- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Mari esecuri ale unor branduri renumite. Adevarul despre cele mai faimoase 100 greseli de branding din toate timpurile

17 Apr, 00:05 • Redactia DailyBusiness
Autor: Matt Haig
Mari esecuri ale unor branduri renumite. Adevarul despre cele mai faimoase 100 greseli de branding din toate timpurile

Editura Meteor Press
Colectia Business

Pret 25 lei

Titlu original: Brand failures – The truth about the 100 biggest branding mistakes of all time

Cartea intr-un minut:

„Mari esecuri” este o carte de business care se citeste pe nerasuflate, pentru ca aduce o perspectiva surprinzatoare asupra marilor branduri, oricat de cunoscute ar parea ele ca sunt. Matt Haig se opreste numai asupra greselilor de branding, exemplificand fiecare idee cu numeroase cazuri concrete, pe care le-a cercetat indeaproape.

Cronica DailyBusiness

Insuccesul nu este doar o intamplare, ci realitatea cu care se confrunta majoritatea managerilor de brand in activitatea lor profesionala. Probabilitatea ca un brand sa esueze este mai mare decat aceea de a avea succes, spune autorul.

Esecurile brandurilor au numeroase motivatii. De regula, in astfel de cazuri, vina ii apartine de obicei brandului si nu produsului. Faptul ca un produs, daca este bun, are oricum succes, este un mit. Produsele bune au tot atatea probabilitati de a esua ca si cele proaste.

Daca un brand nu reuseste, cauzele sunt fie piata perimata, fie categoría prost aleasa. Multe branduri nu au succes cand intra in categorii nepotrivite. De exemplu, cand Harley Davidson a vrut sa lanseze un parfum, a esuat pentru ca s-a dovedit o extindere de brand prea indepartata.

Brandurile esueaza de cele mai multe ori pentru ca sunt pur si simplu idei neinspirate, care nu au fost precedate de cercetari corespunzatoare. Pe de alta parte, brandingul este inutil in cazul in care clientului nu-i place produsul. Diferentele culturale dintre tari pot sa afecteze in mare masura sansele de reusita ale unui brand.

Brandurile trebuie sa se adreseze gusturilor specifice fiecarei piete pe care patrund. „Cea mai buna cale de a deveni un brand puternic este sa fii cel dintai intr-o categorie noua”; aceasta teorie a fost subliniata in mod repetat de celebrul expert mondial in branduri Al Ries.

Managerii incearca sa tina brandurile in continua miscare, facand extensii de brand, adica adaugand produse noi sub acelasi nume. Desi extensia de brand poate sa creasca vanzarile pe termen scurt, ea ii poate insa devaloriza identitatea pe termen lung.

In acest caz, incep sa sufere toate produsele care intra sub numele brandului respectiv. Extensiile de linie costa in cote de piata, spun specialistii in branding. „Fara exceptie, lider in orice categorie este acel brand care nu are extensii de linie”, sustine Jack Trout, recunoscut drept cel mai mare vizionar in strategii de marketing. Totusi, daca sunt corect executate, extensiile pot avea succes, spune Matt Haig.

Pentru a se dezvolta, companiile fie se extind pe o piata noua, fie lanseaza un produs nou. Un produs nou lansat sub acelasi brand este mai usor de recunoscut, necesita mai putini bani pentru publicitate si face mai vizibil brandul mama. Daca se foloseste aceeasi retea de distributie ca pentru produsul mama, economiile sunt si mai mari.

Brandurile au cel putin o criza pe durata existentei lor. In aceste momente, managementul trebuie sa ofere clientilor exact ceea ce asteapta, adica recunoasterea adevarului. O criza reprezinta nu numai o amenintare, ci si o oportunitate de a consolida increderea clientilor. Relatiile cu publicul inseamna exact acest lucru, raportarea permanenta la clienti.

Indiferent cat de multi bani, timp sau energie sunt investiti intr-un brand, de comportamentul uman depinde daca strategia va fi o reusita sau nu. Cu cat indivizii sunt in pozitii mai inalte, cu atat ceea ce fac ei este mai reprezentativ pentru brand.

Pentru a preveni imbatranirea brandurilor, periodic companiile intreprind actiuni de rebranding, schimband numele, aspectul general si chiar filozofia brandului. Alt motiv pentru rebrandingul produselor este de a le asigura o identitate globala. Multe dintre brandurile care au succes in prezent isi pastreaza pozitia datorita faptului ca evolueaza si isi actualizeaza identitatea de-a lungul timpului.

