- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Lucian Georgescu: Creativul are nevoie de un amestec de nerv si \”dolce far niente\”

11 Feb, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Din creatia romaneasca au disparut farmecul si nebunia inceputurilor, iar patimile si spiritele incinse se domolesc odata cu imbatrinirea si apropierea de pensionare a primei generatii moderne de publicitari, in opinia lui Georgescu, un specialist al industriei care acorda foarte rar interviuri.
Lucian Georgescu: Creativul are nevoie de un amestec de nerv si \dolce far niente\

Lucian Georgescu, 41 de ani, este managing partner al agentiei GAV Scholz&Friends si are o experienta de peste 15 ani in media si publicitate.

A fost timp de 10 ani in echipa Graffiti BBDO, pana in 2003, ca director executiv de creatie si presedinte, investit de catre BBDO Londra. In 2003 a infiintat agentia GAV (Generic Audiovizual SRL) impreuna cu atelierul de marketing cultural Balkanski, sub denumirea de GAV|Balkanski. In 2005 GAV|Balkanski s-a afiliat retelei internationale Scholz & Friends, singura retea owner-managed din Europa, devenind astfel GAV|Scholz & Friends Bucuresti. Georgescu este si lector universitar la Facultatea de Film din cadrul U.N.A.T.C I.L.Caragiale din Bucuresti.

DailyBusiness: Au devenit serviciile romanesti de creatie o constanta in pachetul solicitat de companiile internationale?
Lucian Georgescu: Serviciile creative au fost cerute si recunoscute in primul rind tocmai de catre companiile internationale, chiar daca la inceput asta insemna aproape exclusiv o munca de adaptare. Si tot multinationalele au fost cele care au platit mai intai pentru creatie la cote decente, in perioada „medievala” a publicitatii romanesti, cand media era stapanul absolut.

Mai tarziu insa, in 1997, a venit momentul in care serviciile de creatie au inceput sa atinga cote interesante, iar bugetele de productie audiovizuala au depasit pragul psihologic de 100.000 de dolari. Acesta a fost un prag important in dezvoltarea publicitatii autohtone si multe agentii de astazi -” saloane de creatie” sau multinationale – datoreaza mult acestui an in care „telefonia mobila a inceput sa ne vorbeasca”.

DB: Care sunt pietele externe care apeleaza cel mai des la serviciile creativilor romani?
LG: Creativii romani pe care ii stiu eu sint prin Croatia, Slovenia, Rusia. Cei care au fost dincolo de Ocean fie s-au intors, fie nu mai stim de ei. Banuiesc ca trebuie invidiati – nu plinsi! – cei care au reusit performanta sa nu mai fie nevoiti sa se intoarca.

[quote]Salariile creativilor medii din Romania sunt de 2-3 ori mai mici decat in Rusia. Asa ca le recomand pustilor care vor tot mai multi bani sa se duca la Moscova[/quote]
DB: In ce pozitie credeti ca se situeaza piata de creatie romanesca la nivel international?
LG: Relativ bine, probabil. Romania produce deja multa publicitate pentru regiunea Europei centrale si de est, cel putin.

DB: Care a fost cel mai mic, respectiv cel mai mare buget alocat unei campanii de creatie in cazul firmei dumneavoastra?
LG: GAV Scholz & Friends este un atelier creativ, format initial ca workshop de marketing cultural. In cultura si 100 de euro inseamna un buget interesant daca te pasioneaza subiectul respectiv. Am vindut insa concepte creative in publicitatea comerciala si pentru citeva zeci de mii de euro. Pentru Romania poate parea mult, dar pentru o multinationala transatlantica nu mai reprezinta o exceptie citeva sute de mii pentru o strategie creativa.

DB: Cum difera salariile din creatia romaneasca, comparativ cu alte piete europene dezvoltate?
LG: Salariile creativilor medii din Romania sunt in general similare cu cele din Europa, dar cu siguranta mult mai mici, de 2-3 ori, decit cele din Rusia. Asa ca le recomand pustilor care vor tot mai multi bani sa se duca la Moscova!

DB: Cum gasesti si cum poti sa cresti un creativ bun in Romania, care ar fi profilul unui „om de creatie” bun?
LG: E vorba de talent innascut, nu neaparat ceea ce am numi talent in arte, publicitatea nefiind asa ceva. Creativul trebuie sa aiba „stofa”, un amestec de pragmatism cu nebunie, imaginatie si cliseu, cultura si placiditate, nerv si „dolce far niente”. Am enumerat doar citeva dintre dihotomiile care caracterizeaza acest „animal ciudat”, iar cel care il cumpara, creste, hraneste, bate si mangaie trebuie sa aiba „nas”.

