Fabrica Letea are o istorie de peste 100 ani. A avut vremuri cand furniza materie prima pentru 80% din printul autohton si raporta venituri de sute de miliarde de lei vechi. In 2007 a inceput declinul. In ultimii ani, hartia Letea a fost folosita de publisherii centrali sporadic, „doar in caz de accidente”, dupa cum se exprima reprezentantii trustului Adevarul.
Instalatia de fabricat hartie de ziar de la Letea a fost pusa in functiune in 1976, avand o capacitate de 80.000 tone pe an. In 1991, masinaria Letea a intrat in primul proces de retehnologizare, prin care se urmarea cresterea capacitatii de productie pana la 100.000 tone hartie pe an, proces care a durat pana in 1996. In 2000, fabrica numara peste 1.600 de angajati, afacerile insumau 750 milioane lei vechi, iar pierderile 99 milioane lei vechi.
In 2003, cand a fost cumparata de omul de afaceri Dumitru Sechelariu, Letea termina anul cu o cifra de afaceri de 690 milioane lei vechi si pierderi de 471 milioane lei vechi, dar si cu angajati mai putini: 808.
Sechelariu a reusit sa aduca fabrica pe profit abia in 2008, nu fara sacrificii: numarul angajatilor a ajuns la 455, si inca din 2007 aparusera problemele si zvonurile despre intentiile omului de afaceri de a vinde compania.
In anul respectiv, fabrica a sistat pentru o perioada productia de hartie de ziar, din cauza datoriilor de ordinul zecilor de milioane cumulate la EON Gaz, care a stopat furnizarea de gaze naturale. Tot atunci, presa incepea sa scrie despre discutiile lui Dumitru Sechelariu cu posibili investiori din Israel sau locali de a vinde. Acele discutii nu s-au concretizat, iar problemele s-au acutizat.
Nerespectarea termenelor de livrare si hartia de calitate incerta care pleca din Letea a alungat clientii mari.
Adevarul Holding, de exemplu, nu mai lucreaza cu Letea de circa 2 ani, prefera sa importe hartie din alte tari est-europene.
„Noi importam din Cehia si Rusia. Hartia este mai scumpa, dar calitatea este net superioara. Poate ca s-a mai intamplat sa luam hartie si de la Letea, dar numai in situatii speciale, daca au fost accidente”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Adrian Halpert, directorul editorial al trustului patronat de Dinu Patriciu.
Si Claudiu Serban, directorul Editurii Evenimentul Zilei si Capital, blameaza calitatea indoielnica a hartiei de la Letea.
„Pretul este relativ acelasi, dar calitatea este net superioara. In plus, relatiile comerciale cu importatorii sunt altele, profesioniste”, a afirmat Serban.
Publimedia lucreaza in prezent cu importatorul M Associates, care aduce hartie din Slovenia.
„Am lucrat si cu Letea. Noi cautam pretul cel mai bun, de fapt, un raport calitate-pret echilibrat. Acum colaboram cu un importator”, a declarat Cosmina Noaghea, directorul Publimedia.
Compania din Bacau are o reala problema in a onora la timp comenzile din partea editorilor de ziare, calitatea hartiei e inconstanta, iar utilajele sunt uzate fizic si moral, observa si Dan Tudoroiu, directorul de marketing al cotidianului Financiarul, editat de trustul Intact, pe blogul personal.
Acelasi Tudoroiu noteaza o regula pragmatica: „In business nimeni nu refuza materie prima ieftina, de calitate si la doi pasi de tipografii, de la un furnizor cu alte afinitati politice”.
Letea isi incheie activitatea pe o nisa fara concurenti locali, cu costuri imense, unde ai nevoie de un buget de investitii consistent si rabdare de fier pentru recuperarea lor.