Experienta spune ca nu exista brand care sa dureze o vesnicie. Probabil ca McDonald’s sau Coca-Cola nu vor disparea in urmatoarele decenii, insa intr-o societate preocupata mai mult de sanatate, isi vor face loc cu mai multa greutate.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Cum să economisim cât mai mult în 2025. Sfaturi de la un specialist în educație financiară: „Primul pas este să ne stabilim un obiectiv financiar”
Cum să economisim cât mai mult în 2025. Sfaturi de la un specialist în educație financiară: „Primul ...
Contestație bombă! Ordonanța Trenuleț ajunge la Avocatul Poporului. Sindicatele atacă înghețarea pensiilor
Contestație bombă! Ordonanța Trenuleț ajunge la Avocatul Poporului. Sindicatele atacă înghețarea ...
Tesla revoluționează piața imobiliară! Elon Musk lansează locuința viitorului
Tesla revoluționează piața imobiliară! Elon Musk lansează locuința viitorului
Ce se întâmplă pe piața imobiliară în 2025. Prețurile apartamentelor și caselor cresc din ce în ce mai mult
Ce se întâmplă pe piața imobiliară în 2025. Prețurile apartamentelor și caselor cresc din ce ...
Actorii Zendaya și Tom Holland s-au logodit. Cei doi s-au cunoscut în 2017, în timpul filmărilor pentru „Spiderman: Homecoming”
Actorii Zendaya și Tom Holland s-au logodit. Cei doi s-au cunoscut în 2017, în timpul filmărilor ...
Județul cu cel mai mare număr de șomeri din România! Situația alarmantă care pune pe jar autoritățile
Județul cu cel mai mare număr de șomeri din România! Situația alarmantă care pune pe jar autoritățile
Ce mașini și-au cumpărat românii în 2024. Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second-hand
Ce mașini și-au cumpărat românii în 2024. Peste 150.000 de autoturisme noi și aproape 330.000 second-hand
Decizia care schimbă tot! Elevii din România, interdicție totală. Ministerul Sănătății elimină alimentele dăunătoare din școli!
Decizia care schimbă tot! Elevii din România, interdicție totală. Ministerul Sănătății elimină ...
Nuntă în 2025. Suma minimă pentru cununia religioasă a crescut surprinzător
Nuntă în 2025. Suma minimă pentru cununia religioasă a crescut surprinzător
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, despre rezervele de gaze naturale: „România are suficiente stocuri pentru a trece iarna”
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, despre rezervele de gaze naturale: „România are suficiente ...
Zi crucială pentru viitorul României! Guvernul decide azi: Când vom merge la urne pentru primul tur al prezidențialelor?
Zi crucială pentru viitorul României! Guvernul decide azi: Când vom merge la urne pentru primul tur ...
Au fost instalate primele camere mobile pe drumurile din România. Șoferii care nu respectă regulile vor primi amenzile direct acasă
Au fost instalate primele camere mobile pe drumurile din România. Șoferii care nu respectă regulile ...
Ministrul Finanțelor anunță concedieri masive la stat: ”Bugetarii își pot găsi cu siguranță loc de muncă în privat’
Ministrul Finanțelor anunță concedieri masive la stat: ”Bugetarii își pot găsi cu siguranță ...
Putin șochează România! Decizia care va afecta direct țara noastră, anunțul oficial venit de la Kremlin
Putin șochează România! Decizia care va afecta direct țara noastră, anunțul oficial venit de la ...
Nou pod peste Dunăre între România și Bulgaria. Când încep lucrările și când va fi gata
Nou pod peste Dunăre între România și Bulgaria. Când încep lucrările și când va fi gata
Numărul de kilometri de cale ferată modernizată după Revoluție, la jumătate față de cel al autostrăzilor: 630 km în 35 de ani
Numărul de kilometri de cale ferată modernizată după Revoluție, la jumătate față de cel al autostrăzilor: ...
Un nepalez a dezvăluit ce salariu câștigă în România, în 2025. Nu plătește cazare și mâncare, așa că trimite aproape toți banii acasă
Un nepalez a dezvăluit ce salariu câștigă în România, în 2025. Nu plătește cazare și mâncare, ...
Top 10 al celor mai așteptate lansări de telefoane din 2025. Ce preț și ce caracteristici vor avea
Top 10 al celor mai așteptate lansări de telefoane din 2025. Ce preț și ce caracteristici vor avea