- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Lazarus: Monopolul detinut de RCS&RDS a dus la falimentarea unor televiziuni

02 Jun, 00:03 • marian.rujoiu
Luis Lazarus (foto), patronul nou infiintatului post de televiziune ZeusTv, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca multe televiziuni au dat faliment, printre care Canal Teleshop, pentru ca in Romania exista un monopol al pietei de cablu, detinut de RCS&RDS, constituit intr-un conglomerat.
Lazarus: Monopolul detinut de RCS&RDS a dus la falimentarea unor televiziuni

Referindu-se la faptul ca nu exista prea multe informatii despre omul de afaceri Zoltan Teszari, detinatorul RCS-RDS, care se tine de-o parte de ochii presei si spatiul public, Lazarus a afirmat in acest sens ca „vom face un reality-show cu Teszari, ne vom duce dupa el la Oradea si vom pune camere peste tot”.

Lazarul s-a lansat intr-un adevarat atac la adresa operatorului, afirmand ca acesta duce o politica prin care „vrea sa cumpere pe nimic structurile de cablu din teritoriu”, iar cand companiile locale se opun,  RCS&RDS introduce „gratuitatile” pentru a-si atrage clientii.

Afirmatia vine in contextul in care RCS&RDS refuza sa preia postul de televiziune ZeusTv.

„In afara de RCS, postul este prezent pe toate retelele de cablu”, a spus Lazarus, adaugand ca din aceasta cauza, intentioneaza sa faca plangeri la Consiliul Concurentei, si chiar la organismele internationale din Bruxelles sau Strasbourg, „ca sa stie toata planeta ca in Romania exista acum monopol pe piata de cablu, si nu daca RCS preia UPC”.

Jurnalistul a povestit ca in aprilie 2010, ii trimitea omului de afaceri Zoltan Teszari, primul email, la care nu a primit raspuns nici pana acum.

Si asta pentru ca, a adaugat jurnalistul, „daca RCS&RDS preia UPC, ZeusTv nu va mai putea emite”.

„O companie de cablu a ajuns sa decida la ce sa se uite romanii si la ce nu. In Romania, daca vrea cineva sa faca un business de media, nu poate. Nu am identificat problema pentru care RCS&RDS nu vrea sa ne preia. Nu e vorba nici de bani, nici de grila de programe, nici de CNA. Atunci de ce nu preiei postul, cand ai frecvente libere?”, a mai spus Lazarus, completand ca reprezentantii aceleiasi companii de cablu refuza banii  pe care jurnalistul i-a oferit chiar in avans, pe o perioada de trei luni.

In aceste conditii, patronul ZeusTv a spus ca nu exclude nici manifestarile de strada, pentru ca „pe masura ce audienta va creste, oamenii vor incepe sa ceara acest program in grila de cablu”.

„Singura mea problema la ZeusTv este dispersia de cablu. RCS-Digi are nevoie de manifestatii de strada, dar mai intai vom incerca pe caile legale”, a mai spus Lazarus.

Lazarus vrea sa-si faca trust de presa

In ceea ce priveste planurile pentru mass-media, Lazarus a mai spus ca se gandeste sa isi creeze un trust de presa, in jurul postului de televiziune Zeus Tv.

Astfel, Lazarus intentioneaza sa investeasca intr-o retea de site-uri, un post de radio si o publicatie saptamanala.

De asemenea, in site-ul aceleiasi televiziuni, care va fi relansat in cateva zile, Lazarus sustine ca a investit cateva mii de euro, 2.000 euro fiind doar costul constructiei platformei online. 

In ceea ce priveste investiile facute pentru deschiderea televiziunii, Lazarus estimeaza ca „nu a costat foarte mult”, acestea ridicandu-se la cateva sute de mii de euro, bani alocati pentru inchirierea si amenajarea sediului, precum si dotarea cu aparatura tehnica.

Acesta a povestit pentru DailyBusiness.ro ca Zeus Tv s-a format prin preluarea, de la fostul presedinte Omniasig, Toma Constantin, a postului Canal Teleshop, pe care „cablistii au falimentat-o, pentru ca au scos-o din grila”.  

Si asta in ciuda faptului ca, potrivit jurnalistului, Legea Audiovizualului prevede, prin politica de „must carry”, ca operatorii de cablu sa preia „automat si gratuit”, primele 25 de posturi dupa audienta,  iar „Teleshop se clasa pe locul 24”.

ZeusTv a inceput sa emita din 18 mai, iar joi seara, jurnalistul va realiza prima sa emisiune in direct „Luis Lazarus Live”. In grila de programe a postului se mai afla emisiuni precum  „Mondenii Verzi”,  „EcoTv”,  „Spartanii” sau „Lux Design”.

RCS&RDS este lider pe piata serviciilor de retransmisie a programelor TV, pe care le furnizeaza in 42% dintre gospodariile care utilizeaza acest tip de servicii, iar in cazul in care va achizitiona UPC, asa cum s-a vehiculat, va ajunge la o cota de 58%.

Urmatorul jucator pe piata TV este UPC, care controleaza 16%, urmat de Romtelecom- Dolce cu o cota de piata de 15%, se arata intr-un studiu recent, realizat de Gallup pentru Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii (ANCOM).

De asemenea, operatorul de cablu a decis sa scoata din grila de programe postul GSPTV,
imediat dupa finalul ultimei etape din Liga 1. Pe frecventa pe care transmitea GSPTV a fost introdus DigiSport.

Conform gsp.ro, contractul dintre cele doua entitati s-ar fi incheiat. Intre trustul Intact si grupul RCS&RDS exista insa mai multe litigii. Antena TV Group a cerut insolventa companiei de telecomunicatii, intr-un dosar inregistrat la Sectia Comerciala a Tribunalul Bucuresti.

Pe de alta parte, RCS&RDS cere daune morale si materiale in valoare de 100 milioane euro de la Antena, pentru „gravele prejudicii materiale si morale produse in urma campaniei media prin care posturile audiovizuale si celelalte canale media ale Grupului Intact Media au denigrat, au afectat reputatia si imaginea publica a societatii RCS&RDS SA”.

Reprezentantii companiei operatoare de cablu RCS&RDS nu au putut fi contactati de DailyBusiness.ro, pentru a comenta declaratiile facute de Luis Lazarus.

Urmărește Daily Business pe Google News