DB: Cum vedeti evolutia pietei de creatie romanesca in urmatorii 3 ani?
LG: Au disparut farmecul si nebunia inceputurilor, patimile si spiritele incinse se domolesc odata cu imbatrinirea si pensionarea primelor generatii de publicitari, incetul cu incetul vom intra in monotonia unei meserii ca oricare alta de fapt.

DB: La cat s-a ridicat, estimativ, valoarea bugetelor investite in 2007 pe piata de creatie din Romania? Care sunt estimarile pentru 2008?
LG: Nu exista o cercetare credibila in acest sens. Probabil ca putem vorbi de citeva milioane in „fee-uri” si comisioane, dar cite anume este greu de spus.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Îți interzice să urci la volan! Vezi boala care te împiedică să ai permis de șofer
Îți interzice să urci la volan! Vezi boala care te împiedică să ai permis de șofer
Nicolai Tand, de la Asia Express, își dezvăluie afacerile. Care este proiectul de suflet al celebrului bucătar
Nicolai Tand, de la Asia Express, își dezvăluie afacerile. Care este proiectul de suflet al celebrului ...
Cum te ajută somnul să iei decizii mai bune. Ce spune știința
Cum te ajută somnul să iei decizii mai bune. Ce spune știința
Care sunt cele patru zodii care se vor îmbogăți până la finalul lui octombrie. Se vor umple de bani din toate părțile și pe neașteptate
Care sunt cele patru zodii care se vor îmbogăți până la finalul lui octombrie. Se vor umple de bani ...
Un oraș din România, în topul celor mai dorite destinații de la începutul anului. O noapte de cazare costă în jur de 160 de lei
Un oraș din România, în topul celor mai dorite destinații de la începutul anului. O noapte de cazare ...
Mesajul prin care și-a deschis sufletul pe internet! „Fac acest videoclip pentru a ajuta cât mai multe persoane să nu treacă prin ce am trecut eu”
Mesajul prin care și-a deschis sufletul pe internet! „Fac acest videoclip pentru a ajuta cât mai ...
Trendyol lansează prima campanie de Black Friday în România. Oferte de 80% până pe 1 decembrie
Trendyol lansează prima campanie de Black Friday în România. Oferte de 80% până pe 1 decembrie
Un nou tip de declarație impus în România. Devine obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025
Un nou tip de declarație impus în România. Devine obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025
Insulele secrete ale Europei. Destinații de vis ascunse, cu peisaje uimitoare
Insulele secrete ale Europei. Destinații de vis ascunse, cu peisaje uimitoare
Ce documente trebuie să ai mereu cu tine în mașină. Sunt obligatorii pentru toți șoferii
Ce documente trebuie să ai mereu cu tine în mașină. Sunt obligatorii pentru toți șoferii
Prețul gogonelelor a explodat în piețe. Cu cât se vinde un kilogram, în 2024
Prețul gogonelelor a explodat în piețe. Cu cât se vinde un kilogram, în 2024
Experții dezvăluie că electrocasnicele ne spionează. Ce poate afla un airfryer despre viața noastră
Experții dezvăluie că electrocasnicele ne spionează. Ce poate afla un airfryer despre viața noastră
Secretul dezvăluit de o angajată. De ce nu ar trebui să ceri niciodată felii de lămâie când mergi la restaurant
Secretul dezvăluit de o angajată. De ce nu ar trebui să ceri niciodată felii de lămâie când mergi ...
Testul de inteligență care îți va provoca mintea. Poți răspunde corect în 7 secunde?
Testul de inteligență care îți va provoca mintea. Poți răspunde corect în 7 secunde?
Cât au încasat Mihai Găinușă și Oana Paraschiv pentru cele 10 săptămâni la Asia Express 2024. Sumele care au șocat
Cât au încasat Mihai Găinușă și Oana Paraschiv pentru cele 10 săptămâni la Asia Express 2024. ...
Cât costă un hanorac de la brandul lansat de Alexia Eram. Fiica Andreei Esca are prețuri uriașe și nu oricine își permite haine de acolo
Cât costă un hanorac de la brandul lansat de Alexia Eram. Fiica Andreei Esca are prețuri uriașe și ...