Lucian Georgescu, 41 de ani, este managing partner al agentiei GAV Scholz&Friends si are o experienta de peste 15 ani in media si publicitate.
A fost timp de 10 ani in echipa Graffiti BBDO, pana in 2003, ca director executiv de creatie si presedinte, investit de catre BBDO Londra. In 2003 a infiintat agentia GAV (Generic Audiovizual SRL) impreuna cu atelierul de marketing cultural Balkanski, sub denumirea de GAV|Balkanski. In 2005 GAV|Balkanski s-a afiliat retelei internationale Scholz & Friends, singura retea owner-managed din Europa, devenind astfel GAV|Scholz & Friends Bucuresti. Georgescu este si lector universitar la Facultatea de Film din cadrul U.N.A.T.C I.L.Caragiale din Bucuresti.
DailyBusiness: Au devenit serviciile romanesti de creatie o constanta in pachetul solicitat de companiile internationale?
Lucian Georgescu: Serviciile creative au fost cerute si recunoscute in primul rind tocmai de catre companiile internationale, chiar daca la inceput asta insemna aproape exclusiv o munca de adaptare. Si tot multinationalele au fost cele care au platit mai intai pentru creatie la cote decente, in perioada „medievala” a publicitatii romanesti, cand media era stapanul absolut.
Mai tarziu insa, in 1997, a venit momentul in care serviciile de creatie au inceput sa atinga cote interesante, iar bugetele de productie audiovizuala au depasit pragul psihologic de 100.000 de dolari. Acesta a fost un prag important in dezvoltarea publicitatii autohtone si multe agentii de astazi -” saloane de creatie” sau multinationale – datoreaza mult acestui an in care „telefonia mobila a inceput sa ne vorbeasca”.
DB: Care sunt pietele externe care apeleaza cel mai des la serviciile creativilor romani?
LG: Creativii romani pe care ii stiu eu sint prin Croatia, Slovenia, Rusia. Cei care au fost dincolo de Ocean fie s-au intors, fie nu mai stim de ei. Banuiesc ca trebuie invidiati – nu plinsi! – cei care au reusit performanta sa nu mai fie nevoiti sa se intoarca.
[quote]Salariile creativilor medii din Romania sunt de 2-3 ori mai mici decat in Rusia. Asa ca le recomand pustilor care vor tot mai multi bani sa se duca la Moscova[/quote]
DB: In ce pozitie credeti ca se situeaza piata de creatie romanesca la nivel international?
LG: Relativ bine, probabil. Romania produce deja multa publicitate pentru regiunea Europei centrale si de est, cel putin.
DB: Care a fost cel mai mic, respectiv cel mai mare buget alocat unei campanii de creatie in cazul firmei dumneavoastra?
LG: GAV Scholz & Friends este un atelier creativ, format initial ca workshop de marketing cultural. In cultura si 100 de euro inseamna un buget interesant daca te pasioneaza subiectul respectiv. Am vindut insa concepte creative in publicitatea comerciala si pentru citeva zeci de mii de euro. Pentru Romania poate parea mult, dar pentru o multinationala transatlantica nu mai reprezinta o exceptie citeva sute de mii pentru o strategie creativa.
DB: Cum difera salariile din creatia romaneasca, comparativ cu alte piete europene dezvoltate?
LG: Salariile creativilor medii din Romania sunt in general similare cu cele din Europa, dar cu siguranta mult mai mici, de 2-3 ori, decit cele din Rusia. Asa ca le recomand pustilor care vor tot mai multi bani sa se duca la Moscova!
DB: Cum gasesti si cum poti sa cresti un creativ bun in Romania, care ar fi profilul unui „om de creatie” bun?
LG: E vorba de talent innascut, nu neaparat ceea ce am numi talent in arte, publicitatea nefiind asa ceva. Creativul trebuie sa aiba „stofa”, un amestec de pragmatism cu nebunie, imaginatie si cliseu, cultura si placiditate, nerv si „dolce far niente”. Am enumerat doar citeva dintre dihotomiile care caracterizeaza acest „animal ciudat”, iar cel care il cumpara, creste, hraneste, bate si mangaie trebuie sa aiba „nas”.
DB: Cum vedeti evolutia pietei de creatie romanesca in urmatorii 3 ani?
LG: Au disparut farmecul si nebunia inceputurilor, patimile si spiritele incinse se domolesc odata cu imbatrinirea si pensionarea primelor generatii de publicitari, incetul cu incetul vom intra in monotonia unei meserii ca oricare alta de fapt.
DB: La cat s-a ridicat, estimativ, valoarea bugetelor investite in 2007 pe piata de creatie din Romania? Care sunt estimarile pentru 2008?
LG: Nu exista o cercetare credibila in acest sens. Probabil ca putem vorbi de citeva milioane in „fee-uri” si comisioane, dar cite anume este greu de spus.