In ciuda saltului semnificativ pe care il va inregistra in decursul acestui an, indoor-ul nu va atinge inca potentialul maxim de dezvoltare, continuand sa-si aloce o medie de doar 1,5%-2% din totalul pietei de publicitate locale, care a atins o valoare de 500 milioane de euro in 2007, si va creste la 600 de milioane de dolari anul acesta.
„Din piata totala de advertising, indoor-ul reprezinta aproximativ 2%, dar avand in vedere ca este o piata care nu a atins inca maturitatea si care are un ritm foarte mare de crestere, ne putem astepta ca pe viitor acest procent sa creasca”, au declarat oficialii companiei de profil Indoor Media.
Cat de eficient este mesajul expus in indoor fata de celelalte media?
Potrivit Indoor Media, „indoor-ul este o media captiva, ce asigura un mediu bine targetat, inaccesibil pe alte medii de publicitate. Aglomerarea mediilor traditionale (TV, radio, presa scrisa) a determinat multi clienti sa se orienteze catre indoor. Timpul de expunere este foarte mare, mesajele lungi sunt citite, nu exista alti stimuli care sa intrerupa transmiterea mesajului catre subiecti”.
Monopoly Media, companie care activeaza pe segmentul indoor prin utilizarea conceptului de digital signage (televiziune cu circuit inchis) observa ca acest mediu are unele avantaje fata de billboard-ul clasic.
„Conceptul de digital signage capteaza atentia consumatorului, interactioneaza cu acesta, si ii ofera in timp real informatii relevante despre un produs si brand. Avantajul fata de un billboard obisnuit este ca vizitatorului i se ofera diversificare fara a fi sufocat de publicitate, spoturile fiind integrate intr-un mix de programe cu diverstisment si informare,” au explicat reprezentantii Monopoly.
Spoturile difuzate prin digital signage sunt difuzate in „loop time” (bucla) la o frecventa de 4, 8 sau 12 minute in functie de comportamentul cumparatorilor din anumite zone.
„Ecranele sunt instalate in urma unui studiu de fezabilitate pentru ca impactul vizual sa fie maxim, asigurand deschidere catre vizitatori, iar mesajul publicitar este distribuit acolo unde cererea se intalneste cu oferta, la locul luarii deciziei de cumparare”, au explicat specialistii de la Monopoly Media.
Slabiciunile mediului indoor
Potrivit specialistilor de la Monopoly, „cea mai importanta slabiciune a pietii de indoor este faptul ca este o piata tanara cu putina experienta. Fiind la inceput de drum, mai are multe de demonstrat in fata clientilor de publicitate”.
Gabriel Andrei, outdoor buying director in cadrul agentiei Universal McCann, a descris pentru DailyBusiness cateva dintre dezavantaje pe care spatiul indoor de advertising le presupune.
Raportand indoorul la celelalte media – TV, presa scrisa, radio si internet – directorul de la McCann indica un prim dezavantaj: gradul de acoperire semnificativ mai restrans.
„Daca am compara cu componenta mai mare a out-of-home, outdoor-ul, atunci nu prea gasim dezavantaje, ci mai degraba avantaje. Ar fi un singur dezavantaj, dar prezent doar in anumite cazuri: costul unei campanii indoor poate fi mai mare decat costul unei campanii outdoor, tinand cont de o acoperire mai mica in cazul campaniei indoor”, conform lui Gabriel Andrei.
Pozitionarea in mixul de media
Specialistul de la McCann a atras atentia asupra rolului din ce in ce mai pregnant pe care spatiul indoor il ocupa in mixul de media.
„Daca acum 2-3 ani puteam spune ca acest mediu reprezenta o cale ‘excentrica’ de a comunica catre targetul clientilor, acum aproape ca nu mai exista plan de media care sa nu cuprinda si aceasta componenta”, a explicat acesta.
Unul din motivele deloc de neglijat care determina clientii sa apeleze la acest mediu este si modalitatea de masurare.
„Un mare avantaj al acestui mediu este si faptul ca poate fi mult mai usor masurabil. Se poate usor afla ce trafic exista, de exemplu, in centrele comerciale, la hypermarket-uri, la metrou, sau mai nou in blocurile rezidentiale si/sau business-center, care este cel mai nou mod de indoor”, a adaugat Gabriel Andrei, outdoor buying director in cadrul Universal McCann.
