63% dintre acestea
spun că social media reprezintă un canal eficient de creare a
oportunităților de vânzare, dar numai 3 din 10 folosesc social
media pentru vânzări.Iată,
așadar, care sunt diferențele la nivel de industrii identificate de
acest studiu
din răspunsurile celor 339 de respondenți, din 14 industrii, dintre
care 16% cu funcția de CEO / Președinte / Director General, iar
70% cu funcția de Marketing Director / Manager / Specialist.
1.
Activități pe rețelele de socializareMarketingul
este pe primul loc în topul activităților din social media pentru
companiile din următoarele industrii: producție industrială (27%),
servicii financiar-bancare (24%) și industrie alimentară (21%).
Analiza competitivă este importantă pentru următoarele industrii:
telecomunicații/IT (15%), turism (12%), energie și utilități
(10%). Relațiile cu clienții prin intermediul rețelelor de
socializare sunt prioritare pentru industria alimentară (17%),
construcții/imobiliare (15%), comerț (13%) servicii
financiar-bancare (13%). Partea de vânzări este cel mai bine
reprezentată în comerț (19%), servicii financiar-bancare (11%) și
servicii de publicitate/media (11%).
2.
Tipuri de conținut oferit followerilorConținutul
pe care îl oferă cel mai adesea companiile din turism followerilor
este cel despre campanii și promoții (27%). Companiile din
telecomunicații postează informații companie (istoric, evenimente,
inițiative) dar și despre locurile de muncă disponibile (27%).
Cele din industria financiar-bancară oferă mai ales informații
despre produsele și serviciile lor (23%), ca și cele din industria
famaceutică (29%), din construcții (29%) și din sectorul
producției industriale (33%).
3.
Bugetul alocat pentru social media marketingCele
mai multe companiile din comerț (31%) au bugete de 1.000-3.000 de
euro/an pentru social media marketing, cum au și companiile din
industria alimentară (30%). Bugetele între 5.000-10.000 de euro/an
apar la cele mai multe companii din turism (25%) și producție
industrială (24%). Cele mai mari bugete de social media marketing,
de peste 10.000 de euro/an, le au companiile din media și
publicitate (33%), din telecomunicații și IT (30%) și din
serviciile financiar-bancare (29%).
4.
Beneficiile social media marketingFicare
industrie dintre cele analizare are un mix diferit de beneficii pe
care companiile le extrag din social media marketing. Creșterea
expunerii pe piață este cel mai bine reprezentată în turism
(22%), construcții/imobiliare (21%) și servicii de
publicitate/media (20%). În energie/utilități pe locul unu sunt,
la egalitate, creșterea notorietății companiei (15%) și
îmbunătățirea comunicării cu angajații (15%). Creșterea
vânzărilor, ca beneficiu al marketingului pe rețelele de
socializare, este cel mai bine reprezentată în sectorul producției
industriale (12%), iar fidelizarea clienților în industria
alimentară (18%).
5.
Etapa din procesul de vânzare influențată prin social media
marketingÎn
sectorul producției industriale companiile folosesc social media cel
mai mult post-vânzare, pentru a trimite informări periodice și
pentru prospectare – identificarea oportunitaților de vânzare. La
fel stau lucrurile și în industria alimentară. Pentru companiile
din comerț, construcții și imobiliare cea mai importantă etapă
din procesul de vânzare ce poate fi influențată prin social media
este cea de ofertare.Rezultatele
studiului Like
& Share 2017
arată că social media marketing este folosită destul de diferit de
companiile din diversele industrii analizate.
Vedem
industrii extroverte, deschise la folosirea în scop de marketing si
comunicare a rețelelor de socializare
(servicii financiar-bancare, comert, turism), dar
și industrii introverte, care folosesc mult mai puțin aceste
platforme
(energie și utilități, industria farmaceutică/sănătate).
Activități
simple cum sunt răspunsul la comentarii și la mesajele private
conduc la crearea de relații cu clienții, esențiale pentru
companii. Atașamentul față de valorile brandului și loializarea
consumatorilor sunt realizate prin customizarea, rapiditatea
raspunsurilor și un managementul excelent al relației cu aceștia.
Diferențele
de focus, abordare, context, resurse, expertiză dintre industriile
analizate rămân pregnante,
dar numai acelea care vor
inova și își vor actualiza continuu modul de a comunica pe
rețelele de socializare, vor beneficia de potențialul uriaș de
afaceri pe care acestea îl aduc.