Orasul de 11 milioane de locuitori va fi golit, incepand cu 1 ianuarie 2007, de orice panouri publicitare, ecrane video, backlituri sau semne electronice.
Decizia primariei vine dupa cativa ani in care publicitatea outdoor fusese interzisa in zonele centrale ale orasului. Gilberto Kassab, primarul Sao Paolo, a hotarat ca legea ar trebui extinsa pentru intreaga zona urbana: „Atunci cand interzici totul, societatea insasi iti devine partener ajutandu-te sa impui legea corespunzator”, a declarat el pentru New York Times.
Oricat de stranie ar parea situatia unei metropole lipsite de luminile publicitatii stradale, orasul Sao Paolo nu este singurul in care sunt discutate astfel de decizii.
Anul trecut autoritarile din Philipine au incercat sa interzica panourile publicitare in Manila dupa ce cativa oameni si-au pierdut vietile in accidente cauzate de caderea panourilor in timpul uraganelor si dupa o serie de probleme cauzate sistemului de transport public.
Alte zone in care au fost interzise panourile publicitare sunt statele americane Vermont si Oregon. Aici publicitatea stradala nu mai este vizibila de cateva decenii.
Chiar si orasul New York se confrunta cu probleme in aceasta privinta odata cu un scandal provocat de un contract controversat de mobilare stradala cu valoarea de 1,3 miliarde de dolari (980 de milioane de euro) incheiat cu o companie spaniola, Cemusa.
Spre deosebire de majoritatea zonelor confruntate cu astfel de probleme legislative, publicitatea outdoor din America de Sud nu este regularizata prin nici un act, astfel ca autoritatile din Sao Paolo nu vor avea probleme prea mari in aplicarea deciziei.
Nord-americanii isi pun probleme daca astfel de situatii ar fi posibile si in tara lor. „Multe comunitati reusesc sa impuna propriile reguli in piete mari. De exemplu in Boston sunt zone in care nu exista publicitate outdoor datorita regulilor impuse de comunicati iar in viitor prevedem ca tot mai multi activisti comunitari se vor implica in actiuni de protest impotriva expunerilor publicitare”, spune Carol Rothschild, director al Kinetic Media.
Cu toate acestea publicitatea stradala din SUA aduce mult prea multe avantaje economice si sociale.
„Daca privim obiectiv, observam ambele parti ale unei piete de publicitate stradala. Nu doar ca astfel de produse de expunere aduc venituri mari comunitatilor urbane prin chirie si prin tarifele incasate, dar multe din formele publicitatii stradale sunt folositoare din punct de vedere social, fie ca este vorba de toaletele amenajate sau de adaposturile din statiile de autobuz”, considera Eric Newnham, directorul executiv al Kinetic Global. „In plus, multe servicii de transport sunt finantate prin publicitate”.