Modelul traditional de business pe piata imprimantelor este vanzarea aparatelor la un pret atat de scazut incat producatorii ies in pierdere, insa profitul vine de fapt din vanzarea de cartusuri de cerneala. Kodak intentioneaza sa inverseze acest model, urmand sa vanda imprimante scumpe, fara nici un discount, insa consumabile foarte ieftine comparativ cu cele ale competitorilor.
Astfel, prin campania de comunicare, Kodak va promova agresiv preturile mici ale cartuselor de cerneala, intre 10 si 15 dolari (7,6 – 11,4 euro), in special prin locatiile din magazine si la locul de vanzare, dar si prin canale precum TV, presa si online. Imprimantele, al caror pret va varia intre 150 si 300 de dolari, vor fi promovate impreuna cu programul de prelucrare a fotografiilor EasyShare.
„Strategia noastra de promovare la punctul de vanzare consta in explicarea pentru consumatori a faptului ca este mai rentabil sa investeasca mai mult intr-o imprimanta pe care o pot folosi mai multi ani si al caror cost poate fi amortizat in timp”, spune Bob Ohlweiler, marketing director al diviziei internationale de cartuse Kodak.
„Privind industria de imprimante si cartuse, obverv ca cea mai mare parte a profiturilor provine din vanzarea de cartuse”, comenteaza Charles LeCompte, presedinte al companiei Lyra Research. „Kodak isi afiseaza acum preturile pentru cartuse si pentru printarea unei pagini la imprimanta, ceea ce este o premiera pentru piata aceasta, pentru ca producatorii nu au dorit pana acum sa le spuna foarte clar consumatorilor cat de mult costa in timp utilizarea imprimantei”.
Eforturile de convingere a consumatorilor de beneficiile aduse de Kodak sunt foarte mari si presupun o responsabilitate uriasa, este de parere Ohlweiler, care considera ca aceasta campanie de comunicare va fi cea mai mare facuta de Kodak „de multi ani incoace”.
Campania virala online se concentreaza pe infatisarea a doua personaje amuzante, Nathan si Max, care isi doresc sa printeze documente dar se plang de costul mare al tusului de imprimanta.
Clipurile video sunt difuzate pe YouTube si pe MySpace. Reclama virala a fost creata de companiile Concept Studio si Animax Entertainment, iar campania de comunicare pe media traditionale este conceputa de Oglivy&Mather Worldwide.
Reclamele din media traditionale vor fi construite in jurul conceptului vizual si ideatic „think”, cu accent pe ultimele trei litere (think-gandeste, ink-cerneala).
Publicul cel mai numeros interesat de cumpararea cartuselor de cerneala sunt persoanele pe care Ohlweiler le numeste „parinti antreprenori”, adica acei oameni cu venituri peste medie, in general manageri, cu familie si care doresc sa ofere copiilor posibilitatea de a-si dezvolta creativitatea, „fara a face economii inutile”.
Desi Nathan si Max nu vor sensibiliza neaparat acest tip de consumatori predominanti, vor influenta oameni din jurul lor, precum adolescenti, bloggeri sau pur si simplu consumatori impatimiti ai tehnicilor de fotografie.
Analistii pietei asteapta sa urmareasca evolutia Kodak, avand in vedere ca firma are nevoie de „un avant” pentru a trece de la produsele pe baza de film la tehnologia digitala. „Cu greu, compania a reusit sa se lanseze pe piata camerelor de fotografiat digitale, dar pentru a se sustine au nevoie sa dezvolte si segmentul imprimantelor”, explica LeCompte.