Venituri din indoor
Compania de media si indoor advertising Monopoly Media (parte a grupului Realitatea-Catavencu) a raportat anul trecut afaceri de 1,8 milioane de euro din exploatarea sistemului digital signage, si estimeaza ca pana la sfarsitul acestui an sa-si ridice cifra de afaceri pana la 3 milioane de euro. Potrivit reprezentantilor agentiei, aceasta ar detine o cota de piata de aproximativ 95% strict pe segmentul sau.
„Monopoly Media dezvolta retele de digital signage, care, desi in Romania sunt asimilate pietii de indoor, in afara tarii constituie o piata complet separata. De aceea putem vorbi de o cota pe piata de digital signage unde Monopoly acopera aproximativ 95%, fiind cel mai important jucator”, au precizat oficialii companiei.
„Pentru 2008 axa principala de dezvoltare o va constitui francizarea la nivel national a produselor noastre BarTV, BeautyTV si ClinicTV”, au spus reprezentantii Monopoly, adaugand ca primul proiect-pilot a fost deja demarat in Iasi unde a fost francizata reteaua BarTV.
BarTV, BeautyTV si ClinicTV sunt canale de comunicare indoor ce functioneaza pe principiul televiziunilor digitale cu circuit inchis si emit in baruri&cluburi, saloane de infrumusetare si clinici medicale.
O alta investitie care va fi finalizata anul acesta de Monopoly Media va fi realizata in domeniul retail, urmand ca spatiul de magazine Profi sa fie integrat in reteaua digital signage a agentiei, cu 45 de magazine in tara si in Bucuresti.
La randul sau, Indoor Media, parte a grupului Media Pro, are ca tinta pentru 2008, sporirea cotei de piata pe indoor, in prezent aceasta fiind de 25%.
„Atat cifra de afaceri cat si profitul au avut o evolutie ascendenta. In ceea ce priveste anul 2008 ne dorim sa otinem un profit sporit si de asemenea, ne dorim o crestere a cotei de piata”, au afirmat reprezentantii companiei.
In privinta planurilor de investitii, anul 2008 va reprezenta pentru Indoor Media extinderea in cele mai importante orase ale tarii, orientarea catre noi sectoare de nisa, alaturi de exploatarea si dezvoltarea niselor deja folosite.
„Piata indoor genereaza diverse oportunitati de extindere a businessului. Se va merge pe o apropiere de subiectii mesajului publicitar si linia generala va fi aceea de a obtine o targetare cat mai precisa”, au declarat oficialii agentiei.
Potrivit Indoor Media, targetul atins de suporturile sale este inaccesibil prin mediile conventionale si variaza de la liceeni si studenti pana la persoane adulte din „middle si high class”.
Tipurile de zone unde este prezenta reteau Indoor Media, atat prin sistemul digital signage cat si prin cel de panotaj, variaza de sali de fitness, la universitati sau cinematografe.
Perioadele cele mai „aglomerate” din an
Perioadele cele mai aglomerate ale anului sunt cele inainte de sarbatori (martie-aprilie-mai, octombrie-noiembrie-decembrie), cand se inregistreaza o crestere a numarului de clienti cu aproximativ 20% fata de restul anului, conform Indoor Media.
Cine sunt clientii
Portofoliul de clienti Indoor Media este format din companii de pe piata de telefonie mobila, bancara, a serviciilor, electrocasnice, auto, food & drink, detergenti, farmaceutice, produse de larg consum, beautycare si altele.
Printre acestia se numara nume ca Vodafone, Coca-Cola, Nokia, Danone, Procter & Gamble, Brau Union, Nestle, Orange, Colgate-Palmolive, Adidas, Porsche Romania, KFC, Nestle, A&D Pharma, Romtelecom, Unilever, Cosmote, Beidersdorf, ING sau Samsung.
Procentual, Indoor Media si-a propus cresterea cu 50% a numarului de clienti in 2008.
Pe de alta parte, Monopoly Media detine o retea de peste 2.500 de ecrane in 54 de orase in Carrefour, Cora, Billa, Kaufland, Real, Artima, Pic, Plaza Romania, Bucuresti Mall,City Mall, Metro, BRD, baruri & puburi, McDonalds, clinici medicale, saloane de infrumusetare, CFR, FunLand, Sensiblu, aeroporturi, tintind dublarea numarului de clienti ai retelei didital signage pana la sfarsitul acestui an.
Alaturi de Monopoly si Indoor Media, pe piata romaneasca de indoor mai activeaza companii ca Elevate – care are ca obiect de activitate publicitatea in lifturi, Cassia Communications – care a introdus in Romania conceptul „reclama in oglinda”, Sugar Media sau Digicast Media.